sport blessure

Lekker veel sporten helpt natuurlijk om fit te blijven. Maar of je nu een home workout doet of liever een rondje gaat hardlopen, een blessure kan je zomaar overkomen. Blessurepreventie door de intensiteit van je training goed op te bouwen helpt, maar ongeluk zit in een klein hoekje. Tijdens het hardlopen kun je bijvoorbeeld een misstap maken en door je enkel gaan. Ontzettend naar, en die enkel wil je zo snel mogelijk weer kunnen gebruiken. Wat kun je dan doen?

Als je een blessure oploopt, is dat even flink balen. Om er snel weer bovenop te komen, kun je gelukkig zelf stappen ondernemen. De eerste stap is het behandelen van de blessure die je hebt, bijvoorbeeld door de pijnlijke plek te koelen en tijdelijk niet of nauwelijks te belasten.

Daarnaast kun je hulp zoeken voor het verhelpen van de blessure. Denk bijvoorbeeld aan de huisarts, fysiotherapeut, podotherapeut of een sportarts.

Wat vergoedt je zorgverzekering?

Check voordat je hulp inschakelt hoe het zit met je zorgverzekering. Fysiotherapie wordt bijvoorbeeld niet gedekt vanuit de basisverzekering, maar zit in een aanvullend pakket. En veel verzekeraars hebben verschillende pakketten, met een vergoeding voor slechts een paar of juist veel behandelingen. Je zorgverzekering vergelijken is daarom aan het einde van het jaar geen overbodige luxe.

Het kan flink schelen in je portemonnee als je behandelingen vergoed krijgt. En wie weet is zelfs de goedkoopste zorgverzekering al voldoende voor jouw zorgbehoefte? Dan bespaar je nog meer.

Huisarts

Een huisarts kan vaststellen waar de blessure zich precies bevindt en hoe ernstig de blessure is. Ben je bijvoorbeeld bang dat je iets gebroken hebt, dan kan een huisarts je hiervoor doorverwijzen naar het ziekenhuis om foto’s te maken van de pijnlijke plek. Ook kan een huisarts je doorsturen naar een fysiotherapeut om je herstel te begeleiden.

Fysiotherapeut

Een (sport)fysiotherapeut kan je – ook zonder doorverwijzing van een huisarts – helpen bij het vaststellen van je blessure en het opstellen van een behandelplan. En ja, een fysiotherapeut kan je soms helaas ook vertellen dat je een paar weken niks mag doen door je blessure. Hoe vervelend het ook is om dat te horen, een fysio weet wel het beste wat werkt om zo snel mogelijk weer de oude te zijn en volop te kunnen sporten.

Sommige sportfysiotherapeuten hebben bovendien een aantal fitnessapparaten waarop je samen kunt opbouwen en stap voor stap aansterkt als je weer een beetje in beweging mag komen. Een loopband biedt bijvoorbeeld betere demping en stabiliteit dan hardlopen op straat, waardoor het beter is om daarmee te beginnen.

Podotherapeut

Heb je een blessure opgelopen door je houding? Een podotherapeut kan je hiermee helpen. Als je jezelf een bepaalde manier van lopen of staan hebt aangeleerd waarbij je bepaalde spieren overbelast, kan een podotherapeut oefeningen en hulpmiddelen bieden om deze vorm van overbelasting tegen te gaan. Denk bijvoorbeeld aan steunzooltjes voor in je sportschoenen om je voeten te ondersteunen.

Sportarts

Een sportarts geeft advies over wat je lichaam kan. Ook kun je via een sportarts sportmedische onderzoeken doen om te kijken hoe fit je bent. Vaak is zo’n sportmedisch onderzoek voor jonge mensen niet nodig.

Luister naar de professional!

En het klinkt misschien als een open deur, maar toch: luister naar het advies van de professionals en houd je hieraan. Hoe graag je ook weer snel wilt gaan sporten, het is beter om je lichaam voldoende rust te geven tijdens en na een blessure. Bespreek desnoods met een fysiotherapeut wat er eventueel wél kan. Misschien mag je nog niet hardlopen, maar wel zwemmen? Zo blijf je toch fit!

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.