Breaking news: Jogha stopt er (even) mee

Fashion door michelle-den-elzen

Drie jaar geleden lanceerde Jogha de allereerste collectie: The Badass Collection. Het werd superenthousiast ontvangen door alle Fit Girls in Nederland en ver daarbuiten. Daarna volgden nog Fearless, Limitless, Sweat, Supernova en als laatste The Infinity Collection. Hoge kwaliteit zonder het milieu te beschadigen; Jogha stond echt ergens voor. Op elke collectie die is geproduceerd mag het team dan ook ontzettend trots zijn.

Maar helaas komt dat nu even ten einde. Er moesten namelijk keuzes worden gemaakt. Geen makkelijke, maar wel keuzes die nodig waren om te kunnen blijven doen waar het bedrijf voor staat. En daarom wordt Jogha even in de ijskast gezet. Ik vroeg Aranka alles over hoe dat zo is gekomen, hoe zij zich erover voelt en hoe de toekomst eruitziet.

Interview met Aranka

Het hoge woord is eruit: Jogha doet de deuren dicht. We zijn allemaal hartstikke nieuwsgierig hoe dat zo komt…

We zijn hartstikke druk bezig met grootse plannen! Maar om die plannen uit te kunnen voeren, moeten we even op de pauzeknop drukken. Er is heel veel interesse vanuit het buitenland en Jogha heeft ook echt de potentie om heel groot te worden, maar daar zijn wel de middelen voor nodig. Daar zijn we druk mee bezig, maar op dit moment hebben we helaas nog niet de juiste middelen om dat plan uit te voeren. Daar gaan we komende tijd op focussen.

Het is dus nog niet klaar! Jogha komt nog terug?

Als het aan mij ligt wel! We gaan er alles aan doen om de plannen die al klaarliggen op de plank uit te kunnen voeren. Op dit moment is de keuze maken om te stoppen geen leuke, maar wel de meest verstandige keuze. You gotta do what you gotta do als je ondernemer bent. En daar horen ook beslissingen bij die moeilijk zijn om te maken, maar wel het beste zijn voor je bedrijf.

Tijd voor een kleine throwback! Wat zijn de leukste momenten die je met Jogha hebt meegemaakt?

Het allerleukste waren toch altijd wel de pop up shops die we hadden, omdat je dan de klanten ziet. Het is natuurlijk een online shop en die pop ups gaven ons altijd zoveel inspiratie, bijvoorbeeld om weer nieuwe collecties te maken. Het hele team werkte in de shop, dus van designer tot customer service tot ikzelf. Je was dan echt met de ‘eindgebruiker’, de Jogha Girl, bezig, in plaats van dat je op kantoor op een wit vel zat te schetsen. De meiden gaven altijd heel erg graag feedback, omdat ze wilden dat we met nieuwe dingen kwamen of juist oude items terug haalden. Zo hebben we bijvoorbeeld de pasvorm van de beha’s verbeteren om ook meiden met big boobs te kunnen helpen. Ook toffe dingen waren bijvoorbeeld alle (internationale) bladen die we behaald hebben, zoals Cosmopolitan New York, Linda, Glamour, de Duitse Women’s Health. En natuurlijk alle foto’s terugzien van alle Jogha Girls in onze kleding, van alle leuke Nederlandse meiden tot zelfs celebrities als Kayla Itsines, Jen Selter, Anna Nooshin en de meiden van Tone it up. En ik vind het ook nog steeds fantastisch dat we, als een van de weinige merken (naast Ikea en Adidas) gebruik hebben gemaakt van de Drye Dye-techniek. Hiermee hebben we kleding geverfd waarmee je tot wel 26 liter water per T-shirt bespaart, omdat de stoffen met luchtdruk in plaats van water worden geverfd.

We hebben nu een aantal jaar Jogha gehad met een hele hoop collecties. Welke print en welk item waren jouw absolute all time favorite?

Ik denk dat eigenlijk alles met de bordeaux-kleur hoog op het lijstje staat, met als favoriet de Scarlet Haze-print uit The Infinity Collection. Oh, en in The Limitless Collection hadden we de Free Spirit-print. De Active Leggings uit deze print met bijpassende Sports Bra was ook echt een fantastische combinatie. Mijn favoriete item is de Muscle Tee, vanwege de fijne stof die aanvoelt als katoen, maar eigenlijk polyester zijn. Daarom drogen ze supersnel en hoef je ze niet te strijken. Het is echt het meest praktische stuk uit de collecties en valt ontzettend mooi. Ook ben ik fan van de Sports Bra; het is de eerste sportbeha die ik heb gezien die er niet uitziet alsof je borsten worden geplet en verbrijzeld.

Dat Jogha stopt betekent natuurlijk niet het einde van Aranka. Wat ga jij nu doen?

Misschien weten jullie het niet, maar Fitgirlcode is een spin-off van Jogha geweest. Ik ben eerst Jogha begonnen en Fitgirlcode kwam een paar maanden later. We hebben de merken gescheiden, omdat Fitgirlcode snel groeide. Fitgirlcode blijft natuurlijk gewoon doorgaan! Jullie zijn dus echt nog niet van mij af!

Wil je nog iets meegeven aan alle Jogha Girls?

Super thanks! Voor het enthousiast ontvangen van alle collecties en het vertrouwen in een nieuw merk. Toen ik Jogha begon, had ik nooit durven dromen dat we zo ver zouden komen. Ik ben ook helemaal niet teleurgesteld, ik ben super trots! Het is een super mooi merk en dat is mede dankzij de klanten en alle Jogha Girls. Dankzij jullie feedback hebben we altijd kunnen groeien! Dus daar wil ik iedereen enorm voor bedanken. :)

Op 1 september sluit Jogha officieel haar digitale deuren. (Daarna kun je Jogha nog altijd bereiken via shop@jogha.com als je vragen hebt!) Wil jij voor die tijd nog sportkleding met flinke korting scoren? De allerlaatste sale is nu begonnen op de website, dus sla je slag nu het nog kan! 

Ook is er dit weekend nog een sale bij PINC Sale waar Jogha ook hangt. Wil jij dus liever offline shoppen? Ga dan vrijdag, zaterdag of zondag naar de PINC Sale op de Streksingel 135 te Rotterdam. Meer informatie vind je via het Facebook-event