fbpx

PROBEER EEN VAN ONZE FITGIRLCODE GUIDES

Bekijk Guides
Fit

Challenge: Je eerste 5 km hardlopen

Nu alle sportscholen dicht zijn en ook je bootcamps niet doorgaan, is de kans groot dat je wat minder beweging krijgt. Toch betekent dat niet dat je helemaal niets kunt doen. Je kunt kiezen voor een leuke thuis workout, of je kunt nu eindelijk de tijd nemen om te trainen voor je eerste 5 kilometer hardlopen. Uiteraard is het van groot belang dat je tijdens je rondje buiten gepaste afstand houdt en dat je niet te vaak naar buiten gaat. Maar een training van 5 kilometer duurt meestal een half uurtje en is precies genoeg voor een frisse neus. Zin om aan de slag te gaan? Lees dan snel verder voor het schema.

Voor je begint

Voordat je begint aan je eerste 5 kilometer hebben we alvast een aantal tips om er voor te zorgen dat je je eerste 5 kilometer goed en veilig kunt lopen.

  1. Probeer drie keer per week te gaan lopen, zo raak je sneller gewend aan het hardlopen en wordt het binnen no time een gewoonte. Ben je ziek of heb je blaren? Sla dan een keer over, rust is ook erg belangrijk!
  2. Begin je training altijd met een warming up en eindig met een cooling down. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door rustig te joggen of te snelwandelen.
  3. Wissel het hardlopen af op verschillende ondergronden. Varieer bijvoorbeeld tussen asfalt en gras- of bospaden. Zo voorkom je blessures.
  4. Drink voldoende water tijdens het rennen. Neem een tasje mee met een flesje water of koop een speciale hardloopriem waarop je kleine flesjes vast kunt maken.
  5. Ga op een vroeger tijdstip hardlopen om drukte te vermijden en houd veilige afstand van iedereen om je heen. Laat wel altijd even iemand weten dat je de deur uit bent.

Het hardloopschema

Om je op weg te helpen met je eerste 5 kilometer hardlopen, hebben we een schema gemaakt waarmee je het hardlopen langzaam opbouwt. Met dit schema ga je drie keer per week hardlopen over een periode van 10 weken. Je kunt zelf kiezen welke dagen je gaat lopen, maar het is wel belangrijk dat je altijd een rustdag plant na elke hardloopsessie. Zo kun je bijvoorbeeld op maandag, woensdag en vrijdag gaan rennen, maar die keuze is helemaal aan jou.

Het schema is gebaseerd op eigen waarnemingen en ervaring, het kan natuurlijk zijn dat jij korter of langer nodig hebt om je 5 kilometer te halen. Vind je de stap te groot of ga je voor je gevoel te snel? Pas het schema dan naar je eigen wensen aan. We hebben 30 minuten hardlopen gerekend voor een afstand van 5 kilometer. Ben je er klaar voor? Let’s run!

Zelfs gaan wij ook lekker weer naar buiten om te gaan hardlopen, dus mocht je motivatie nodig hebben laat het hieronder dan zeker weten. Zo gaan we samen op weg naar onze eerste 5 kilometer hardlopen.

Plaats een reactie