slechte fitness-gewoontes

De lockdowns die we de afgelopen anderhalf jaar hebben doorstaan, deden beseffen dat home workouts op je keukenvloer net zo effectief kunnen zijn als in de sportschool. Toegegeven, we hebben thuis misschien wat minder of helemaal geen fancy apparaten, en we moeten misschien wat nieuwsgierige huisdieren ontwijken, maar ons bevalt het uitstekend! Ongeacht of je nu weer lekker naar de sportschool gaat of toch hebt besloten om je abonnement op te zeggen en je workouts thuis voort te zetten, dit is een goed moment om even kritisch naar jezelf te kijken. Het kan namelijk heel goed zijn dat je jezelf tijdens de lockdowns onbewust een aantal slechte fitness-gewoontes hebt aangeleerd.


728x90 shop GIF banner

Heb jij jezelf slechte fitness-gewoontes aangeleerd tijdens de lockdowns?

#1. De warming-up overslaan

Zeker als je het lastig vindt om tijd vrij te maken voor je home workouts, kan het verleidelijk zijn om meteen volop aan de slag te gaan. Maar het overslaan van een goede warming-up is een recept voor blessures! De warming-up wordt vaak beschouwd als het ‘saaie’ deel van een workout, maar het is wel dé manier om je spieren en je gewrichten los te maken en optimaal voor te bereiden op wat je gaat doen. Bovendien draagt een goede warming-up bij aan een sneller spierherstel. Kortom: niet meer stiekem die warming-up overslaan!

#2. Alleen stretchen als je spieren stijf voelen

Dit staat in nauw verband met het eerste punt: stretchen is ook een van die dingen die je misschien geneigd bent om over te slaan als er niemand in de buurt is om je erop aan te spreken. Wacht vooral niet tot je spierpijn hebt of een keer stijf aanvoelt voordat je eindelijk gaat rekken en strekken, maar zorg dat het een vast onderdeel van je workout routine wordt. Je lichaam zal je dankbaar zijn!

#3. Niet focussen op je vorm en techniek

Tijdens die home workouts heb of had je geen (personal) trainer om je vorm en techniek te corrigeren. En zonder correcties kun je jezelf snel slechte gewoontes aanleren – iets dat vaak gebeurt zonder dat je het zelf door hebt. Plan een sessie met je trainer in om te bekijken of je vorm en techniek nog goed zijn of probeer eens om workouts voor de spiegel te doen. Dit maakt het makkelijker om jezelf te corrigeren.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *