Veel meiden die bezig zijn met afvallen hebben moeite om te minderen met het eten van suikers. Dit is niet gek. Suiker zit in allerlei verschillende producten die je dagelijks binnenkrijgt. Ontbijtgranen, vruchtenyoghurt, dressings, sauzen, noem het maar op. Sommige onderzoeken laten zien dat suiker heus zo slecht niet is, terwijl anderen roepen dat we er zo snel mogelijk mee moeten stoppen. Maar hoe zit het nou écht?


728x90 shop GIF banner

Wanneer je op de verpakkingen in de supermarkt kijkt zie je al gauw de woorden glucose, fructose, dextrose, lactose, maltose, sucrose of zetmeel staan. Dit zijn allemaal soorten suikers die in ons eten zitten. Als je niet alleen verse producten koopt is het lastig om onder deze ‘verborgen’ suikers uit te komen. Daarom is het belangrijk om te weten welk effect suiker nou eigenlijk op je hersenen heeft. Want suiker is, naast enorm lekker, helaas ook enorm verslavend.

 

Dit gebeurt er wanneer je suiker eet…

Stel: Je neemt een hapje van je favoriete muesli, chocoladereep of vruchtenyoghurt. Wat gebeurt er dan? De suikers in dit eten activeren de zoet-smaakreceptoren op de tong. En vanuit daar wordt er een signaal gestuurd naar je hersenen. Het signaal gaat naar het voorste deel van je hersenen. Één deel daarvan wordt ook wel cerebrale cortex genoemd. Dit is het deel dat de verschillende smaken in ons eten herkent. Het ‘zoete’ signaal activeert vanuit dit deel het beloningssysteem van de hersenen. De weg die het signaal aflegt is heel ingewikkeld, maar eigenlijk komt het hier op neer: Wanneer jij een hapje van iets zoets in je mond stopt, krijg je een warm en troostend gevoel. Je onderbewustzijn beantwoordt de vraag of je nog een hapje zult nemen volmondig met “JA!”

Het beloningssysteem werkt niet enkel met eten. Dit werkt namelijk ook zo voor drugs en seks, bijvoorbeeld. Wanneer je dit beloningssysteem iets te vaak activeert, kan je lichaam daar verkeerd op reageren. Je kunt de controle verliezen en alleen maar hunkeren naar meer.

De interessante docu Fed Up gaat nog dieper in op dit probleem. In deze documentaire worden een aantal jongeren gevolgd. Zij hebben obesitas als resultaat van overmatig gebruik suikerinname. De makers laten zien hoe fastfood ketens suiker toevoegen aan ‘vet arm’ voedsel om het beter verteerbaar te maken. En hiermee zorgen ze er dus ook voor dat mensen nog meer verslaafd raken aan het eten.

Ben jij verslaafd aan suiker?

Vertel eens, ben jij verslaafd aan suiker? Waarschijnlijk antwoord je volmondig “nee” op deze vraag. Toch denk ik dat veel mensen geen tweede biefstukje zullen nemen wanneer het ze gevraagd wordt in een restaurant. Maar op de vraag of er nog ruimte is voor een toetje zegt de meerderheid altijd ja. Maar goed, I get it, dessert doesn’t go through the stomach, dessert goes through the heart. 😉

Vraag jezelf eens het volgende af:

  • Word jij chagrijnig en geïrriteerd wanneer je een dag geen zoetigheid gehad hebt?
  • Eet je extra veel dingen met suiker er in wanneer je een hele drukke week hebt?
  • Doe jij een extra schepje suiker in je thee of koffie?
  • Moet je per se een toetje na het avondeten?
  • Heb je vaak het gevoel dat je nog iets wil eten ook al zit je vol?

Tips om minder suiker te eten

Helemaal stoppen met suiker eten en drinken is niet makkelijk maar je hebt het volledig zelf in de hand. Je kunt er ook voor kiezen om te minderen. Dit hoeft niet eens heel lastig te zijn: kijk naar de voedingswaarden in je snacks en wanneer je ook iets kunt kiezen met minder suikers, doe dat dan.

Maak het jezelf niet te lastig. Eet minder suiker. It’s simple as that! Lees eens de etiketten van het eten dat jij standaard in huis hebt. Zo ontdekte ik laatst bijvoorbeeld dat mijn ontbijtgranen een belachelijke hoeveelheid aan toegevoegde suikers bevatten. Die komen er (helaas voor mij, want ze waren héérlijk) dus niet meer in. Het kost wat tijd, maar uiteindelijk word je er een stuk beter van. Zodra je de cyclus hebt doorbroken heb je er alleen maar profijt van!

Wanneer je cold-turkey stopt met het eten van suiker kun je last krijgen van hoofdpijn en duizeligheid. Daarnaast kan je humeur er ook flink op achteruit gaan. Wanneer je dit niet ziet zitten, doe het dan stap voor stap.

 

Alternatieven voor suiker

Nooit meer iets zoets eten is natuurlijk heel overdreven. Er zijn genoeg alternatieven te vinden voor suiker. Toch is er nog heel wat over te leren, want iets dat gezond klinkt, hoeft dat niet altijd te zijn. Mensen denken bijvoorbeeld dat een glutenvrije of vegan taart zo gezond is dat ze er prima 2 stukken van kunnen eten. Wrong! Suiker is, in welke vorm dan ooit, nooit gezond. Dus zie je een ingrediënt bij de voedingswaarden staan dat eindigt op -ose, dan het per definitie al ongezond. Daar gaat deze interessante uitzending van Radar dieper op in. Verschillende producten met verschillende soorten suiker kunnen je bloedsuikerspiegel op andere (minder negatieve) manieren beïnvloeden. En dát is wel goed nieuws. Hier onder vind je vier gezondere alternatieven voor suiker:

  • Stevia. Wie kent het niet? Dit is op het moment de meest gezonde vervanger voor suiker. Het bestaat uit 0 calorieën en is ongeveer 300-400 keer zoeter dan gewone suiker. Ook heeft het geen nadelig effect voor de bloedsuikerspiegel.
  • Agavesiroop. Deze siroop bestaat voor 90% uit fructose, dit is een fruitsuiker die mits ze natuurlijk is de voorkeur heeft wanneer je kiest tussen deze en normale suiker. Deze siroop is een stuk zoeter, daarom moet je de hoeveelheid wel aanpassen wanneer je het minder ongezond wilt maken. Deze siroop bevat ook zeer weinig calorieën, tot de 3kcal per gram.
  • Ahornsiroop. Deze siroop wordt vooral veel gebruikt als topping voor pancakes, havermout en wentelteefjes. Mega lekker en ook nog eens heel zoet. Het is niet goedkoop maar wel een goed alternatief voor suiker.
  • Kokosbloemsuiker. Deze suiker heeft weinig effect op je bloedsuikerspiegel. Ook bevat het weinig glucose en fructose. Om deze suiker te produceren hoeven er geen bomen gekapt te worden en dat is natuurlijk heel goed nieuws. Zowel de kokosnoten als het kokosbloemsuiker worden uit dezelfde boom gehaald.

Het kost heel wat tijd om uit te zoeken wat nou de gezondste variant is. Hopelijk helpen wij je met dit rijtje hierboven al goed op weg. Het is een hele investering om achter de gevaren en risico’s van suiker te komen, maar dat is het zeker waard. Wanneer je het positieve effect van minder suiker eten begint te merken, zal het al een stuk gemakkelijker worden!

Ik ben heel benieuwd naar hoe jullie omgaan met toegevoegde suikers. Let je er vaak op, of helemaal niet? 

Recommended Posts

4 Comments

  1. Goed informatief stuk, Thanks!
    1 verbeterpuntje (sorry wil niet zeuren maar moet het toch even kwijt ) het is cerebrale cortex en geen celebrale cortex. Kon dit als geneeskunde student toch niet laten om even te melden (:

    • Dankjewel Aletta! Heb het meteen even aangepast 🙂
      X Shelley

  2. Heb je de uitzending van Radar gekeken? Want dan is t raar dat je suikervervangers aanraadt, terwijl deze expliciet worden genoemd als even (on)gezond!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *