PROBEER EEN VAN ONZE FITGIRLCODE GUIDES

Bekijk Guides
Tips

Let’s talk about poep

Ik vind darmen hele ingewikkelde dingen. Ik vraag me regelmatig af of andere mensen net zo’n sensitieve relatie hebben met hun darmen als ik. Sinds ik als Fit Girl door het leven ga zijn mijn darmen en ik het steeds vaker eens, maar dat was vroeger wel anders. Toen ik zwaarder was en dus een heleboel crap naar binnen werkte, waren mijn darmen zo onvoorspelbaar als een tropische moesson. In ieder geval, dat vond ik toen. Als ik erop terugkijk is het meer dan logisch dat mijn darmen zich zo nu en dan hysterisch gedroegen. Eigenlijk mishandelde ik ze, door al die vette en mierzoete troep naar binnen te proppen. En dan hebben we het nog niet eens over alcohol! Als ik een avondje helemaal naar de getver was gegaan (kapsalon, alles erop en eraan) dan waren mijn darmen het daar de volgende dag absoluut niet mee eens. Het is meer dan eens voorgekomen dat ik met mijn ziel onder mijn arm onderweg was naar de Appie (voor crappy katervoer) en dat mijn darmen acuut aan de noodbel trokken.

Ik denk/hoop (anders schaam ik me toch wel een piecie) dat iedereen wel eens in zo’n precaire poepsituatie heeft verkeerd. Je weet dan even niet meer wat je met jezelf aan moet. Het zweet breekt je uit. Fuck, ga ik dit redden? Je moet wel. Dus terwijl je je darmen streng toespreekt, loop je met samengeknepen billen naar huis. Als je eenmaal de sleutel in slot steekt en halsoverkop op de wc ploft, overvalt je een gelukzalig gevoel van ontlading. Nee, een orgasme haalt het hier niet bij. Nu doe ik het misschien voorkomen alsof diarree hebben awesome is, maar was ik vijf seconden later dan had dit verhaal een heel ander einde gehad. Shit ain’t pretty.

Anyway, sinds ik op de gezonde toer ben komen dit soort situaties steeds minder voor. In een poepsituatie als hierboven beschreven heb ik me al een lange tijd niet meer bevonden. Inmiddels weet ik wel waar mijn darmen blij van worden en op welke manier ik ze tegen de haren instrijk. Alcohol vinden ze nog steeds niet gaaf. Brood worden ze ook niet gelukkig van. En als ik na mijn avondeten niet als een oma op de bank ga liggen krijg ik een mega opgezette pens. Alsof ik in het tweede trimester zit van een zwangerschap. Hetzelfde gebeurt ook als ik te lang niét heb gegeten. Weirdos, die darmen. Oh ja, en van hardlopen worden ze dan weer superenthousiast. Tijdens mijn training voor de Zeven Heuvelenloop vreesde ik enigszins voor een Paula Radclif poo incident.

Om er voor te zorgen dat mijn darmen en ik een beetje op één lijn zitten, doe ik onderstaande dingen:

  1. Ik eet genoeg vezels

Darmen worden heel gelukkig van vezels, maar nog geen 10% van de Nederlanders komt aan de aanbevolen 30 gram vezels per dag. Da’s zonde want met een goed ontbijt kan je al een heel eind komen. Ik las in een spijsverteringsonderzoek dat in opdracht van Zespri Kiwi’s is uitgevoerd dat kiwi’s effectiever zijn voor de stoelgang dan andere fruitsoorten. Dit is te danken aan het relatief hoge gehalte oplosbare voedingsvezels waardoor je een zachtere ontlasting krijgt en zo een verbeterde darmtransit (de aantal keren dat je het toilet bezoekt). Daarnaast bevatten kiwi’s het natuurlijke verteringsenzymactinidine, dat de vertering en absorptie van eiwitten verhoogt. En daar gaat je spijsverteringskanaal hartstikke lekker op!

Ontbijt daarom eens met een bakje kwark met twee groene kiwi’s (6 gram vezels), 40 gram havervlokken (4,8 gramvezels), een eetlepel lijnzaad (1,7 gram vezels) en een beetje honing. Dan heb je al 12,5 gram vezels binnen en ben je pas net begonnen met je dag!

darmen

  1. Ik beweeg regelmatig

Regelmatig bewegen maakt een wereld van verschil als het darmproblemen betreft. Sinds ik een paar uur per week sta te knallen in de gym, baantjes zwem en iedere dag naar mijn werk fiets, zijn mijn darmactiviteiten een stuk stabieler. Over het algemeen zijn dit preventieve maatregelen, maar soms is het kwaad al geschied. Als ik op dit soort momenten lekker ga bewegen, slinkt die opgeblazen ballon in mijn buik meteen. Door beweging worden je darmen als het waren gemasseerd en dit bevorderd de doorbloeding.

darmen

Wist je trouwens dat yoga ook heel goed helpt tegen een opgeblazen gevoel? Check hier een aantal eenvoudige poses. Niet gevreesd, je hoeft jezelf niet in een crow pose te vouwen, deze poses zijn ook prima doable voor yoga noobs.

  1. Ik drink veel water

Door Shelley’s review over het boek de Mooie Voedselmachine, kwam ik erachter dat poep voor driekwart uit water bestaat. Dat vond ik net zoals Shel een verlichtend inzicht. Ik vind genoeg water drinken een van de moeilijkste dingen die er is, maar sinds ik dit weet dwing ik mezelf om iedere dag 1.5 – 2 liter water te drinken. Als je te weinig water drinkt, dan kunnen die vezels die je zo braaf naar binnen hebt gepropt zich ophopen in je darmen waardoor je juist verstopt raakt. Daar krijg je harde en droge poep van, en da’s niet chill. Daarnaast zorgt voldoende drinken ervoor dat afvalstoffen beter worden afgevoerd.

Vind je water drinken net zoals ik een hele uitdaging, check dan hier 8 tips om iedere dag meer water te drinken.

darmen

Poep- en piesverhalen delen is nog steeds een beetje taboe, maar toch wil ik jullie vragen om jullie gouden tip voor een flitsende spijsvertering in de comments achter te laten of op social media met de hashtag #mijnspijsvertering. Let’s rock this shit together!

Dit artikel is in betaalde samenwerking met Zespri gemaakt.

Plaats een reactie

Comments

  1. Fitmitblondie

    De spijsverteringsthee van Pickwick doet ook wonderen!

  2. Samantha.fit

    Ik vind het wel fijn om er meer over te weten te komen. Heb al jaren last van mijn darmen.

  3. Lenneke

    Super dat je het aandurft om over dit onderwerp te schrijven! Het is nog altijd zo’n taboe… Terwijl het natuurlijk hartstikke normaal is. En wat je schrijft: goede voedsel en voldoende beweging hebben zeker een positieve werking op je darmflora. Ben blij voor je dat de sensitieve relatie met je darmen nu beter is! Scheelt weer ongemakkelijke billen-knijp-momentjes haha.