fbpx

PROBEER EEN VAN ONZE FITGIRLCODE GUIDES

Bekijk Guides
Kids

Zo herken je een burn-out bij jezelf of anderen

Werk, privé, sport, vrienden… het is niet makkelijk om al deze ballen even hoog te houden. Ben je ambitieus en wil je graag een carrière maken, vind je man weer dat je te veel op kantoor zit? Horen je vrienden te weinig van je of voel je je schuldig dat je die verjaardag van je beste vriend(in) bent vergeten? Er wordt tegenwoordig veel van je verwacht en soms misschien wel een beetje te veel. Merk jij dat je niet gelukkig bent en herken je misschien wel een paar van deze symptomen? Zorg goed voor jezelf en praat met iemand erover.

Klachten herkennen bij jezelf

Zeker in deze tijd zijn we onszelf bewust van onze fysieke gezondheid, maar onze mentale gezondheid is net zo belangrijk om goed voor te zorgen. Hoe zorg je nou goed voor je healthy mind? Start met het plannen van me-time! Doe op deze momenten alleen de dingen waar jij écht gelukkig van wordt, al is het maar 20 minuten op een dag. Even wandelen, een leuk boek erbij pakken, koekjes bakken of gewoon naar muziek luisteren. Daarbij probeer tijd in te plannen om af en toe eens goed naar jezelf te kijken en over jezelf te praten, dit met je vriend of een vriendin bijvoorbeeld. Waar ben je trots op en wat vind je dat beter kan? Wanneer je dit te laat doet kan het soms al te laat zijn en heb je last van burn-out klachten. Hoe eerder je klachten herkent, hoe sneller je er weer bovenop komt!

Hoe herken je burn-out klachten bij anderen?

Vaak laten mensen met klachten naar de buitenwereld niet merken hoe ze zich daadwerkelijk voelen en is het moeilijk te herkennen bij een ander. Toch zijn er een aantal kenmerken waaraan je kunt zien dat iemand niet goed in zijn vel zit en misschien wel tegen een burn-out aan zit; ze zijn snel moe, eventueel wat geprikkelder en hun concentratie is niet meer wat het was. Ze verschijnen niet meer verzorgd op werk, maken geen grappen meer of zijn hun creativiteit verloren. Ze willen meer contact via de mail in plaats van fysiek of telefonisch, omdat dit te veel inspanning kost. En dit zijn maar een paar verschijnselen die evt kunnen voorkomen uiteraard.

Symptomen

De klachten van een burn-out verschillen per persoon en dit heb je misschien niet altijd even snel door. Een van de meest voorkomende en bekende klachten is dat je zogenaamde ‘accu’ op is, je bent vaker moe, slaapt slecht, piekert veel en je concentratie is slecht. Dit zijn de psychische symptomen. Maar ook onzekerheid, wantrouwend zijn, angst- en paniekklachten en makkelijk huilen vallen hieronder. Daarnaast kan je ook last hebben van lichamelijke symptomen, hierdoor heb je minder snel door dat het een burn-out kan zijn. De lichamelijke klachten zijn vooral last van hoofdpijn, hartkloppingen, hyperventilatie en benauwdheid. Burn-out en depressie kunnen dezelfde klachten voorkomen. Het verschil is dat bij een burn-out je vaak iets wel heel graag wilt, maar er simpelweg de energie niet voor hebt.

Wanneer je een paar van deze kenmerken herkent bij jezelf of vrienden, probeer er zo vroeg mogelijk bij te zijn. Wanneer je deze klachten te lang zijn gang laten gaan, wordt het steeds moeilijker en langer om eruit te komen. Zorg goed voor jezelf, maar ook zeker voor anderen!

Plaats een reactie