7 tips ruzie

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg. Dus als jij klaar bent met de ruzies met je partner, gaan deze 7 tips je helpen:


728x90 shop GIF banner

  1. Laat je partner uitpraten

Niets is zo irritant als constant onderbroken worden. Het haalt de rust uit het gesprek. Je partner zal sneller en harder gaan praten om tot je door te dringen. Of je partner haakt af.

Gebruikt je partner heel veel woorden? Dan zeg je gewoon: “nu moet je even pauzeren, ik kom er niet tussen!” Zodat jij ook rustig je verhaal kan doen.

  • Blijf rustig

Het is moeilijk om rustig te blijven als je je niet gehoord voelt door je partner, of zelfs afgewezen. Maar zodra jij heftig reageert, gaat je partner ook feller praten en komen jullie niet verder.

Je kunt jezelf helpen door te letten op je ademhaling. Zolang jij rustig blijft ademhalen, kun je het onredelijke gedrag van je partner beter verdragen én helder nadenken over je argumenten. Krijg je misschien lekker toch gelijk! 🙂

Lees ook: Zó blijf je rustig tijdens een ruzie

  • Geen verwijten

Een verwijt of een klacht is meestal een onvervulde behoefte. Je partner zal je behoeften niet graag vervullen als je ze als verwijten verpakt. Buig ze dus zelf even om voor je partner:

“Waarom luister je nooit?” =>“Ik heb het nodig dat je even rustig luistert en me het idee geeft dat je het relevant vindt wat ik wil of voel.”  
“Die seks kun je vergeten!” =>  “Ik voel me echt niet verbonden met je en dat maakt me zo wanhopig dat ik moeite moet doen om geen rotopmerkingen te maken.”  
“Je had het beloofd!”“Als je niet doet wat je zegt, doe je me pijn. Ik wil je kunnen vertrouwen.”  
“Ik moet hier ook alles doen.”“Ik zou het fijn vinden als je me hier even mee helpt.”

Vraag je bij elk verwijt af: wat heb ik concreet van mijn partner nodig en waar raakt het me? Je kunt je bijvoorbeeld eenzaam, afgewezen of verdrietig voelen. Een verwijt zorgt er alleen niet voor dat je krijgt wat je nodig hebt. Kom met een duidelijke behoefte!

  • Eén probleem tegelijk

Vrouwen zijn verbaal vaak sterker dan mannen. In een ruzie zijn we er bovendien steengoed in om er allerlei zaken bij te halen. Voor ons heel relevant maar voor een man niet te volgen. We doen dat omdat we ons geraakt voelen en willen uitleggen waarom dat zo is. We trekken zonder moeite een blik vol voorbeelden open. Je partner reageert op de inhoud en niet op wat je eigenlijk bedoelde te zeggen. Allemaal ruis voor jullie communicatie dus.

Zo hop je van onderwerp naar onderwerp. Train jezelf liever in het focussen op: wat bespreken we nu en wat vind ik daar werkelijk van? Dan maar geen voorbeelden. Wat jij vindt en voelt mag er gewoon zijn. Wees helder en concreet over jouw gevoel.

  • Toon begrip

Jullie zijn twee compleet verschillende mensen. Dus ga niet kijken wie er gelijk heeft. Geef erkenning voor hoe je partner het ervaart. Daarnaast kun je uitleggen dat jij het anders ervaart. Dat mag gewoon naast elkaar bestaan.

  • Loop niet weg

Als je je wanhopig voelt tijdens de ruzie, kan het lucht geven om weg te lopen. Je komt weer even tot jezelf en je laat je partner eens goed voelen hoe boos je bent. Allebei lekker. Maar het helpt jou niet en het helpt je partner niet. Dus blijf in de kamer en ga rustig zitten.

Wanneer de ruzie je teveel wordt, kun je wel een time-out inlassen. Geef aan dat je even tot rust wil komen en er liever op een later moment over doorpraat. Spreek bijvoorbeeld af dat je er een half uur later op terugkomt. Daar help je je partner mee én jezelf, omdat je weer rustig bent en helder kunt nadenken. Je voorkomt dat je elkaar onnodig pijn doet.

Lees ook: Stoppen met ruziemaken

  • Neem je verantwoordelijkheid

“Als jij dat niet zou doen, zou ik me niet zo rot voelen.” Of “Als je echt van me zou houden, zou je dat niet zeggen.”

Alleen jij bent verantwoordelijk voor het effect dat anderen op je hebben. Als je partner je raakt, zegt dat in de eerste plaats heel veel over jou. Noem het blauwe plekken. Sommige dingen raken je nou eenmaal snel. Het helpt als je weet waar dat vandaan komt en wat je eigenlijk nodig hebt van je partner.

Je hebt het niet nodig dat je partner verandert, je hebt het wel nodig dat er oog is voor jouw blauwe plekken. In de eerste plaats door jou zelf, en daarna ook door je partner.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *