vega burgers

Zelfs een Fit Girl heeft wel eens enorme cravings naar fast food. Maar wat nou als wij je vertellen dat je het met een paar simpele tips een stuk minder ongezond kunt maken? Zo zorg je voor een minder grote aanslag op je lichaam en kun je nog steeds (met mate) genieten van jouw guilty pleasure.


728x90 shop GIF banner

I hate to break it to you, maar een gezonde levensstijl en regelmatig fastfood eten gaat vrij lastig samen. Eten dat normaal nog redelijk voedzaam kan zijn, verliest al z’n voedingswaarde zodra het in een snackbar verkocht wordt. Snackbars kiezen vaak voor de meest goedkope variant van brood, vlees en zuivel. Neem bijvoorbeeld kaas; een hele gezonde bron van calcium en proteïnen. Dit is het helaas niet wanneer het op je pizza zit. Deze kaas is namelijk flink bewerkt. Bummer!

Dit betekent natuurlijk niet dat je fastfood volledig uit je leven moet verbannen. Zo nu en dan genieten van jouw guilty pleasure zorg ervoor dat het makkelijker is om je gezonde levensstijl vol te houden. Er zijn altijd keuzes die je kunt maken om jouw fastfood gerecht een tikkeltje gezonder te maken. De volgende tips zullen jou helpen om de verstandigste keuze te maken wanneer jij bij je favo snackbar bent.

Kleine porties

Vaak kun je bij een fastfood keten kiezen voor een small, medium of large portie. Wanneer je de gezondste keuze wil maken, ga dan voor de small. Grote burgers bevatten vaak rond de 800 calorieën waar een klein formaat ongeveer 300 calorieën bevat. Dat verschil staat ongeveer gelijk aan het aantal calorieën van een gezonde maaltijd. Kies ook voor de kleinste portie wanneer je voor een bijgerecht gaat.

Ga voor gegrild

Gegrild eten is altijd gezonder dan gefrituurd eten. Dus wanneer jij de keuze moet maken tussen crispy chicken wings recht uit het vet of een gegrilde kip burger, ga dan voor de laatste. Op deze manier krijg je een stuk minder vet en calorieën binnen. En gegrild eten is ook nog eens hartstikke lekker!

Pas het gerecht aan

Vaak kun je ook kiezen voor de optie om minder of zelfs geen saus bij je gerecht te bestellen. Wees niet bang om dit te laten weten aan het restaurant! Met een paar kleine aanpassingen kun jij je gerecht al een stuk gezonder maken. Zo kun je bijvoorbeeld de dressing voor je salade er los bij vragen zodat je het zelf kunt doseren. Tip: Honing mosterd saus is een van de minst vette sausjes die je kunt bestellen. Gelukkig is hij ook nog eens heel lekker!

Let op de bijgerechten

Een fastfoodmenu gaat meestal gepaard met een aantal ongezonde bijgerechten. Met een bijgerecht als frietjes, aardappel wedges, uienringen of coleslaw vliegt het aantal calorieën van je maaltijd flink omhoog. Het is verstandiger om voor een salade als bijgerecht te kiezen met een lichte dressing. Je kunt ook vaak kiezen voor een kleine portie fruit. Een burger alleen is al vullend genoeg en dan is een extra portie frietjes helemaal niet nodig. Dit bespaart je zo 500 calorieën bij de McDonald’s.

Drinken

Veel drankjes bevatten ontzettend veel calorieën. Daarbij bevatten ze ook heel veel suikers en zuren die slecht zijn voor je tanden. Grote milkshakes zijn ongeveer 800 calorieën waard en hiermee krijg je in één keer de dagelijkse maximale hoeveelheid verzadigde vetten binnen. Wanneer je er puur heen gaat voor het lekkere eten, kies dan voor een simpel watertje of een light variant van frisdrank. Al zitten in die laatste nog steeds veel slechte zuren, helaas.

Noodles

Wanneer je eten af wilt halen, hoef je natuurlijk niet gelijk voor friet of pizza te gaan. Tegenwoordig zijn er talloze restaurants waar je gezonde wok gerechten kunt bestellen. Deze zijn naast gezond ook nog eens heel erg lekker. De noodles worden vaak gewokt met een flinke portie groenten en vlees of vis. Uiteraard kun je deze ook weglaten en kiezen voor een vegetarische variant.

Heb jij nog gouden tips wat betreft het gezond maken van fast food? Laat het dan vooral weten in de comments! 🙂

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *