Fitgirlcode & Jogha gingen op zoek naar de nieuwste trends
Vorige maand ging het designteam van Fitgirlcode en Jogha langs bij de Modefabriek. Deze tweedaagse vakbeurs in Amsterdam is hét event voor ontwerpers, inkopers en andere modefanaten om achter de trends van het nieuwe jaar te komen. Klinkt als droge stof, maar dat is het zeker niet! Kim en Linda namen een kijkje.
Op hun paasbest (want: omringd door fashion lovers) togen de twee dames naar de Amsterdam RAI om te duiken in de trends van de winter van 2017. Van buiten ziet het congresgebouw er altijd een beetje saai uit, maar laat dat je niet weerhouden! Tijdens de twee dagen van de Modefabriek wordt het gebouw omgetoverd tot droom van menig modefanaat. Overal staan stands met de meest vernieuwende kleding, zie je de mooiste sfeerbeelden en vind je ruimtes waar je superinteressante seminars kunt volgen.
De nieuwste kleuren
Kim en Linda besloten allereerst eens rustig rond te kijken. Om de trends te ontdekken is het natuurlijk belangrijk dat je veel input en vergelijkingsmateriaal vindt! Al snel zagen de dames een rode draad tussen alle geëxposeerde kleding: felle kleuren in combinatie met wat meer degelijke kleuren voerden overduidelijk de boventoon. Denk hierbij aan mooie tinten groen, waarbij khaki het meest voorbij kwam. Deze werd vaak in de mix gegooid met blauw, vooral marineblauw en indigoblauw. Maar ook roze was overal present! Deze kleur blijft ontzettend geliefd, dankzij alle powerwomen die er nu zijn. (Yes, girlpowerrr!) De vrouwen trekken steeds meer macht naar zich toe en designers haken daar – handig – op in door veel roze te gebruiken.
Luipaardprint
Ook grappig: luipaardprint wordt weer hartstikke hip volgende winter! Omarm die oude, semi-ordinaire tante Nel maar die diep vanbinnen zit, want zij mag weer helemaal los in het nieuwe jaar. Qua sportkleding is het zoeken geblazen tijdens de Modefabriek, de sportkledingmerken en active lijnen zijn altijd een beetje schaars. Daarom valt het te meer op als je het wel doet, zoals Beachlife deed met hun B-active lijn. De goede basics en mooie prints in hun collectie werden gepresenteerd door modellen die de hele dag yoga en acrobatische kunsten aan het doen waren. Heel tof om naar te kijken!
Boomers versus Millennials
Toen het designteam haar ogen had uitgekeken bij alle stands, was het tijd om iets op te steken tijdens de vele seminars! In totaal stonden er 4 op hun programma van die dag, waar ze allerlei verschillende dingen leerden. Zoals bijvoorbeeld het verschil tussen de Boomers- en Millennials-generatie. (Hard werken tot je erbij neervalt versus geen vast inkomen en een voorliefde voor hypes in plaats van trends.) Maar ook werd er gesproken over het persoonlijk houden van je content als merk en hoe influencers steeds minder invloed krijgen op het koopgedrag van hun volgers, omdat die weten dat ze heel veel gratis krijgen.
Zo hebben Kim en Linda niet alleen veel geleerd over de modetrends van aankomend jaar, maar ook over social media, het benaderen van je doelgroep en hoe modebedrijven zichzelf het beste kunnen onderscheiden! Al met al een productief dagje, dus. :)