eten wat je kunt invriezen

Je kunt je best doen om een foodie te zijn die altijd alles from scratch maakt, maar soms is die pizza in de vriezer nou eenmaal de makkelijkste manier. Vooral als je midden in een drukke week zit. Maar bevroren eten hoeft geen gepaneerde kip te zijn die je meestal in het vriesvak vindt. Haal het beste uit je leftovers door deze 7 gezonde voedingsmiddelen in te vriezen. Gezond ‘fastfood’ here we come!


728x90 shop GIF banner

Je begint goed en koopt een hele voorraad fruit en groente, maar voor dat je de kans hebt om ze op te eten is vaak al overrijp. Zonde! Laten we eerlijk zijn, ingevroren eten kan je leven zo veel makkelijker maken! Ingevroren voedsel is niet de bron van al het kwaad. Het invriezen van deze 7 items is een handige manier om tijd en geld te besparen én gezonde keuzes te maken.

Eten wat je kunt invriezen

1. Fruit

Een smoothie gaat er altijd wel in! Snijd een selectie van fruit voor smoothies en vries ze in gelabelde zakjes, zodat je alleen nog maar je favoriete combo uit de vriezer te halen. Je kunt ook verse druiven of bessen op een bakplaatje in de vriezer en doen en ze in aparte zakje doen zodra ze bevroren zijn. Zo kun je er makkelijk een handje per keer meenemen als snack.

2. Gesneden groenten

Wanneer je een halve ui overhoudt aan een recept, leg hem dan niet terug in de koelkast om hem vervolgens te vergeten en al je andere eten naar ui te laten ruiken. In plaats daarvan, snijd hem in stukjes en doe het het in de vriezer. Hetzelfde geldt voor pepers of courgette, snijd ze in stukjes, doe het in een zakje en vries het in. Je kunt altijd extra groenten gebruiken, dus voeg ze rechtstreeks toe aan de pan en maak zo elke maaltijd gezonder.

3. Kruiden

Deze methode is de beste om je verse kruiden te bewaren! Vul een ijsblokjesbakje voor 2/3e met grof of fijn gesneden kruiden, en top het dan af met olijf olie, witte wijn of een andere vloeistof. Als je olie gebruikt, laat dan een klein beetje ruimte over zodat de vloeistof kan uitzetten. Je kunt ze zo aan de pan toevoegen wanneer je aan het koken bent!

4. Chips

Als je de family-sized zak chips koopt om jezelf eens te trakteren, zit je met twee dilemma’s. Of je eet de hele zak in een keer, of je laat het restant zo lang staan dat het taai worden. Doe een hele zak, of mini porties, in de vriezer en houd het op die manier knapperig. Laat ze ongeveer 20 minuten dooien nadat je ze uit de vriezer haalt en dan zijn ze heerlijk. Een geniale manier om je cheat porties te beperken en de smaak wordt er soms zelfs beter van!

5. Rijst

We weten allemaal dat volkoren rijst de meest voedzame versie is, maar het blijft irritant dat het zo lang moet koken voor het klaar is. Snelkook- of voorbereide versies zijn sneller, maar vaak ook duurder. Maak daarom een keer een grote portie en bewaar deze in een luchtdicht doosje, meteen na het koken. Er zal vocht verzamelen in het doosje, maar laat het afkoelen en vries het dan in. Je kunt het weer opwarmen als het nog bevroren is – haal eerst de deksel van het doosje en doe het doosje in de magnetron voor ongeveer 2,5 minuten.

6. Pasta

De meeste mensen hebben geen idee hoe veel pasta je moet koken voor 1 of 2 mensen. Je bent niet de enige die bergen met pasta over heeft en niet weet wat ‘ie er mee aanmoet. Tenzij je een maand lang koude pasta aan je salade wilt toevoegen, is het waarschijnlijker dat je het restant weggooit. Pasta is dan wel goedkoop, maar dat betekent niet dat we het moeten verspillen. Je kunt je porties in een doosje of zak doen en gewoon invriezen. Wanneer je het weer op wilt warmen hoef je er alleen maar wat warm water overheen te gieten of het samen met een lekker sausje in de magnetron op te warmen.

7. Leftovers

Nadat je hebt gekookt en je bord hebt volgeschept, doe dan alle leftovers rechtstreeks in een doosje. Je moet het wel even laten afkoelen voor je het in de vriezer kunt doen, maar hiermee voorkom je dat je voor een tweede keer gaat opscheppen. Als je alleen voor jezelf kookt dan betekent het dat je volgende week weer van dit heerlijke eten kunt genieten.

Ik hoop dat deze tips je helpen om gezonder te eten met een beperkt budget. Hebben jullie nog meer tips over gezond eten wat je kunt invriezen? Als je een beetje creatief bent en goed plant, hoeft gezond eten helemaal niet duur te zijn. Check het artikel van Roos voor meer budget tips.  

Recommended Posts

2 Comments

  1. Kan je chips invriezen, serieus? Nog nooit gehoord! 😀

  2. Grote fan van van eten invriezen! Vooral vanuit economisch standpunt dan … :), brood is ook zeker diepvries-proof! In een zakje de diepvries in en voor je gaat slapen er weer uit halen voor de volgende ochtend. Wat ik recent ook doe is gemalen kaas invriezen! Zo’n grote zak is veeeeel goedkoper dan kleine zakjes 🙂


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *