Myfitnesspal

Myfitnesspal is een handige voedingstracking app. Het gebruik van Myfitnesspal kan soms best wat tijd kosten, maar geeft ook zeker inzicht! Met deze 5 tips haal jij alles uit de app, krijg je meer inzicht in jouw voeding, en kost het tracken minder tijd. Win-win!

Sinds ik gestart ben met mijn StrongFit traject gebruik ik Myfitnesspal (bijna) dagelijks. Zo kan mijn coach precies zien wat ik eet. Handig! (Soms ook best confronterend… ūüėČ ) Door het dagelijks bijhouden van mijn voeding word ik steeds handiger in het gebruik van Myfitnesspal. Ik deel mijn tips graag met jou!

1. Instellen doelen

Als je net begint met Myfitnesspal kun je de applicatie jouw doelen laten berekenen aan de hand van je gewicht, streefgewicht, weekdoel en activiteitenniveau. Dit kun je doen door onderin het scherm op Meer te klikken en vervolgens op Doelen. Wil je deze doelen zelf aanpassen, zoals ik nu bijvoorbeeld doe tijdens mijn StrongFit traject, klik dan onder voedingsdoelen op Calorie√ęn- & Metingsdoelen en op Aanvullende voedingsdoelen.

MFP - doelen MFP - doelen 2

2. Inzicht in macro’s en micro’s

Wil je meer inzicht in de macro’s en micro’s per product? Kantel dan je scherm. Hier zie je bijvoorbeeld de hoeveelheid koolhydraten, vetten en eiwitten per product.

MFP - nutrienten

Wist je dat je de getoonde nutri√ęnten ook aan kunt passen? Open de Myfitnesspal website op je desktop. Klik op Settings en vervolgens op Diary settings. Kies onder het kopje Nutrients Tracked voor de nutri√ęnten¬†die jij graag snel terug wilt zien.
MFP - Nutrients tracked

Alle info kun je ook bekijken door naar onder te scrollen in jouw logboek en op de knop Voeding te klikken. Onder het tabblad Voedingsstoffen¬†vind je alle nutri√ęnten terug. Ook handig is het tablad Macro‚Äôs. Hier vind je een fijn¬†taartdiagram terug van de verhouding van de macronutri√ęnten.

MFP - nutrienten2 MFP - macros

3. Maaltijd momenten toevoegen

Standaard vind je in jouw logboek de kopjes Ontbijt, Middageten, Avondeten en Snacks terug. Als je net als ik iemand bent die gedurende de dag vaak vijf of zes maaltijden eet kan het kopje Snacks soms erg onoverzichtelijk worden. Gelukkig kan dit aangepast worden. Log hiervoor in via de browser op de Myfitnesspal website. Ga naar Settings en klik vervolgens op Diary settings. Hier kan je de Meal names aanpassen. Zelf ben ik heel blij dat ik deze mogelijkheid heb ontdekt.

MFP - meal names

4. Maaltijden opslaan en kopieren

Eet je vaak hetzelfde? Sla je standaard maaltijden dan op! Dit scheelt je veel kostbare tijd. Hoe je dit doet? Open je Myfitnesspal applicatie. Voer je maaltijd in, bijvoorbeeld het ontbijt. Klik op Bewerken en selecteer het ontbijt. Klik onderin op het middelste icoon en geef je maaltijd een naam. Sla je maaltijd op. Eet je morgen hetzelfde ontbijt? Klik dan op Voedingsmiddel toevoegen en vervolgens op het tabblad Maaltijden. Zoek hier jouw maaltijd op in de lijst met eigen aangemaakte maaltijden. Zo heb je direct al je favoriete recepten bij de hand. Handig!

MFP - maaltijd kopieeren MFP - Maaltijd opslaan

Eet je toevallig dezelfde lunch als gisteren, maar wil je deze liever niet opslaan? Klik dan op Bewerken, vervolgens onderin op het eerste icoon en kopieer de maaltijd naar de gewenste dag.

5. Instellen reminders

Vergeet jij vaak je voeding te tracken terwijl je dit wel van plan was om te doen? Stel dan een reminder in. Open de applicatie en klik onderin het scherm op Meer. Kies vervolgens voor Herinneringen en voeg een nieuwe herinneringen toe door op het + teken te klikken. Zo kun je herinneringen instellen voor het invoeren van jouw gewicht en verschillende maaltijden.

MFP - herinnering MFP - maaltijd opslaan2

Er is online ook veel kritiek te lezen op het té fanatiek gebruiken van apps als Myfitnesspal. Toch kan het ook erg handig zijn om inzicht te krijgen in wat je precies binnen krijgt op een dag. Zeker als je hard sport is het belangrijk dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt.

Gebruik jij Myfitnesspal? Ik hoop dat je iets hebt aan deze tips! Mocht je zelf nog tips hebben die je graag met alle Fit Girls wilt delen, laat dan zeker even een reactie achter.

Recommended Posts

7 Comments

  1. Dank!! Ik gebruik deze app sinds een paar maanden dagelijks! Ik wist tip 4 niet! Blij dat ik het nu wel weet! Succes met je Fit traject!

  2. Ik gebruik al een tijdje lifesum, maar deze lijkt me veel fijner !

  3. Als ik een volledige pot spaghetti maak en ik eet 150 gr hoe moet ik dat dan berekenen.

    • Je kunt als het goed is recepten maken. Dan geef je aan wat er allemaal in die “pot” gaat en bereken je hoeveel porties je daaruit haalt. Als je porties 150 gr. Zijn, vul je dus in dat je vervolgens van die pot 1 portie hebt gegeten ?

  4. Ben net begonnen met deze app en maak natuurlijk fouten met het invoeren. Bijv dat ik op de verkeerde dag iets heb ingevuld of een verkeerd artikel. Het lukt mij niet om dat te verwijderen. Je kunt van alles toevoegen of wijzigen. Maar verwijderen? Hoe moet dat?

    • Hey!

      Als het goed is kun je een product of recept verwijderen door het naar links te vegen. Er komt dan verwijderen te staan.
      Hopelijk lukt het nu wel! ūüôā

      Liefs!

  5. Dank!! Hoe kan ik mijn ingenomen calorie√ęn loskoppelen van hoeveel ik beweeg. Weet iemand dit?


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.