Iedere week zetten we een Fit Girl in de spotlights die een bijzondere Fit Journey heeft afgelegd. Ze deelt haar ups- en downs, tips en tricks, ergernissen, slechte en goede gewoontes en hoopt jou hiermee te inspireren om ook de fitste versie van jezelf te worden. Als zij het kan, dan kan jij het ook!

Bobbi (21) ging op haar 17e een jaar naar de Verenigde Staten en at lekker, maar vooral veel ongezond eten. Toen ze terugkwam in Nederland had ze pas echt door hoeveel ze was aangekomen. Door de fit community op Instagram besloot Bobbi dat ze ook fit wilde zijn. Ze verloor in totaal 10 kg. Lees hieronder haar verhaal.

Wat was voor jou de aanleiding om het roer om te gooien? Op mijn 17e ben ik naar Amerika gegaan om daar een jaar bij een gastgezin te wonen en naar een high school te gaan. Daarvoor had ik altijd kunnen eten waar ik zin in had zonder ook maar een grammetje vet aan te komen. Dat deed ik in Amerika dus nog steeds, alleen was het aanbod van lekker (ongezond) eten daar veel groter. In de supermarkt hadden ze denk ik wel tien verschillende soorten M&M’s en je kon geen kilometer in de auto zitten zonder langs een paar fastfood restaurants te rijden. Sporten heb ik wel altijd veel gedaan en dat ben ik daar ook blijven doen, maar zelfs dat kon het eten niet meer compenseren. Toch had ik zelf niet echt door dat ik was aangekomen totdat ik terug in Nederland kwam. Ik vond iedereen ineens zo dun, haha. Het eerste wat veel mensen tegen me zeiden was, dat ik wel wat ‘voller’ was geworden.

Wie of wat heeft jou gemotiveerd? In eerste instantie Instagram. Ik stuitte daar al snel op de fit community (die toen nog een stuk kleiner was) en besloot dat ik ook fit wilde zijn. Daarnaast heb ik mensen in mijn omgeving die ook veel met sport en voeding bezig zijn en dat werkt voor mij ook heel motiverend!

Waar schaamde je je vroeger voor? Echt schamen heb ik me gelukkig nooit gedaan. Wel had ik het idee dat de kilo’s die ik aangekomen was vooral in mijn gezicht te zien waren en ik vond mijn hoofd in vergelijking met anderen altijd heel bol. Als ik nu foto’s terugkijk zie ik inderdaad wel een verschil met nu, maar ook zie ik in dat het eigenlijk allemaal niet zo erg was als ik toen zelf dacht.

fit journey

Wat durf je nu wat je voorheen niet deed? Doordat ik meer ben gaan sporten en gezonder ben gaan eten zit ik veel lekkerder in mijn vel en trek ik het me minder aan wat anderen van me denken. Ik durf meer voor mijn mening op te komen, en als ik naar festivals ga of op vakantie ben draag ik graag crop tops. Ik vind dat het harde werk af en toe best geshowd mag worden!

Wat was jouw slechtste gewoonte? Eetbuien! Ik kon makkelijk een pak koekjes leegeten en vervolgens nog een zak chips opentrekken bijvoorbeeld. Dat kan ik overigens nog steeds, maar ik doe het nu een stuk minder vaak.

Heb je deze vervangen voor een goede gewoonte of heb je het in balans kunnen brengen? Ik heb het wat meer in balans kunnen brengen. Helemaal weg zijn de eetbuien niet en ik heb ze eigenlijk ook al zo lang ik het me kan herinneren, maar als ik er nu een heb gehad kan ik daarna de knop snel omschakelen. Je hebt gewoon zoveel meer energie als je bewust eet!

Wat kan je absoluut niet uit je leven schrappen? Ik heb eigenlijk niks echt geschrapt, pizza en chocolade passen ook gewoon in een gezonde leefstijl vind ik. Het belangrijkste is het vinden van de juiste balans en blijven genieten van eten!

Wat is het grootste diepte- en hoogtepunt in jouw journey? Het dieptepunt is denk ik dat ik een tijdje te veel druk voelde om veel te sporten en gezond te eten. Ik had het gevoel dat mensen in mijn omgeving dat van mij verwachtten door wat ik deel op Instagram. Nu heb ik dat gelukkig veel meer los kunnen laten. Ik vind het leuk om op instagram fitness foto’s te delen en zo deel uit te maken van die community, maar mijn leven bestaat uit meer dan dat en mijn Instagram is daar geen directe weerspiegeling van. Het hoogtepunt is denk ik dat ik aan Instagram een paar vriendinnen heb overgehouden die ook veel met fitness hebben. Af en toe sporten we samen of gaan we iets anders leuks doen. Superleuk!

Wat heeft voor jou het verschil gemaakt, sporten/voeding of bijvoorbeeld de combinatie? Ik denk dat ik dan toch voor voeding ga. Als ik een week lang goed sport, maar slecht eet, voel ik me vaak alsnog een beetje futloos. Terwijl als ik goed op mijn voeding let en minder sport, ik me toch nog heel fit kan voelen. Ik heb eigenlijk altijd al veel gesport, maar begon pas echt verschil te merken toen ik mijn voeding ging aanpassen.

Wat is jouw doel op de korte- en lange termijn? Mijn doel is om nog meer balans te krijgen met eten en nog minder uitschieters (eetbuien) te hebben. Dan heb ik veel meer energie en dat heeft een positieve invloed op zoveel verschillende vlakken!

Volhouden is vaak het aller moeilijkste. Hoe zorg je ervoor dat je fit blijft? Doordat ik me omring met mensen met dezelfde mindset. Ik heb het geluk dat mijn ouders en mijn vriend het ook belangrijk vinden om fit te zijn. Daardoor wordt gezond eten een stuk makkelijker en hoef ik niet vaak alleen te sporten.

Als je iets kon zeggen tegen de persoon die je was ‘voor’ je transformatie, wat zou je dan zeggen? Als je bewuster met eten omgaat, zit je zoveel lekkerder in je vel!

fit journey

Hoe ziet jouw sport-regime eruit? En heb je een vast schema? Ik doe ongeveer vijf keer per week krachttraining (meestal drie keer onderlichaam, twee keer bovenlichaam) en heeel af en toe ga ik een rondje hardlopen.

Wat vind jij de grootste bullshit hype op fitness gebied? Al die workouts die je thuis kunt doen waardoor je zogenaamd grotere, ronde billen zou krijgen. I hate to break it to you, maar daarvoor zul je toch echt met serieuze gewichten aan de slag moeten!

Wat is je grootste ergernis als het aankomt op health&fitness? Instagram accounts die bepaalde shakes, theetjes en pilletjes promoten alsof het wondermiddelen zijn. Je zult het uiteindelijk toch zelf moeten doen en echte voeding gaat je veel verder helpen!

Hoe zorg jij voor balans in je voeding? Dit gaat tegenwoordig eigenlijk vanzelf. Als ik een keer wat slechter eet, kan ik daarna niet wachten om weer normaal te eten en me weer fit te voelen. Ook track ik af en toe een dagje mijn eten in MyFitnessPal, zodat ik ook op dagen dat ik niet track beter kan inschatten wat ik ongeveer binnenkrijg en of dit volgens behoefte is.

Hoe staat jij tegenover het tellen van calorieën en macro’s? Voor mijzelf werkt het om dit af en toe te doen. Soms doe ik het een week elke dag, soms een paar weken niet. Ik denk dat het wel goed is om een beetje inzicht te hebben in wat je binnenkrijgt. Misschien eet je onbewust wel vaak te weinig of te veel en bereik je daardoor je doelen niet.

Hoe ziet een healthy menu a la Bobbi eruit? Dat verschilt heel erg! Maar een voorbeeld zou kunnen zijn:
Ontbijt: overnight oats met nootjes, rozijnen en een half schepje whey.
Snack: een banaan.
Middageten: meergranen crackers met kipfilet en augurk.
Snack: een eiwitreep.
Avondeten: meergranen wraps met kip en groente.
Snack: soja yoghurt met honing, blauwe bessen en nootjes.

Wat is jouw favoriete ‘foodprep’ maaltijd? Een simpele salade of wrapjes!

fit journey

Doe je ook aan de zogeheten cheat meals/cheat days? Met mijn vriend maak ik voor de grap wel eens een afspraak dat we aan het einde van de week bijvoorbeeld witte chocolade oreo’s mogen halen als we die hele week ‘gezond’ hebben gegeten. Maar ik denk dat je eten niet continue als gezond of juist als cheat moet bestempelen. Bij mij zorgt dat er in ieder geval voor dat ik minder van eten kan genieten.

Wat is een gezond alternatief voor je guilty pleasure? Pizzawrapjes, almost as good as the real thing!

Wat is jouw ultieme Lazy Fit Girl product? Tonijn uit blik en eiwitrepen.

Benieuwd hoe het met Bobbi gaat? Volg haar op Instagram @bobbikruijsenWil jij zelf nu ook een paar kilo’s kwijt en een healthy en happy levensstijl opbouwen? We hebben een speciale Fitgirlcode guides pagina gemaakt waar je alles vindt om jouw Fit Journey vandaag nog te starten! Voedingsschema’s, full body workouts, berekende macro’s en nog veel meer! Neem nu een kijkje!

Ken jij of ben jij iemand die ook een bijzondere fit journey heeft afgelegd? Stuur dan een mailtje naar michelle@fitgirlcode.com. Jouw verhaal kan voor iemand het laatste of eerste duwtje in de goede richting zijn. 

Recommended Posts

3 Comments

  1. Ben wel benieuwd naar je recept voor je pizza wraps!!

  2. Wauw wat een verandering ze is ook nog eens ontzettend knap geworden bedankt bobbi dat je je verhaal wilde delen hier kan ik nog wel wat uithalen voor mezelf


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.