Alhoewel ik heel graag schrijf over ‘healthy’ food, het belang van voldoende eiwitten en andere healthy tips; ik weet als geen ander hoe mega lastig het soms kan zijn. Altijd maar netjes je macro’s eten, je inhouden bij verjaardagen, regelmatig naar de gym en repeat. En jazeker, je bént mega goed bezig maar hey, ook jij bent only human.


728x90 shop GIF banner

Iedere human being (yes, jij ook) heeft wel een zwak voor een bepaald soort snoep, koek of vette hap (in mijn geval: pindakaas). Oftewel: een zwak voor meestal-niet-zo-healthy-food waar je niet ‘normaal’ mee kunt omgaan. Zogeheten triggerfood. Dit kan werkelijk waar van alles zijn. Een kenmerk van triggerfood is voeding die jij eet wanneer je gestresst bent, voeding waar je niet ‘normaal’ mee kunt omgaan (de zak of pot moet in een keer leeg) en voeding waar je simpelweg niet genoeg van kunt krijgen.

De remedie

Helemaal niet erg natuurlijk om een grote liefde te hebben voor all-you-can-eat-sushi, paprika chips of brie met toast. Maar ook knap irritant als je juist lekker bezig bent in de gym en met het behalen van jouw doelen. De allerbeste en snelste remedie tegen jouw ‘triggerfood’? Well..

Haal het simpelweg niet meer in huis. Althans, net zo lang tot jij er zeker van bent dat je jouw triggerfood onder controle hebt. Klinkt logisch he? Maar het werkt echt. Het is ‘redelijk’ simpel (je hoeft iets níet te doen (dus te laten) in plaats van wel) en je hebt er geen directe toegang meer tot.

Heb je nog steeds last van jouw verslaving aan chocolade, chips of zoute dropjes? Dan heb ik hieronder nog een paar simpele oplossingen voor die comfortfoodcravings (die op z’n tijd echt heus niet erg zijn, maar ze moeten je niet in de weg gaan zitten).

Switch

Klinkt makkelijker dan het is, maar ‘you crave what you eat’. Je hebt trek in de dingen die je (vaak) eet. Switch daarom eens van voeding. Laat alle triggerfoods (chips, cola, koek, snoep, pindakaas en/of chocopasta) in de supermarkt liggen en eet iets compleet anders. Het is even doorzetten maar geduld wordt beloond: al na vijf dagen geen triggerfood te hebben gegeten, zul je merken dat de zin in die voeding daadwerkelijk afneemt. Helemaal afleren is misschien moeilijk, maar focus op die eerste week. Wedden dat het daarna makkelijker is? Haal jouw triggerfood voorlopig niet in huis. Niet tot je zeker weet dat je er ‘normaal’ mee om kunt gaan.

Victory

Toch in een onbewaakt moment een zak chips gekocht en hang je nu met je hand voor de vierde keer boven de zak? Stop daar direct mee en vernietig de chips. Ja echt. Vernietigen. Dus niet alleen stoppen, de zak dicht doen en wegleggen, nee, weg ermee. Gooi er afwasmiddel overheen, geef mee aan de buurvrouw, vernietig je triggerfood en gooi weg. Hierdoor ontstaat een soort ‘victory’-gevoel dat jij jouw craving of eetbui de baas was. Zonde van het geld? Tja, maar ook zonde van je shape.

10 minuten

Het verschil tussen lekkere trek en honger ken je wel. Je weet best dat een ‘alleen B&J kunnen mij nu nog helpen’ moment, geen échte honger is. Cravings en de trek in iets lekkers duren vaak niet langer dan tien minuten. Ga daarom op zo’n moment iets totaal anders doen. Bel een vriendin, loop even naar het postkantoor om dat pakketje op te halen of vouw de was. Na tien minuten weet je al niet eens meer waar het over ging. En is je was gevouwen. I mean, win-win.

Dig in

Geloof me, af en toe is het gewoon heel erg prima om juist wél dat stuk chocolade te nemen. En een hap van die reep te nemen waar je al zo lang zin in hebt. Eet dat ijsje, kauw op dat koekje, maar beperk de hoeveelheid die je op zo’n moment neemt. Koop geen literbak ijs, maar neem een 1-persoonsverpakking mee. Haal geen voorraadverpakking Tony in huis, maar neem zo’n 50 gram reep mee. Zorg er voor dat er – letterlijk – niets meer in huis is.

O, en vergeet niet oprecht te genieten als je toegeeft aan je cravings.

Vermijden

Weet je van jezelf dat je niet langs de stroopwafels kunt lopen zonder een pakje in je wagentje te gooien? Loop dan via een andere route door de supermarkt. Dat ene tentje waar ze die mega verse koeken verkopen? Loop er niet meer langs. Anders gezegd: vermijd plekken waar jouw triggerfood wordt verkocht of binnen handbereik is.

Resumé

Zou tof zijn he, als dit bovenstaande ook zo in de praktijk zo ‘makkelijk’ zou werken. Soms lukt dit nu eenmaal niet (denk verjaardagen of feestjes) en sta je voor je het weet oog in oog met jouw geliefde triggerfood. Trust me, dat hoeft geen probleem te zijn. Houd dagen dat je een feestje, etentje of avondje op stap hebt alvast rekening met verjaardagstaartjes en drankjes in je caloriebudget (houd letterlijk budget over) zodat je zonder problemen mee kunt happen en drinken.

Ach, en in the end, give yourself a break. Eten zou niet te veel emotie moeten oproepen. Toch last van jouw emotie-triggerfood momentjes?

Probeer dan zeker bovenstaande tips uit.

 

Biecht eens op… wat is jouw absolute nummer 1 triggerfood?

 

Tekst vrij vertaald uit Fit&Fabulous 

Recommended Posts

4 Comments

  1. Ai, ik kan me totaal niet vinden in de boodschap van dit artikel! Triggerfood komt juist voort uit het verbieden ervan. Hoe meer je bepaald voedsel verbiedt, of tot ‘slecht’ beoordeelt, hoe meer trek je erin krijgt. En als je het dan weken niet in huis hebt gehaald, maar het op je werk ineens voor je neus krijgt, dan zul je erop los gaan.
    Is het niet beter om een artikel te wijden aan ‘balans’, of ‘hoe kom je van je triggerfood af’?

    • Thanks voor je reactie! En eens, voeding verbieden of als ‘slecht’ bestempelen werkt averechts. Daarom zeg ik ook “… net zo lang tot jij er zeker van bent dat je jouw triggerfood onder controle hebt”. Controle hebben over wat je eet, en waarom (stukje bewustwording) kom je mi het verst mee 🙂

  2. Eten weg gooien zonde van het geld? Beetje 1998 hoor….. Wat dacht je van super zonde van de producten? Geef het beter weg dan! Goed voedsel in de prul gooien vind ik echt niet kunnen!

    • Eens! Geef het aan je BF(F), inderdaad nog slimmer 🙂


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *