Word de fitste versie van jezelf

Shop nu
Fitness Transformations

De Fit Journey van Zoë

Iedere week zetten we een Fit Girl in de spotlights die een bijzondere Fit Journey heeft meegemaakt. Ze deelt haar ups- en downs, tips en tricks, ergernissen, slechte en goede gewoontes, en hoopt jou hiermee te inspireren om ook de fitste versie van jezelf te worden. Als zij het kan, dan kan jij het ook!

Zoë was altijd al wat voller dan andere meiden. Ze probeerde meerdere diëten, viel iedere keer een kilo of 5 af, en kwam dit hierna weer net zo snel aan. Totdat ze haar levensstijl grondig aanpaste en de kilo’s er als het ware vanaf vlogen! “Wat ik anderen wil meegeven is dat betere voeding en meer beweging wel degelijk een boost kunnen geven aan zowel je lichaam als je mindset!” Ladies and gents, de Fit Journey van Zoë!

Wat was voor jou de reden/aanleiding om het roer om te gooien? Toen ik op de middelbare school zat fietste ik iedere dag nog een flink stuk naar school. Maar toen ik eenmaal aan mijn nieuwe opleiding begon, en zo’n fijn studenten OV in m’n handen gedrukt kreeg, betekende het voor mij een stuk minder beweging. Hiernaast probeerde ik wel eens te gaan fitnessen, maar dan altijd een beetje half-half gevolgd door een lekker chocolaatje of zakje chips als post-workout snack. Toen ik in maart 2015 met mijn vriend naar Venetië ging, steeg mijn slechte levensstijl naar een toppunt. In Italië moet je natuurlijk genieten van de pizza’s en pasta’s met een lekker frisdrankje ernaast, maar toen ik na de reis de foto’s terug zag en in de spiegel keek was ik écht niet gelukkig. Ik besloot dat er drastisch iets moest veranderen.

Wie of wat heeft jou gemotiveerd? De ‘Fit Community’ kwam online steeds meer op, en dit zorgde voor mij voor enorm veel motivatie. Niet van die overdreven internationale pagina’s waar ze de gekste crash-dieeten aanprijzen, maar gewoon de gemiddelde Nederlandse website waar duidelijk gepraat wordt over een gezonde levensstijl en hoe je deze moet aanhouden. Ik volgde er steeds meer, en zag alle foto’s en blogs van deze platformen als grote motivatie; Daarnaast was mijn vriend een heuse rots in de branding. Hij hielp mij uit de put wanneer het even niet lekker ging!

Waar schaamde je je vroeger voor? Ik ben altijd al wat voller geweest. Vroeger moest ik ook vaak huilen in het pashokje omdat ik gewoon niet lekker in mijn vel zat. Mijn moeder moedigde mij aan om telkens weer wat nieuws te proberen om af te vallen zodat ik mezelf misschien weer beter ging voelen, maar iedere keer was het succes van korte duur en kwam ik de kilo’s weer net zo makkelijk aan. Ook ben ik jarenlang gepest, hierdoor is mijn zelfvertrouwen erg omlaag gehaald en was mijn zelfbeeld ontzettend slecht. Ik zag niks positiefs meer aan mezelf. Of het nu mijn lichaam was of mijn manier van gedragen, ik schaamde me voor alles.

Wat durf je nu wat je voorheen niet deed? In een korte broek lopen! Nu de zomer eraan komt, vind ik het fijn dat ik in een kort broekje kan lopen zonder mezelf onzeker te voelen. Zo ben ik de afgelopen maanden ook voor het eerst in een kort broekje gaan sporten en dat was echt de eerste keer dat ik mezelf niet opgelaten voelde!

Wat was jouw slechtste gewoonte? Deze gewoontes begonnen overdag al door een groot glas frisdrank weg te gieten na schooltijd, gevolgd door een lekker zoutje zoals een bak chips. ’s Avonds ging dit gewoon door tijdens het bankhangen met een lekker snackje en een drankje. In het weekend ging ik lekker op stap, en daar hoorden uiteraard de nodige drankjes bij. Niet te vergeten de snackbar aan het einde van de club-avond!

Fit Journey van Zoë

Heb je deze gewoonte vervangen voor een goede gewoonte of heb je het in balans kunnen brengen? Ik drink in ieder geval geen frisdrank meer. Alcohol heb ik een hele tijd geschrapt, maar nu drink ik wel eens een glaasje met een feestje. Een wijntje voor het lekkere zit er niet meer in. Nu kan ik er echt naar uitkijken wanneer ik een feestje heb en ik lekker een wijntje kan drinken. Ook dan let ik iets minder op het snacken en pak ik af en toe ook gewoon een chipje. Ik heb het nu onder controle en kan op z’n tijd genieten zonder er meteen een heel slecht gevoel over te hebben. Daarnaast kan ik ook heel erg uit kijken naar gezonde snacks, want gezond hoeft niet vies en droog te zijn! En kwark met banaan en kaneel is écht verslavend lekker……

Wat kan je absoluut niet uit je leven schrappen?  Er is niet echt iets wat ik schrap, omdat ik het idee heb dat het dan verleidelijker wordt om tóch te eten of drinken. Frisdrank drink ik bijvoorbeeld niet, maar stel dat ik echt een keer zin in een koud glas Cola heb, dan ga ik het niet verbieden. Naast dat ik zo hard bezig ben gezond eten en sporten, moet ik van mezelf ook gewoon eens kunnen genieten en iets lekkers kunnen pakken. Maar als ik dan echt iets moet kiezen… dan wordt het pindakaas (en dan die met stukjes… OMG, zó lekker!!!).

Wat is het grootste diepte- en hoogtepunt in jouw journey? Mijn grootste dieptepunt was het moment dat ik in de spiegel keek na mijn reis naar Venetië. Ik heb me vaker niet goed in mijn vel gevoeld, maar dit was wel echt een all-time low. Ik voelde me daarentegen intens gelukkig toen ik goed afviel en dit ook begon te merken aan mijn kleding. Oftewel moeten shoppen, omdat mijn ‘oude’ kleding niet meer paste. Het winkel-excuus gebruiken dat je 20 kilo bent afgevallen, it feels so good.. Daarnaast heb ik in september 2015 meegedaan aan Mudmasters, een obstakelrun van 12km, en deze heb ik ook helemaal uitgelopen. Dit was ook écht een moment van trots voor mij, en het heeft me zeker gemotiveerd om meer obstakelruns te gaan doen!

Wat heeft voor jou het verschil gemaakt, sporten/voeding of bijvoorbeeld de combinatie? Het is bij mij vooral de combinatie van de twee geweest, maar ik ben begonnen met voeding en heb daarna de combinatie met sporten opgepakt. Eerst sportte ik wel (al dan niet echt heel intensief), maar at ik daarna weer slechte producten. Toen ik mijn slechte gewoontes de deur uit bonjourde, vlogen de kilo’s er letterlijk vanaf. Na een tijdje stond dit weer stil, maar begon ik meer aandacht te besteden aan krachttraining en bootcamp, wat ervoor zorgde dat de kilo’s nog steeds af bleven nemen. En zo was er in een toch relatief korte periode (ruim een half jaar) bij mij in totaal 20 kilo vanaf, wie had dat ooit verwacht…

Fit Journey van Zoë

Wat is jouw doel op de korte- en lange termijn? Ik wil mezelf deze maanden richten op het verder verlagen van mijn vetpercentage, omdat de bikinitijd er natuurlijk aankomt! Daarnaast wil ik écht nog graag aankomen in spiermassa, maar dit zie ik wel als doel op een langere termijn. Ik wil nu ook gewoon een beetje kunnen genieten in plaats van alleen maar streng op mijn voeding te letten. Ik moet namelijk al ontzettend blij zijn met wat ik tot nu toe heb bereikt, alleen is het lastig om dit toe te geven omdat je toch steeds kritischer op jezelf wordt naarmate het afvallen vordert.

Volhouden is vaak het aller moeilijkste. Hoe zorg je ervoor dat je fit blijft? Ik zit nu lekker in mijn vel, en dat is de allergrootste motivatie om mezelf fit te houden. Wanneer ik een paar dagen niet heb gesport of minder gezond heb gegeten, merk ik het meteen aan mezelf qua mood en wordt ik ook luier. Ik zorg er dus voor dat ik lekker in beweging blijf en gezond blijf eten. En dat gezond eten vind ik totaal niet erg, want er zijn heeeeel veel lekkere en gezonde producten! Ook blijf ik mijn motivatie vinden bij Fit Community’s zoals Fitgirlcode (;  Zo hoop ik ook meer kennis op te doen over sport en voeding.

Als je iets kon zeggen tegen de persoon die je was ‘voor’ je transformatie, wat zou je dan zeggen? Dit vind ik lastig, omdat ik nu heel goed begrijp waarom ik mezelf destijds niet optimaal voelde. Ik kijk liever naar hoe ik nu ben! Wat ik anderen wel wil meegeven is dat betere voeding en meer beweging wel degelijk voor zowel je lichaam als je mindset een boost kan betekenen! Als je niet lekker in je vel zit is het geen slecht idee om je eet- en sportschema’s eens aan de tand te voelen.

Hoe ziet jouw sport-regime eruit? Heb je een vast schema? Ik sport zo’n 4 á 5 keer per week. Zo doe ik 2x in de week aan krachttraining, 1x per week aan bootcamp, volg ik 2 groepslessen (power en XCO) en ga ik daarnaast meestal nog 1x hardlopen. Ik wil me straks meer gaan focussen op spiermassa opbouwen en dan ga ik dus meer aan krachttraining doen, maar aangezien er nog een obstakelrun op de planning staat moet ik nu nog rekening houden met het onderhouden van mijn conditie.

Wat vind jij de grootste bullshit hype op fitness gebied? Ik had het bij mijn motivatie al over verschillende Fit Community’s. Er bestaan van die sites en social media pagina’s waarbij allerlei manieren worden gepromoot om 5kg af te vallen in 2 weken. Ik snap niet dat er nog mensen zijn die hierin geloven en hier ook nog echt aan mee willen doen… It doesn’t work!

Wat is je grootste ergernis als het aankomt op health & fitness? Mensen die vervelende opmerkingen maken als je een keer iets ‘ongezonds’ pakt. Alsof ik meteen niks meer mag eten omdat ik een gezonde levensstijl wil aanhouden! En dat dezelfde mensen gezond eten keihard afschrijven. “Iew, dat is toch niet lekker?!” Hou gewoon op, je kunt hartstikke lekker, gezond eten!

Hoe zorg jij voor balans in je voeding? Ik track de hele dag alles wat ik eet in MyFitnessPal. Klinkt obsessief, maar ik vind het fijn om controle te hebben over wat ik eet. Zo zie ik beter hoeveel- en welke voedingsstoffen ik op een dag binnen krijg. Ook vind ik het makkelijker om zo balans te creëeren, omdat ik met een avondje uit op de planning gewoon de hele dag goed op de rest van mijn voeding let, waardoor ik me aan het einde van de avond niet schuldig hoef te voelen. En natuurlijk zijn er dagen dat ik niet zo nauwkeurig bijhoud wat ik eet, maar dit betekent niet dat ik ineens 5kg aan ben gekomen!

Fit Journey van Zoë

Hoe staat jij tegenover het tellen van calorieën en macro’s? Ik vind het zelf een fijne manier om een overzicht te krijgen van wat ik binnenkrijg. Echter moet ik opletten dat ik niet te obsessief word, want ik kan nog wel eens doorslaan. Maar tot nog toe werkt het voor mij prima!

Hoe ziet een healthy menu er voor jou uit?  Hmmm.. dit is heel wisselend hoor haha! Maar ik zal mijn lievelings menu’tje delen:

  • Ontbijt: magere kwark met aardbeien, passievrucht en multifruit muesli (zonder toegev. suikers natuurlijk)
  • Lunch: couscous salade met gerookte kip en rozijnen (dit is zó lekker), of een broodje met zalm en cottage cheese.
  • Diner: Ik eet eigenlijk altijd wat de pot schaft thuis, dus bijv. gekookte aardappelen met groenten en een worstje. Er wordt bijna altijd gezond gekookt, dus dat is mooi meegenomen!
  • Tussendoortjes: ik heb de hele dag door honger en neem daarom altijd veel tussendoortjes mee. Zo neem ik vaak snacktomaatjes, worteltjes, komkommer, snack-a-jacks paprika en fruit mee in mijn tas. Maar het beste tussendoortje blijft wel een rijstwafel met pindakaas en banaan!

Wat is jouw favoriete ‘foodprep’ maaltijd? Lastig, ik vind zoveel dat ik prep lekker! Maar toch houd ik het weer bij de couscoussalade met gerookte kip en rozijnen, zoals ik hierboven al schreef. Echt een topper!

Doe je ook aan de zogeheten cheat meals/cheat days? Nee ik heb geen dag of maaltijd gepland staan waarbij ik cheat. Ik kijk gewoon de hele week aan qua activeiten (wanneer ik bijv. uiteten ga let ik de hele week wat meer op mijn voeding en ‘cheat’ ik minder). Maar er zijn ook genoeg momenten dat ik lekker een stukje chocola of een ijsje pak, omdat het toch nog in mijn planning past die dag (yay for MFP!).

Wat is een gezond alternatief voor je guilty pleasure? Als ik echt oprecht zin heb in een guilty pleasure en mijn voeding is de afgelopen dagen goed verlopen, dan mag ik die van mezelf ook gewoon pakken. Het is niet dat ik het mezelf verbied, anders wordt het alleen maar moeilijker. Maar een gezond alternatief, ja… Ik ben toch wel echt gek op bananenbrood!

Wat is jouw ultieme Lazy Fit Girl product? Ik vind het niet erg om in de keuken te moeten staan om een lekkere maaltijd of snack te bakken. Ik vind het namelijk heel leuk om te koken! Maar als ik dan iets moet kiezen, dan is het kwark. Lekker uit het bakje met een beetje fruit en nootjes erbij is het al helemaal prima. Ik eet bijna dagelijks een bakje leeg!

 

Geïnspireerd door de Fit Journey van Zoë? En wil jij zelf nu ook een paar kilo’s kwijt en een healthy en happy levensstijl opbouwen? We hebben een speciale Fitgirlcode guides pagina gemaakt waar je alles vindt om jouw Fit Journey vandaag nog te starten! Voedingsschema’s, full body workouts, berekende macro’s en nog veel meer! Neem nu een kijkje!

Ken jij of ben jij iemand die ook een bijzondere Fit Journey heeft afgelegd? Stuur dan een mailtje naar tessel@fitgirlcode.com. Jouw verhaal kan voor iemand het eerste of laatste duwtje in de goede richting zijn. 

Plaats een reactie