Hoewel het merendeel van de bevolking graag wil afvallen en wat vet wil verliezen, zijn er toch ook een hele hoop mensen die graag wat willen aankomen. Misschien omdat je wilt groeien in spiermassa of omdat je flink bent afgevallen door een ziekte of door stress. Hoewel het voor de hand liggend is om lekker alles te eten wat los en vastzit, zijn er enkele dingen waar je op kunt letten om dit op een zo gezond mogelijke manier te doen.

1. Houd je progressie bij

Het is belangrijk om je vorderingen bij te houden. Sta dus een keer per week op de weegschaal, bij voorkeur elke keer op hetzelfde tijdstip ’s ochtends, zonder kleren of schoenen aan. Hierdoor krijg je zicht op hoeveel je aankomt en kun je zien waar valkuilen liggen als je een week geen progressie maakt.

2. Eet voldoende eiwitten en vetten

Om je spieren op te bouwen (en te behouden) is het belangrijk dat je voldoende eiwitten eet. Ook vetten zijn belangrijk! Dit is een belangrijke brandstof en zorgt voor opname van diverse vitaminen. Haal je eiwitten uit vlees, kip, zuivel, whey, soja en eieren. Voor vetten kun je kijken naar noten, avocado, vette vis, margarine en kaas.

3. Eet calorierijke tussendoortjes

Naast je 3 grote maaltijden per dag, kan het een goede manier zijn om extra calorieën binnen te krijgen in de vorm van tussendoortjes. Het zijn kleine hapjes die niet zwaar zullen vallen, maar helpen wel met jouw gewichtstoename. Ga bijvoorbeeld voor een cracker met wat margarine en dubbel beleg of een handje noten.

4. Ga het krachthonk in

Een gezonde manier om aan te komen is door je spiermassa te vergroten. Dit is een proces dat wel wat langer duurt dan aankomen in vet, dus wees niet bang dat je binnen de kortste keren in de Hulk bent veranderd. Sluit een sportschoolabonnement af of scoor wat gewichten waar je thuis mee aan de slag kunt en doe een paar keer per week een training. Let wel ook weer op puntje 2: om in spiermassa aan te komen, moet je voldoende eiwitten eten.

5. Wek je eetlust op

Ben jij zoveel afgevallen omdat je een verminderde eetlust hebt? Probeer jezelf dan een handje te helpen door het weer op te wekken. Ga voor frisse gerechten, zoals wat fruit of een salade met kip en limoendressing. Probeer te koken met je lievelingsingrediënten zodat je trek krijgt in het eten dat je aan het klaarmaken bent! Ook een goede tip: dek de tafel extra gezellig met kaarsen, placemats en mooie servetten. Zo is het geen straf om aan de eettafel te gaan zitten.

Let op: dit zijn richtlijnen! Heb jij een serieus eetprobleem of lukt het je maar niet om op een gezonde manier aan te komen? Raadpleeg dan een arts of diëtist.

Tips nodig hoe je deze wijzigingen gemakkelijk kunt doorvoeren in je leven? Die hebben we natuurlijk ook! >

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.