emotionele eetbuien

Heb jij weleens de neiging om je vol te vreten als je verveeld, angstig, boos of verdrietig bent? Heel veel mensen hebben last van dit soort emotionele eetbuien. Emotionele eters eten niet omdat ze fysiek honger hebben, maar omdat dit hun manier is om met negatieve gevoelens of emoties om te gaan. We hebben allemaal te maken met negatieve gevoelens en emoties; het gaat erom hoe je ermee omgaat. Hieronder de beste tips om emotionele eetbuiten te overwinnen!


728x90 shop GIF banner

5 tips om emotionele eetbuien te overwinnen

#1. Haal diep adem

Op het moment dat je een emotionele eetbui voelt aankomen, stop dan even, sluit je ogen en haal diep adem. Voel hoe je ribbenkast uitzet als je inademt, hoe het voelt als je uitademt, hoe je hersenen reageren op die extra zuurstof. Probeer ook eens deze ademhalingsoefeningen tegen stress.

#2. Drink water

We merken het vaak niet meteen als we uitgedroogd zijn. Maar uitdroging kan gevoelens van onrust en ergernis verergeren, waardoor je sneller verleid wordt om naar een ongezonde snack te reiken. Loop dus eerst naar de kraan voor een groot glas water als je van plan bent de koelkast te plunderen. Check ook onze 8 tips om elke dag genoeg water te drinken.

#3. Masseer jezelf

Jezelf masseren kan ook helpen als je een vreetbui voelt opkomen. In plaats van je smaakpapillen te stimuleren, stimuleer je namelijk je bloedsomloop en je spieren. Masseer je slapen, je voeten of gebruik een foamroller om je been- en bilspieren goed aan te pakken – check deze foamroller work-out video’s!

#4. Rol je yogamat uit

Je kunt je slechte gevoelens niet weg-eten. Yoga dwingt je om de capaciteiten en de beperkingen van je eigen lichaam te respecteren en helpt je om een liefdevolle relatie met jezelf te cultiveren. Yoga maakt je niet alleen fysiek flexibel, maar ook geestelijk; en dat maakt je beter in staat om die emotionele eetbuiten te overwinnen. Lees ook: Thuis yoga doen? Zo pak je dat aan!

#5. Ga de deur uit

Soms, wanneer niets anders werkt, moet je het simpelweg van een ouderwetse afleiding hebben. Die is het meest effectief als je je comfortzone uit gaat. Dus loop, in plaats van naar de voorraadkast, gewoon de deur uit! Ga hardlopen, neem je hond mee het bos in, stap op de fiets of maak een uitstapje naar het dichtstbijzijnde strand voor een frisse duik.

Jij kunt dit!

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *