koolhydraten

Afgelopen weekend dook ik de keuken in voor een gemakkelijk en lekker receptje met aardappels. Tegenwoordig wordt er steeds meer gedacht dat je zo min mogelijk koolhydraten moet eten, maar zoals je misschien wel gelezen hebt in mijn artikel over koolhydraten, is dat helemaal niet waar! Een low-carb dieet is een ‘no go’ voor ons als Fit Girls en juist daarom vond ik het leuk om een receptje te schrijven waarbij het vooral om de koolhydraten draait. Ik heb voor het recept aardappelen van Carisma gebruikt. Lees snel verder waarom ik juist deze aardappelen gebruikt heb en ontdek mijn receptje!

De kans bestaat dat jij de afgelopen tijd producten als aardappelen, pasta en rijst hebt vermeden. Niet zo heel raar met alle beweringen die je tegenwoordig leest van de vele low-carb goeroes. Maar wie zijn zij om te zeggen dat koolhydraten geen goede keuze zijn als je op je gewicht wilt letten? Ik weet inmiddels dat dat niet het geval is en jij misschien ook wel! Zo niet, lees dan nog even mijn artikel over koolhydraten!

Na mijn zoektocht en artikel over koolhydraten, leek het mij een goed idee om een receptje met deze macronutriënt te schrijven. De laatste tijd zijn koolhydraten vaak slecht in beeld gebracht en daarom neem ik het even voor deze lieverdjes op. Want ze geven ons het meest efficiënt die energie die we nodig hebben om dag na dag te knallen in de sportschool, lief toch? Ik kan in ieder geval niet zonder ze! Voor mijn recept heb ik gekozen voor de Carisma aardappelen en dat heb ik niet helemaal zonder reden gedaan!

Carisma aardappelen

Carisma aardappelen zijn puur natuur en passen perfect in een bewust eetpatroon. Waarom? Dat heeft onder andere met de voedingsstoffen van de aardappel te maken. Met mijn receptje waarin het vooral om de aardappel draait, breng je namelijk in no-time koolhydraten, eiwitten, vitaminen en mineralen op je bord. Stuk voor stuk onmisbare voedingsstoffen die onze motor op een verantwoorde wijze laten draaien! Naast deze voedingsstoffen zijn de aardappels ook van nature een bron aan voedingsvezels.

Misschien weet je inmiddels al dat het belangrijk is om vooral langzame koolhydraten te eten. Zo niet, ook niet erg, want ik leg het gewoon nog even kort voor je uit. Het zit zo: langzame koolhydraten geven je lichaam heel gedoseerd energie dankzij de complexe opbouw die ze hebben. Door deze ingewikkelde opbouw, duurt het proces van afbraak redelijk lang. Dit heeft een langdurige afgifte van energie tot gevolg, wat snelle schommelingen in de bloedsuikerspiegel en het hongergevoel vermindert. Snelle koolhydraten zijn daarentegen erg eenvoudig om af te breken voor je lichaam. Hierdoor zorgen ze snel voor energie en dus voor en piek in je bloedsuikerspiegel. Je lichaam reageert om die piek snel weg te werken en daarna voel je dan eigenlijk een dip. Dit heeft tot gevolg dat je binnen een korte tijd alweer naar eten zult verlangen.
Om ervoor te zorgen dat jij vanavond geen trekmoment krijgt, heb ik natuurlijk gekozen voor een bron die langzame koolhydraten bevatten. De Carisma aardappel is hier namelijk een perfecte bron voor.

Kortom, voor mijn receptje heb ik een aardappel gebruikt die perfect past in het leven van een Fit Girl. Het is een gemakkelijk receptje waar je niet veel voor hoeft te doen! Een drukke avond voor de boeg? Dan is dit recept ideaal, want zoals je nu weet geeft het je langdurige energie en daarbij is het ook nog eens zo gemaakt!

Ingrediënten:

  • 4 aardappels
  • tijm
  • 2 theelepels kokosolie
  • peper en zout
  • 75 ml magere yoghurt
  • teentje knoflook
  • stuk komkommer

Bereidingswijze:

  1. Verwarm de oven voor op 200 graden Celsius. Snijd dan de aardappels in. Zorg ervoor dat je niet door de aardappel heen snijdt, door ongeveer op 2/3 van de aardappel te stoppen. Zorg daarbij ook voor ongeveer een ruimte van 4 mm tussen ieder schijfje.
  2. Smelt dan de kokosolie. Dit doe je door de kokosolie in een bakje te doen en hem voor 30 seconden in de magnetron te zetten.
  3. Leg de aardappels op een bakplaat/ovenschaal met wat bakpapier en bestrijk de aardappels met de kokosolie. Besprenkel ze tot slot met wat tijm en peper en zout!
  4. Zet de schaal/plaat nu voor 45 minuten in de oven. Als het goed is zullen de aardappelwaaiers langzaam open gaan staan in de oven!
  5. Rasp voor een lekker yoghurtdipje de komkommer. Meng deze vervolgens met de yoghurt, knoflook en peper en zout in een bakje.
  6. Haal tot slot de aardappels uit de oven en dien ze op samen met de frisse yoghurtdip!
  7. De aardappels zijn heerlijk in combinatie met een frisse salade of een stukje vis of vlees. Je kunt er ook voor kiezen om de waaiers te vullen met bijvoorbeeld wat kaas, ui of tomaat! Misschien gelijk een leuk ideetje voor dat diner met je vriendinnen? 🙂

koolhydraten

Wil je meer informatie over Carisma of ben je benieuwd naar nog meer lekkere recepten? Kijk dan hier!

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.