We weten het inmiddels wel: hoe meer je zweet, hoe meer water je moet drinken. Het probleem is dat zweten hierdoor een soort psychologische marker is geworden: “Oh, ik heb flink gezweet, tijd om een paar flinke slokken te nemen!” Maar omdat we in de zomermaanden aanzienlijk meer zweten dan in de koudere maanden van het jaar, vergeten we in de winter eerder om te drinken. Terwijl voldoende water drinken dan net zo belangrijk is. Daarom ben je waarschijnlijk in de winter meer uitgedroogd dan in de zomer.

Waarom je waarschijnlijk in de winter meer uitgedroogd bent

Omdat we zweten vaak associëren met de noodzaak om meer water te drinken, verdwijnt de drang om te drinken in de winter (wanneer je niet zo veel zweet) vaak naar de achtergrond. Maar het feit dat je ’s winters niet zoveel zweet, wil nog niet zeggen dat je geen vocht verliest. Vochtverlies neemt in de wintermaanden namelijk een andere route. Heb je in de winter ook zo’n last van een droge huid, gebarsten lippen en een schorre keel? Dat komt door een proces dat transepidermaal vochtverlies heet. Dat proces wordt getriggerd doordat de luchtvochtigheid in de winter lager is. Oftewel: er zit minder vocht in de lucht. Omdat het buiten koud is, zetten we de verwarming binnen volop aan. Dat creëert een nog drogere lucht; een omgeving die letterlijk het vocht uit je lijf zuigt. Met als gevolg dat je – als je niet net zoveel water drinkt als in de hete maanden – in de winter meer uitgedroogd bent. Het is dus van belang om niet alleen te letten op hoeveel je zweet, maar ook rekening te houden met de droge lucht in huis.

Zo blijf je gehydrateerd in de winter

Om te beginnen is het goed om gewoon meer water te drinken. Hoeveel je precies nodig houdt verschilt per persoon en is uiteraard ook afhankelijk van hoe vaak en hoe intensief je sport. De wintertijd leent zich natuurlijk ook uitstekend om je lijf op een andere manier te hydrateren, bijvoorbeeld door vaak soep te eten en lekker veel thee te drinken (tip: probeer ook eens guayusa thee). Dat houdt je nog lekker warm ook, dus je slaat twee vliegen in één klap! Verder is het ook goed om te bekijken hoe het gesteld is met de luchtvochtigheid in je huis. Je kunt al voor een paar euro een luchtvochtigheidsmetertje aanschaffen. De ideale luchtvochtigheid in huis ligt tussen de 40 en 60 procent. Ligt die bij jou lager? Dat kun je eenvoudig oplossen door meer planten in huis te halen, bakjes water op de radiatoren te zetten of je was binnen te laten drogen. Wil je het meteen goed aanpakken of is het echt slecht gesteld met de luchtvochtigheid in je huis, dan is de aanschaf van een humidifyer het overwegen waard.

Tot slot

Je kunt het hele jaar door uitgedroogd raken, maar het is met name in de wintermaanden belangrijk om extra goed te letten op je hydratatie-niveau. Vergeet niet: het feit dat je minder zweet dan in de zomer betekent niet dat je geen vocht verliest.

 

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.