push ups

Push-ups. Love ‘em or hate ‘em, het is wel dé manier om je armen te trainen. Dat wil echter niet zeggen dat je er elke dag tientallen moet doen om er baat bij te hebben. Door je push-ups efficiënter te maken, kun je betere resultaten behalen met minder reps. Dat kan bijvoorbeeld door middel van zogeheten ‘isometrische push-ups’. Met andere woorden: door je onder in je beweging je positie vast te houden. Hieronder leggen we uit hoe je isometrische push-ups uitvoert en hoe dit de oefening efficiënter maakt.


728x90 shop GIF banner

Hoe voer je isometrische push-ups uit?

Om isometrische push-ups uit te voeren, begin je net zoals je zou beginnen met gewone push-ups. Je plaatst je handen recht onder je schouders, duwt de bal van je voeten in de vloer en spant je buikspieren aan. Vervolgens laat je je borst richting de vloer zakken (waarbij je ervoor zorgt dat je ellebogen recht naar achteren blijven wijzen), tot je de laagste positie bereikt die je kunt controleren – ongeveer twee tot zes centimeter boven de grond. Die positie hou je even vast, alvorens je jezelf weer omhoog duwt. Begin met vijf herhalingen per dag en bouw het geleidelijk aan op.

Hoe maakt dit jouw push-ups efficiënter?

Met isometrische push-ups combineer je in feite de voordelen van een push-up met die van een plank, zonder dat je je spieren en gewrichten te veel belast. Je traint je rug en je core, en pakt tegelijkertijd de kleinere spieren in je armen en schouders aan. Je zult merken dat je binnen no time in staat bent om meerdere push-ups achter elkaar te doen en je holds langer vast te houden. En wie weet verandert die haat voor push-ups wel in een nieuwe liefde!

Lees ook: Zo krijg jij slanke armen!

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *