Ken je dat gevoel? Dat je jezelf hebt beloofd écht te gaan sporten vandaag, maar als puntje bij paaltje komt voel je je ineens wel heel moe, ligt je bed veel te lekker of is wijntjes drinken met vriendinnen toch wel een heel aanlokkelijk aanbod. Je slaat het sporten over, belooft jezelf dat je morgen wel echt gaat en belandt langzaam maar zeker in die vicieuze cirkel waarin de sportschool meer droom dan werkelijkheid wordt en je niet weet hoe je je actieve levenshouding weer moet oppakken. Uiteindelijk gaat het weer een tijdje goed, maar dan val je weer terug in je uitstelgewoonte en blijft het een proces van vallen en opstaan.

Ook ik kende dit probleem, maar gelukkig kan ik je vertellen dat er een oplossing is en dat deze oplossing zo verschrikkelijk simpel is dat je me misschien niet eens meteen gaat geloven. Onthoud dan dat ik het levende bewijs ben, dat ik dankzij deze oplossing het afgelopen jaar amper een work-out heb geskipt en dat al dat sporten me niet eens moeite kostte.

Jouw sportieve passie

Om iedere dag met plezier naar de sportschool te gaan is het idee dat je op zoek gaat naar je sportieve passie, welke sport jij zo leuk vindt dat je er wel om acht uur ’s ochtends je bed voor uitkomt. En zodra je je passie gevonden hebt, zal je begrijpen wat ik bedoel. Als je jezelf blijft dwingen om drie keer per week een uur te fitnessen, terwijl je hier eigenlijk helemaal niks aan vindt, dan zijn er altijd genoeg excuses om niet te gaan. Vind je fitnessen echter helemaal het einde? Dan zal je alles ervoor opzij zetten. Tijd is prioriteit en voor iets wat je leuk vindt, kan je altijd wel een gaatje in je agenda vinden.

Tips & tricks

Het vinden van je passie zal waarschijnlijk een zoektocht worden. Maar als je eenmaal je passie gevonden hebt en met net zoveel plezier naar de sportschool gaat als ik zal je blij zijn dat je die zoektocht bent aangegaan. Om je op weg te helpen in je zoektocht heb ik drie tips voor je:

1. Give it a try

In je hoofd is die pilates les waar je vriendinnen het altijd over hebben helemaal iets voor jou. Maar als je je hebt ingeschreven voor een halfjaarlijkse cursus merk je halverwege je eerste les al dat je er echt helemaal niks aan vindt. Je zet nog een paar keer door maar haakt ergens tijdens de cursus toch af omdat je andere dingen voor laat gaan. Laat dit je niet gebeuren. Bij vrijwel alle sportscholen kan je eerst één of meerdere proeflessen nemen om uit te vinden of de sport iets voor je is. Na mijn eerste proefles kickboksen was ik fysiek helemaal kapot, maar had ik zo’n mentale boost gekregen dat ik niet kon wachten op mijn tweede proefles om daarna volledig overtuigd een abonnement af te sluiten.

2. Denk out of the box

In je zoektocht naar wat écht bij je past kan je je niet beperken tot de logische opties. Hoewel je misschien bent opgegroeid als hockeymeisje of juist als kind door je ouders werd aangemoedigd om te gaan zwemmen is het de vraag of dit is wat bij je past. Ik kan je verzekeren dat helemaal niemand, inclusief ikzelf, ooit had gedacht dat ik zou gaan kickboksen. En toch bleek ik juist in deze sport mijn ei kwijt te kunnen. Ga eens na bij jezelf welke sport je stiekem altijd al heel cool heeft geleken. Misschien keek je deze zomer op de olympische spelen wel naar het schermen en vond je dat ergens wel heel tof, of kijk je op het strand altijd vol ongeloof naar die windsurfers of beachvolleyballers en zou je willen dat je dat ook kon.

3. Kijk ook naar de praktische kant

Deze tip is voor mij heel waardevol gebleken. Jaren heb ik gedacht dat roeien dé sport was voor mij. En hoewel ik roeien nog steeds een prachtige sport vind realiseerde ik me op een dag dat het me zo veel moeite kostte om te gaan roeien omdat het praktisch gezien een ontzettend gedoe was om op het water terecht te komen. Het verzamelen van roeimaatjes, een stuurman en een coach op een tijd dat al die studenten vrij konden maken, de boot vanuit de loods in het water krijgen en hopen dat niemand op het laatste moment afzei was voor mij een extreem groot nadeel aan de sport. Dit is natuurlijk wel een persoonlijk argument, misschien is het voor jou juist wel heel motiverend om teamgenoten en een coach te hebben en samen naar een prestatie toe te werken.

Heb jij jezelf beloofd dat 2017 het jaar wordt waarin je je leven op sportief vlak wilt beteren? Maak het jezelf dan makkelijk en begin nu met je zoektocht. En als je je nieuwe sportieve leven wilt aanvullen met een algemene gezonde levensstijl, lees dan ook eens “7 Tips hoe je het beste kunt beginnen met een healthy lifestyle”. Als je je favoriete sport gevonden hebt, laat je het dan nog even aan me weten?

Recommended Posts

8 Comments

  1. Leuk om te lezen dat je precies dezelfde ervaring met roeien hebt als ik. Het kost veel energie om alles te regelen, waardoor de druk om een leuke training direct hoog ligt. Ondertussen roei ik ook amper meer, eigenlijk alleen als ik echt een doel heb vind ik het de moeite waard.

    • Hoi Amber,
      Wat toevallig dat jij hetzelfde hebt ervaren! Heb je inmiddels al een andere sport kunnen vinden die praktisch gezien wat makkelijker te beoefenen is?
      Groetjes,
      Karlijn

  2. Jaaa, ik was dus óók een hockeymeisje. Alhoewel ik liever op voetbal was gegaan, want m’n grote liefde deed dat ook. Zwijmel. Daarna kwam voor mij toevallig kickboksen voorbij en dat deed ik 4 jaar lang met veel plezier. Maar, toen de ‘praktische kant’ ineens op z’n plek viel – goed argument dus – begon ik aan de onmogelijke taak om te leren ijshockeyen op 30-jarige leeftijd. En… I’m totally in love with it!

    Heel goed artikel. Bedankt. Ik heb er veel aan en ik zal je tips blijven onthouden, ook naarmate ik ouder word.

    • Grappig dat die stoerdere sporten er dan toch op latere leeftijd uitkomen bij ons. Ijshockey wordt het niet voor mij geloof ik, maar misschien dat ik dan ooit nog ga rugbyen??

  3. Leuk artikel, inderdaad goede tips om mee aan de slag te gaan en in 2017 fit te worden. Het kunnen natuurlijk ook kleine dingen zijn waar je van houdt. Fitness is voor mij praktisch met mijn gezin, maar dat wil niet zeggen dat ik daardoor een stom programna hoef af te werken. Activiteiten kiezen die je leuk vindt kan ook gewoon op de sportschool. Dat geeft ook motivatie (zo houd ik zelf van krachttraining).

    • Helemaal mee eens Hanneke, ook op de sportschool zijn leuke dingen te doen!

  4. Zo herkenbaar! Een vriendin wou gaan crossfitten. Ik had het opgezocht op internet. Niks voor mij. Of ik niet 1 keer mee wou naar een proefles…. Na maanden zeuren, ben ik meegegaan. En je verwacht het niet, ik was verkocht! De beste keus in 2 jaar tijd.. So give it a try & Think out of the box.

  5. Ja het klopt wel! Jaaaren heb ik paard gereden, maar het kost ontzettend veel tijd en al het geroddel wat er kennelijk op een manege bij hoort, was ik helemaal zat! Nu sinds 2 jaar aan het thaiboxen in combinatie met fitness waar ik sinds een half jaar mee begonnen ben. Lekker eigen muziekje aan, voornamelijk te doen met mannen en ik kan zelf mijn tijden bepalen. Ideaal! Ow ja en super fijn om je energie in kwijt te kunnen en het heeft ook wel een fijn effect op je lijf ?


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.