Mijn wekelijkse supermarktlijstje heeft een redelijk vast patroon. Twee bakken magere kwark, bananen, havermout, een lekkere snack voor in het weekend (iets met karamel en zeezout ūüėČ ) en nog een hoop andere gezonde producten. Maar wanneer ik mijn rondje in de supermarkt loop valt me altijd iets op: de blauwe en groene vinkjes op de verpakkingen van verschillende producten. Ik heb eigenlijk geen idee wat deze vinkjes nu precies betekenen. Eet je echt gezonder als ik producten kies met zo‚Äôn mooi gekleurd vinkje? Ik zocht het¬†voor je uit!

Betekenis

In de supermarkt vind je twee verschillende vinkjes op verpakkingen: het welbekende groene en blauwe vinkje. Ze hebben beiden een andere betekenis. Het groene vinkje staat voor een gezondere keuze binnen de productgroep. Bijvoorbeeld, volkorenbrood in plaats van wit brood en magere kwark in plaats van de volle variant. Maar dit betekent vervolgens niet dat het product écht gezond is! Dit mooie, groene vinkje staat namelijk ook op Chocomel (met 6 suikerklontjes) en helaas is dat niet zo gezond.

groenvinkje250x   blauwvinkje250x

Het blauwe vinkje staat voor een bewustere keuze binnen de productgroep. Dit zijn bijvoorbeeld frisdranken met minder suiker of een sausje met minder verzadigd vet. Maar je komt het vinkje ook tegen op frituurvet. Het blauwe¬†vinkje heeft dus eigenlijk niets te maken met echt gezond eten, maar gaat meer om ‘als je het tocht kiest, ga dan voor deze betere variant’.

Betalen

Dat de vinkjes op sommige ongezonde producten staan is niet zo gek. Bedrijven moeten namelijk een flink bedrag betalen om het vinkje op hun product te krijgen. Tegen betaling wordt je product dus een bewuste keuze, en dat is natuurlijk niet helemaal eerlijk. Misschien ging jij er – net als vele anderen – vanuit dat de vinkjes niet gekocht konden worden, maar werden ‘uitgedeeld’ aan producten om de consument te helpen in zijn oordeel. Nou, mooi niet dus.

Bezwaar

Aangezien de vinkjes niet echt een goed beeld geven van een bewuste keuze en de consument daarbij voor gek houden, heeft de Consumentenbond begin dit jaar een bezwaar ingediend bij het Ministerie van Volksgezondheid. En hier is iets goeds uitgekomen!

Afgelopen week heeft het Ministerie aangekondigd dat de vinkjes daadwerkelijk zullen verdwijnen. Wanneer dit gebeurt, is echter nog niet duidelijk. Ik hoop dat we snel weer onze eigen bewuste keuze kunnen maken, en dat mensen actiever de ingredi√ęntenlijst bekijken in plaats van vertrouwen op een misleidend vinkje.

Tips

Mocht je het moeilijk vinden om een gezonde keuze te maken in de supermarkt, dan heb ik een aantal tips voor je:

  1. Lees de verpakkingen

Ingredi√ęnten staan altijd op volgorde van meer naar minder. Wanneer er veel suiker of vet in een product zit, is dit vaak √©√©n van de eerste ingredi√ęnten op de verpakking.

  1. Kies voor vers

Verse producten zitten vol met vitaminen en zijn vaak onbewerkt. Hierdoor vermijd je heel veel ongezonde toevoegingen zoals zout, zinloze vullers en kleur- en smaakstoffen.

  1. Kies biologisch

Natuurlijk kun je er niet vanuit gaan dat alle biologische producten gezond zijn, maar ze bevatten zeker minder schadelijke stoffen dan de meeste niet-biologische producten.

Met deze tips en een hoop nieuwe informatie op zak kun je hopelijk een stuk gemakkelijker je eigen bewuste keuze maken. Tot dat de vinkjes verdwijnen laat jij je in ieder geval niet meer be√Įnvloeden en weet je precies welke keuze je maakt. Wist jij al wat de vinkjes betekenden, en ben je blij dat ze verdwijnen?

Bronnen: Volkskrant, Voedingscentrum

 

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.