PROBEER EEN VAN ONZE FITGIRLCODE GUIDES

Bekijk Guides
Food

Afvallen? Ga voor volume

Het klinkt een beetje gek – I know – maar, veel mensen vallen niet af omdat ze te weinig eten. En dit kan echt funest zijn in je afval-proces. Zodra je je niet verzadigd voelt, krijg je al snel een seintje uit je bovenkamer dat je trek hebt in iets dat je energie geeft. En, je raadt het al, dit zijn vaak de producten die niet helemaal goed voor je zijn als je ze te veel eet. Het geheim om deze lekkere trek uit te schakelen? Volume! In dit artikel geef ik je tips zodat je meer kan eten, voor minder calorieën.

#1. Groente & fruit

Wat je eigenlijk doet door meer volume te eten, is dat je je hersenen een beetje fopt. Als je maag vol zit, zullen ze namelijk geen seintje geven aan je lichaam dat je trek hebt. Je hersenen denken dat je meer eet, terwijl je eigenlijk minder eet. Snap je? De eerste tip die ik je wil geven is: voeg bij iedere maaltijd groente of fruit toe. Ja, bij iedere maaltijd. Geraspte wortel of appel door je havermoutje is echt heer-lijk. Een hele courgette door je omeletje gaat best. Een grote bak salade bij je lunch is super. Het is niet zo moeilijk. Maak er een gewoonte van.

#2. Lucht

Dan nog een simpele truc: lucht. Hoewel gebakken lucht normaal gesproken niet zo heel positief klinkt, is het om meer volume te creëren echt fantastisch. Lucht vult je buik. Je hebt het gevoel dat je veeeeel meer hebt gegeten of gedronken. Denk bijvoorbeeld maar eens aan gepofte granen, popcorn, protein fluff of spa rood. Ga dus in de winkel op zoek naar producten met veel (gebakken) lucht. Dit is trouwens ook hoe het werkt bij de bakken ijs met minder calorieën (Oppo, Melt – I love them). Er wordt zoveel lucht in geslagen dat het ijs een hele bak kan vullen. En dat jij de hele bak leeg kan eten voor niet zoveel calorieën.

Ten slotte kan je ook water gebruiken om je maaltijden meer volume te geven. Wat dacht je bijvoorbeeld van het toevoegen van een kom soep aan je lunch, of een zoutarm bouillonnetje opdrinken voordat je gaat starten aan het diner. Ook kan het drinken van een glas water je buik goed vullen.

#3. 100 Kcal energie

100kcal

Om het verschil in volume tussen verschillende voedingsmiddelen op een gemakkelijke manier te laten zien, ben ik mijn instagramaccount @Bijt.Wijs begonnen. Op mijn foto’s laat ik zien dat je voor 100 kcal energie kan kiezen voor 350 gram wortels (een flink bord vol) of 9 M&M’s. Ja, echt maar 9 stuks. Ik label absoluut geen een product als goed of als slecht. Soms zijn M&M’s gewoon echt wat je even nodig hebt .. Maar, het is wel verstandig om altijd een bewuste keuze te maken en zoveel mogelijk te kiezen voor producten met volume. Of volume aan je maaltijden toe te voegen met bovenstaande tips.

Ik hoop dat je wat aan de tips hebt! Zorg goed voor jezelf en vul je buik goed.

Plaats een reactie