fbpx

PROBEER EEN VAN ONZE FITGIRLCODE GUIDES

Bekijk Guides
Fit

Waarom je prima pizza en pasta kunt eten met een healthy lifestyle

Pizza en pasta lover over here! Italië is een van mijn favoriete landen, puur door de lekkere koffie en de pizza en pasta om je lippen bij af te likken. De afgelopen tijd is er een hele discussie rondom het eten van koolhydraten. Je zou er bijna bang van moeten worden als je sommige verhalen hoort. Persoonlijk vind ik dit onzin. Koolhydraten heb je gewoon nodig in een gezonde leefstijl. Ze zijn namelijk de belangrijkste energieleveranciers voor je lichaam. Je hersenen werken bijvoorbeeld alleen goed op glucose (simpele vorm van koolhydraten).

Te weinig koolhydraten in combinatie met sporten kan ervoor zorgen dat je er niet alles uit haalt wat erin zit en dat geeft natuurlijk geen goed gevoel na afloop. Met het eten van te weinig koolhydraten kan het zelfs op een gegeven moment zo zijn dat je maar 50% van je maximale prestatie kan neerzetten. Nobody wants that…

Ik blijf dus gewoon die pizza en pasta naar binnen werken. 😉 Mijn theorie is dat je met voldoende sporten gewoon kunt eten wat je wilt. Dan gaat het meer over zelf je pastasaus klaarmaken (geen onnodige toevoegingen zoals suiker), volkorenpasta (voller gevoel) en af en toe vegetarisch op dagen dat ik al genoeg eiwitten binnen heb gekregen. Gezonde keuzes uit de keuken combineren met sporten – en dan kom je al een heel eind. Ingewikkelder dan dat hoeft alleen als je een echte health spo wilt worden.

Gezonde recepten

Pasta (en pizza) zijn de gerechten die ik vaak maak, omdat je de saus makkelijk zelf kunt maken, eindeloos kunt variëren met de groentes en het lekker snel op tafel staat. Van elke dag een pizza quattro formaggi en ravioli met volvette saus ga je inderdaad niet veel fitter of slanker worden. Maar er zijn natuurlijk een hoop lichtere versies die je kunt maken, waardoor pizza en pasta prima in jouw weekmenu passen. Wat gezonde recepten die ik met jullie wil delen:

  1. Pizza margarita: een volkoren pizzabodem waar je veel verse groente oplegt, met een eigen gemaakte saus, mozzarella gebruikt als kaas (minst vette kaas) en het vette vlees als salami weglaat. Het wordt nog gezonder als je een halve pizza eet met een salade ernaast.
  2. Pasta rode saus: maak van verse tomaten zelf een pastasaus en speel met de ingrediënten. In het begin even zoeken naar een recept dat jij lekker vindt, maar uiteindelijk kun je er eindeloos mee wisselen qua groentes/vlees/etc.
  3. Pasta carbonara: kies voor volkorenpasta met doperwten en gebakken parmaham (een van de meest gezonde vleeswaren), waar je ei en een beetje (light) roomkaas doorheen roert vlak voor het serveren.
  4. Pizza met groentebodem: waar Michelle laatst al veel lekkere recepten van deelde.

Buon Appetito!

Wil jij nooit achterlopen op de nieuwste health trends?

Speciaal voor jou verzamelen we de meest interessante feitjes en tips over alles gerelateerd aan health. Zorg ervoor dat je nooit achterloopt op de nieuwste trends en schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Plaats een reactie

Comments

  1. Leefstijlcoach_gzndenfit

    100% met je eens. Iedere dag kom ik in de praktijk mensen tegen die overstappen op koolhydraat arm te eten om maar te willen afvallen. Ik blijf ze op het hart drukken dat we koolhydraten nodig hebben en dat alles in de juiste verhouding onze ‘fuel’ is om al onze lichaamsfuncties optimaal te laten functioneren. Dat ze dan beter alle zoetigheid uit hun menu schrappen! Ik vraag dan ook, wat nu als je een Ferrari of Porsche rijd, wat verwacht je als je daar wat olie uit de benzine neemt en in de plaats daarvan wat suiker siroop in je tank gooit? Denk je dat die blijft rijden? Het kan…maar na een tijdje gaat die toch echt tegenspruttelen hoor! Zo ook je lichaam!!!! Dus koolhydraten minderen o.k., maar nooit helemaal uit je menu schrappen! Zo zie ik het!