We kennen het denk ik allemaal wel. Je hebt jezelf één cheat beloofd en eindigt de avond met een buik vol chips, cola, chocolade en andere ongezonde treats. Daarna volgt een gevoel van misselijkheid en vaak gaat dit gepaard met een slecht humeur. Toch is het absoluut niet nodig om direct je gezonde gewoontes aan de kant te schuiven. Want zelfs wanneer je jezelf flink hebt laten gaan kun je nog gewoon terug naar je gezonde eetpatroon. Met deze 5 tips vertel ik je hoe je er weer bovenop komt. 


728x90 shop GIF banner

Hoe verleidelijk het ook is om na een misstap meteen afscheid te nemen van je gezond voedingspatroon, nodig is het niet. Iedereen eet wel eens meer dan hij/zij eigenlijk zou moeten doen. That’s life! Het leven wordt wel heel erg saai wanneer je jezelf niet zo’n avond gunt zo nu en dan. Het heeft absoluut geen zin om treurig in een hoekje te zitten.

1. Compenseer niet te veel

Dus, je hebt na je ontbijt direct een reep Tony’s naar binnen geschoven en je hebt daarom besloten om de lunch maar over te slaan. Niet doen! Je lichaam gaat er niet lekker op wanneer je hem enkel chocolade voert in de middag. Je hebt nou eenmaal vezels en vitaminen nodig en die zitten helaas níet in je favoriete chocoladereep. Het kan enorm verleidelijk zijn om te schuiven en compenseren met de extra calorieën die je binnenkrijgt. Wanneer je wilt compenseren adviseer ik om dat met een extra work-out te doen, als dat nog binnen je schema past. Wanneer je een belangrijke maaltijd overslaat zul je later op de dag alleen maar meer honger krijgen.

2. Blijf bewegen

Ook al voelt het alsof het geen nut heeft om te gaan sporten met een overvolle buik, geloof me, dat heeft het wel! Een korte of lange work-out zal ervoor zorgen dat je hersenen endorfine aan gaan maken. En dit stofje zorgt ervoor dat jij weer dat gevoel van euforie terug krijgt. Het begin van de work-out zal misschien even lastig zijn maar uiteindelijk zul je trots zijn op jezelf. Gaat een zware work-out het niet worden vandaag? Maak dan gewoon en flinke wandeling in het bos. Zo’n wandeling is bij uitstek geschikt om je hoofd leeg te maken en even tot jezelf te komen.

3. Blijf weg van de weegschaal

Dit is een hele grote valkuil voor veel meiden. Zelf ging ik ook wel eens op de weegschaal staan na een feestje. Zonde, want het getal dat je op zo’n moment op de weegschaal ziet staan, valt meestal vies tegen. Het is gewoon niet zo motiverend om jezelf te wegen na een avondje schranzen. Je bent niet alleen zwaarder door die extra zak chips, je lichaam houdt ook veel vocht vast. Dit wordt veroorzaakt door een te hoge zoutinname. Dit is dan ook de reden dat het getalletje op de weegschaal wat hoger uitvalt.Jezelf wegen heeft dus geen enkele zin, het zal alleen maar voor teleurstelling zorgen.

4. Een gezonde start

Zoals ik bij tip 2 al zei: Compenseer niet te veel. Sla geen maaltijden over en ga verder op de gezonde tour. Je kunt dit wel op een aangepaste manier doen. Kies bijvoorbeeld voor lichtere maaltijden, zodat je maag niet te veel te verduren krijgt. Ontbijt bijvoorbeeld met een lekkere smoothie en lunch met met een frisse salade. Kies ‘s avonds voor een maaltijd met veel groenten, zoals deze ovenschotel bijvoorbeeld. Zorg dat je regelmatig iets eet om je metabolisme op peil te houden.

te veel gegeten

5. Drink water

Water is je beste vriend na een avondje binge eten. Het zorgt ervoor dat je metabolisme op gang blijft en je eten goed verteerd wordt. Daarnaast smeert het de gewrichten in je lichaam, ideaal dus wanneer je regelmatig sport. Veel water drinken zorgt er ook voor dat je sneller number two kunt doen en dat lucht natuurlijk altijd op. Vooral wanneer je kampt met een enorm misselijk gevoel in je buik.

 

Het gaat allemaal om balans! We hebben daar ook rekening mee gehouden met het maken van onze food guides  Zo kun je toch superlekker eten elke dag en kom je aan de benodigde macro’s zodat je alsnog kunt afvallen en op gewicht blijven. We hebben een speciale Fitgirlcode guides pagina gemaakt waar je alles vindt om jouw Fit Journey vandaag nog te starten! Voedingsschema’s, full body workouts, berekende macro’s en nog veel meer! Neem nu een kijkje!

 

ZOEK JIJ EEN VOEDINGSSCHEMA?

 

Recommended Posts

4 Comments

  1. Vooral het puntje ‘niet op de weegschaal gaan staan’ vind ik een erg belangrijke mentaal gezien! Ik heb zelf vaak meegemaakt dat je dit dan toch doet om de schade so to speak te bekijken, maar je raakt er alleen maar gedemotiveerd door. En inderdaad, je houdt ook extra vocht vast door de verhoogde zoutinname. Blijf dus van die weegschaal af! 🙂

  2. Wat ik doe als ik teveel heb gegeten is, een wandeling maken in de frisse lucht & veel water drinken .. mijn mama zegt ook altijd dat kauwgom goed is, want dan denkt je maag dat er eten in je lichaam komt en gaat dan meer verteren …
    Toedeloe ?

  3. ik heb teveel gegeten en heb geen honger meer kan al 2 dagen niet naar toilet


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *