sporten met een kater

Je wordt wakker, nog steeds lichtelijk onder invloed van de drankjes van de vorige avond. Je hoofd bonkt een beetje, maar je had jezelf beloofd vandaag te gaan sporten. In bed blijven liggen lijkt zonde als je ook de resterende alcohol en suiker uit je systeem kunt zweten. Aan de andere kant begint de kamer nu ineens wel heel hard te draaien… Sporten als je de vorige avond hebt gedronken, is dat nu een goed idee of juist niet? Wat kan er nu gebeuren als je gaat sporten met een kater?


728x90 shop GIF banner


728x90 shop GIF banner

5 dingen die je kan verwachten als je gaat sporten met een kater

#1. Je bent al uitgedroogd voordat je begint

Voor elke milliliter alcohol die je drinkt, plas je ongeveer 8 milliliter meer urine uit. Dus tenzij je gisteravond net zoveel water hebt gedronken als wijn, kun je ervan uitgaan dat je behoorlijk uitgedroogd bent. Ernstige uitdroging leidt niet alleen tot vermoeidheid en een verminderd concentratievermogen, het heeft ook een negatieve impact op je performance. Daarnaast is er een groter risico op kramp, verstuikingen en blessures. Dus voordat je ook maar denkt aan sporten met een kater, moet je zorgen dat je dat vochttekort weer hebt aangevuld. En dan nog…

Lees ook: 8 Tips om iedere dag genoeg water te drinken

#2. Je kunt misschien nog wat alcohol uitzweten… maar waarschijnlijk raak je alleen maar meer uitgedroogd

Ongeveer 10% van de alcohol die je niet metaboliseert, verlaat je lichaam via zweet, urine en adem. Dat wil echter niet zeggen dat het slim is om te proberen die laatste restjes ‘eruit te zweten’ door de hometrainer op de meest intensieve stand te zetten. Waarom niet? Nou, alcohol droogt dus ook je nieren uit. En uitgedroogde nieren werken extra hard om water te ‘besparen’. Dat betekent dat je dag na een avondje drinken minder zweet dan je normaal doet. Als je dat feit negeert en er extra hard tegenaan gaat tijdens je training, dan loop je het risico dat je nog erger uitgedroogd raakt. Daar ga je je dus niet beter van voelen…

#3. Je hebt een grotere kans op blessures

Zelfs als je erin bent geslaagd om niet al te laat in bed te kruipen, dan heeft je slaap onder het drinken geleden. Uit onderzoek is gebleken dat zelfs matig drinken de kwaliteit van je restoratieve (herstellende) slaap vermindert. Je bent fysiek én mentaal minder fit dan normaal; je coördinatie is gecompromitteerd en je spieren zijn vermoeid, waardoor je meer kans hebt op blessures. Ook is extra voorzichtigheid geboden bij krachttraining en oefeningen die je ruggenwervel belasten. Je tussenwervelschijven bestaan namelijk voor 80% uit vocht. En aangezien je hoogstwaarschijnlijk nog steeds uitgedroogd bent door de alcohol, zijn ze dus aanzienlijk kwetsbaarder. Het laatste dat je dan wilt doen is je wervelkolom belasten met extra gewicht.

#4. Je metabolisme is verstoord

Wist je dat je vermogen om vet te verbranden een flinke duikvlucht neemt als je alcohol drinkt? Slechts twee eenheden alcohol onderdrukken je vetverbranding met maar liefst 73% en dat effect houdt nog meerdere uren aan ook. Bovendien kan je lichaam alcohol niet opslaan, wat betekent dat alle andere metabolische processen soort van ‘on hold’ worden gezet om maar te zorgen dat die alcohol door je lever kan worden afgebroken. Je hele metabolische systeem wordt dus verstoord. Je lichaam zal daardoor veel meer moeite hebben om toegang te krijgen tot de voedingsstoffen die het nodig heeft om te functioneren.

#5. Je bloedsuiker is uit balans

Het drinken van alcohol belemmert het vermogen van je lever om je bloedsuiker stabiel te houden. Het gevolg is dat je je snel vermoeid en slap voelt bij fysieke inspanning. Je kunt zelfs rillerig en duizelig worden. Inderdaad, daarom voel je je als een dweil. Als je normaal al je bloedsuiker in de gaten moet houden, maar je wil per se sporten, ga dan voor een workout met een lage intensiteit – of hou het gewoon bij wat rekken en strekken.

Tot slot

We begrijpen het dondersgoed. Je wil gewoon gaan sporten, want je wil niet je fitness goals saboteren. Maar vergeet niet dat de een nu eenmaal beter tegen alcohol kan dan de ander. En als je wakker wordt met hoofdpijn, duizeligheid en/of misselijkheid, dan heb je simpelweg meer gedronken dan goed voor je is.  En laten we even eerlijk zijn, hoeveel denk je nu echt te bereiken als je gaat sporten met een kater? Misschien is het toch beter om deze workout over te slaan en de volgende keer gewoon een sapje te bestellen in plaats van een cocktail of vier.

Recommended Posts

1 Comment


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *