Fitness Transformations

De Fit Journey van Marije

Iedere week zetten we een Fit Girl in de spotlights die een bijzondere Fit Journey heeft meegemaakt. Ze deelt haar ups- en downs, tips en tricks, ergernissen, slechte en goede gewoontes en hoopt jou hiermee te inspireren om ook de fitste versie van jezelf te worden. Als zij het kan, dan kan jij het ook!

Marije was al 3 jaar bezig met voeding en sporten, maar dit ging altijd gepaard met pieken en dalen. Toen ze thuiskwam na haar stage in Spanje en haar broeken niet meer paste, wist ze dat het anders moest. Ze startte met een programma waardoor ze eindelijk de balans kon vinden. Niet meer de controle verliezen tijdens cheat days: Marije weet nu precies hoe ze een gezellig leven moet combineren met haar doelen. 

Wat was voor jou de aanleiding om het roer om te gooien?
Ik ben eigenlijk de afgelopen 3 jaar al bezig met gezonde voeding en sporten, maar na een drukke stageperiode en een veel te gezellige start van mijn minor in Spanje verloor ik de balans. Voorheen schommelde ik wel eens in gewicht, maar niet op een manier zoals deze.. De kilo’s vlogen er aan. Ik kwam een weekend thuis en sommige broeken kreeg ik simpelweg niet meer aan, wat een rot moment was dat! Ik wist me even geen raad. Ik had al heel veel programma’s (Bikini Body Guide – Clean eating – Personal Body Plan) geprobeerd en geen van allen kon mij helpen om écht de balans te vinden. Toch was het me duidelijk dat ik het sowieso niet alleen kon, ik had simpelweg niet genoeg kennis, en op dat moment heb ik het online coachingsprogramma Ruggengraat ingeschakeld.

Wie of wat heeft jou gemotiveerd?
Om de knoop door te hakken en te beginnen met Ruggengraat heeft Ashley me heel erg gemotiveerd. Ik volgde haar al jaren op Instagram, en zij liet tijdens haar vlogs zien hoe Ruggengraat werkte. Dit sprak me enorm aan. Tijdens mijn Ruggengraat programma is dit echt mijn lieve vriendin Joanne geweest: mijn maatje in Spanje. Zij snapte waarom ik het deed omdat ze zelf ook altijd veel bezig is met voeding en training en we aten en trainden dan ook vaak samen. Je moet het zelf doen, maar als je zo iemand in je omgeving hebt die je steunt en begrijpt wordt het allemaal een stuk makkelijker. En ik kan zeker mijn coach Fara niet vergeten, want die heeft me door het hele traject echt geweldig begeleid!

Waar schaamde je je vroeger voor?
Fysiek mijn lovehandles en mijn billen. Niet omdat ik ze niet had, maar omdat ik er veel te veel van had, haha! Nu zijn ze mooi in proportie en ben ik er juist heel trots op. Mentaal schaamde ik me soms voor mijn pieken en dalen. Mijn omgeving kende mij als ‘dat gezonde en fitte meisje’, en als ik dan weer in een dal zat en weer iets was aangekomen, kwam dit niet overeen met hoe zij over me dachten. Daar schaamde ik me dan voor.

Wat durf je nu wat je voorheen niet deed?
Spontaan uit eten of iets in die richting! Stom klinkt dat hè, dat ik dat vroeger niet durfde? Maar echt.. Als ik spontaan werd uitgenodigd zei ik het liever af, bang dat mijn hele eetschema in de war zou worden geschopt en ik meteen kilo’s zou aankomen. Nu maakt het me helemaal niks meer uit. Marije, ga je mee een ijsje eten? Ja! Ga je mee een wijntje drinken? Ja! Ga je mee uit eten? Ja! Ik sla nooit meer sociale gelegenheden af, omdat ik nu weet hoe ik er mee om moet gaan en dit kan compenseren. Zo verandert er niks op de weegschaal, maar ik wél kan genieten van het leven.

Wat was jouw slechtste gewoonte?
Onder- en overeten, of onder- en overtrainen. Bij mij was het 3 jaar lang alles of niks. Tijdens de Bikini Body Guide trainde ik altijd een keer extra voor sneller resultaat, tijdens clean eating verbande ik alle slechte voeding. Ik kan me herinneren dat ik tijdens mijn Personal Body Plan periode hele lage calorieën (1300) kreeg waarbij ik 4 keer per week trainde en ook nog 3 á 4 keer per week wandelde als actief herstel. Ik hield me hier dan ook extreem strak aan 1 maand lang en verloor meteen 4 kilo.  Maar na de maand ging ik een weekend weg – en door heel lang zo laag in kcal te hebben gezeten en mezelf niks te gunnen (want compenseren lukte echt niet met maar 1300 kcal!) – verloor ik alle controle.  Nadat ik een blessure kreeg waardoor ik mijn trainingsschema niet meer kon volgen, waren die 4 kilo er binnen no-time weer aan. Dit was absoluut mijn slechte gewoonte, maar ik ben er ook van overtuigd dat de strakke regels van al deze programma’s dit ook creeëren bij andere Fit Girls en Fit Guys. Hoe vaak hoor je niet van meiden dat ze last hebben van eetbuien? Ik ben er van overtuigd dat té strakke regels hier mede de oorzaak van zijn.

Heb je deze gewoonte vervangen voor een goede gewoonte of heb je het in balans kunnen brengen?
Ik heb deze gewoonte eigenlijk niet meer, doordat ik balans heb gevonden. Tijdens mijn Ruggengraat programma kreeg ik een eetschema dat ik volhield (1550 – 1700 kcal) en waarin ik kon compenseren. Heel snel leerde ik al hoe ik door de week kleine dingen kon schrappen, waardoor ik in het weekend me eigenlijk geen zorgen hoefde te maken over een etentje of een feestje. In het begin deed ik dat natuurlijk wel, maar ik volgde de tips van mijn coach en tot mijn verbazing was ik elke keer weer afgevallen, ondanks de sociale gelegenheden. De sociale gelegenheden werden aangemoedigd mits ik er met juiste insteek mee omging, in plaats van afgekeurd. Dit gaf me vertrouwen. Het werd ineens allemaal heel makkelijk! Als ik tijdens mijn 4 dagen schema een 5e keer wou trainen werd me niet gezegd, doen! Maar: jouw opdracht voor vandaag is om eens even NIET te trainen! Pak je rust! Ik leerde dat het obsessief bezig zijn met eten en trainen juist averechts werkt. Het moet een automatisme worden, de zogeheten lifestyle. Maar dit is veel makkelijker gezegd dan gedaan. Ik dacht dat ik die lifestyle had, maar na Ruggengraat kwam ik er pas achter dat ik hem nu pas had gevonden!

naamloos2

Wat kan je absoluut niet uit je leven schrappen?
Genieten! Jaren heb ik geprobeerd te leven onder een steen om maar dat droomlichaam te hebben. En juist op het moment dat ik ging genieten van het leven in een gebalanceerde manier lukte dit. Ik kan niet leven zonder gezelligheid, zonder dat avondje met mijn vriendinnen, zonder de spontane momentjes. Maar ik kan ook niet meer leven zonder mijn havermoutje in de ochtend en mijn momentjes in de gym. Ik geniet nu van beide delen van het leven in een lichaam waar ik trots op ben, en dat bevalt me heel goed!

Wat is het grootste diepte- en hoogtepunt in jouw journey?
Mijn grootste dieptepunt was dat ik na 3 jaar ups-and-downs weer bijna terug bij af was. Nog 3 kilo en ik zat weer op het gewicht van 3 jaar geleden. Dat deed mentaal heel veel met me. Ik schaamde me en zat heel slecht in mijn vel. Mijn grootste hoogtepunt was gelukkig al 4 maanden later. Ik was op vakantie in Curaçao en voor het eerst in mijn leven voelde ik me echt zelfverzekerd in bikini! Mijn lieve mama maakt foto’s van me op het strand en ik keek naar de foto’s en dacht: wauw, ben ik dat? Dat was echt een overwinning! Niet omdat ik nu het perfecte lichaam had, maar wel een lichaam waar ik trots op kon zijn. Ik hoor mezelf nog zeggen tegen mijn coach: de lovehandles hadden we iets minder mogen zijn en de billen wel iets strakker. Haar reactie: ‘Welke lovehandles? Hoezo strakker?’ En dat sloeg er wel even in. Want ja, waar had ik het over? Ik was strakker en vrouwelijker dan ooit en daar mocht ik best trots op zijn.

Wat heeft voor jou het verschil gemaakt, sporten/voeding of bijvoorbeeld de combinatie?
Op het begin heeft de coaching echt het verschil voor mij gemaakt. Nu zeg ik dat de manier van leven die wordt aangeraden bij Ruggengraat voor mij het verschil heeft gemaakt. Alles mag, alles kan, maar met mate en verstand. ‘Be strong enough to stand alone, smart enough to know when you need help, and brave enough to ask for it.’ Dit beschrijft mij eigenlijk wel voor een heel groot deel het afgelopen half jaar. Ik ben nu sterk genoeg om alleen te staan, maar ik ben gelukkig zo slim geweest om door te hebben dat ik hulp nodig had én er ook om heb gevraagd. Afvallen, aankomen, bouwen aan je droomlichaam is in principe een eenvoudig proces, maar het mentale aspect maakt het heel zwaar. En juist de switch in het mentale aspect heeft voor mij het verschil gemaakt.

naamloos3
Wat is jouw doel op de korte- en lange termijn?
Na de vakantie zat ik wel even in een lastige fase, wat wil ik nou? Eerst heb ik de vakantiekilo’s verloren. Dit waren er maar 2, dus dat was zo gebeurd. En nu? Gelukkig had ik de coaches van Ruggengraat nog want hoe ver je ook bent in je fitjourney, feedback is altijd fijn. Eerst wilde ik na de zomer gaan lean bulken, maar ik vind mijn vetpercentage daar toch nog niet laag genoeg voor. Nu weer aankomen vind ik mentaal nog te zwaar, dit heeft tijd nodig. Maar weer écht gaan cutten is ook niet wat ik wil naar de winter toe. Dus ik zit nu iets onder mijn behoefte, waardoor ik wel wat sterker ben dan bij een groter tekort. Maar ik kom niet aan en val langzaam nog een beetje af. Als mijn vetpercentage nog meer zakt wil ik eigenlijk wel een keer lean bulking proberen, maar dat wordt waarschijnlijk pas in het nieuwe jaar. Naast fysieke doelen wil ik ook graag nog fitter en sterker worden, ook 1 van de redenen dat ik geen lage cut in ga. Ik train veel op spierconditie door middel van tabata’s en merk dat ik daar ontzettend fit van word. Deze lijn wil ik graag doortrekken. Daarnaast bestaan mijn trainingsschema’s nu bij de grotere oefeningen uit lage herhalingen waarbij ik gewicht opbouw, en ik merk dat ik hier echt sterker van begin te worden. Mijn lange termijn doel voor het komende jaar is dus eigenlijk langzaam sterker worden en volgende zomer nóg fitter in bikini rond paraderen.

Hoe zorg je ervoor dat je fit blijft?
Ik kan deze manier van leven volhouden omdat ik geen restricties heb. Geen moeten, alleen mogen. Ik zorg dat ik mijn trainingen pak, ik zorg dat ik mijn benodigde macro’s en micro’s binnen krijg op een dag, en verder geniet ik van het leven. Mijn doelen bestaan niet meer uit MOETEN afvallen, maar een mooi en happy lichaam WILLEN. Die twee woorden maken een heel groot verschil. Ik ontzeg mezelf niks, geen etentjes, geen feestjes, maar ook geen trainingen of bakjes kwark in de avond. Er is geen wondermiddel om fit te worden en te blijven, alleen de juiste mindset en de juiste mensen die je daarbij kunnen helpen.

Als je iets kon zeggen tegen de persoon die je was ‘voor’ je transformatie, wat zou je dan zeggen?
Haal het woordje moeten uit je woordenboek! Wees niet zo streng voor jezelf en wees niet constant bang voor wat andere mensen denken. Geniet lekker van de dingen die je leuk vindt, maar wees wel daadkrachtig met wat je wilt bereiken.

unnamed-1

Hoe ziet jouw sport-regime eruit? 
Ik sport momenteel 3 tot 4 keer per week in de sportschool. Ik heb een benen / billen / rug / schouders split, waarbij ik na elke training 2 tot 3 tabata’s van 4 minuten doe. Daarnaast rijd ik paard (springsport) en dit doe ik op wedstrijd niveau. Eerder liep ik ook nog wel eens hard of iets dergelijke, maar momenteel is dit druk genoeg sportief gezien!

Wat is je grootste ergernis als het aankomt op health & fitness?
Alle boeken en coaches die hetzelfde schema op iedereen toepassen. Mensen denken vaak; als het voor die persoon heeft gewerkt om zó te eten en zó te sporten werkt het ook voor mij. Nee dus. Iedereen is anders, iedereen heeft een ander leven en andere doelen. Je kunt niet 1 schema maken en dit op iedereen toepassen want daarvoor is iedereen veel te uniek.

Hoe zorg jij voor balans in je voeding? 
Door te compenseren. Dit mechanisme heeft voor mij perfect gewerkt en dat doet het nog steeds. Ik heb geen cheatdays of cheatmeals. Als ik me bedenk dat ik pizza wil eten eet ik de dagen ervoor of erna ietsjes minder. Hierbij let ik wel op macro’s. Ik skip dan koolhydraten en vetten en geen eiwitten. Dit werkt voor mij heel goed en ik voel me nergens schuldig over. En er zijn ook weekendjes dat dit niet zo precies gaat hoor, dan eet ik wel iets meer dan ingecalculeerd, maar ook dan verlies ik geen controle. Dan pak ik het die maandag weer goed op en merk ik al snel dat die paar calorieën teveel geen grote verschillen gaan maken, zolang het maar onder controle is.

Hoe sta jij tegenover het tellen van calorieën en macro’s?
Ik ben hier absoluut voor, voor mij geeft dit juist rust en regelmaat. Maar het is wel belangrijk hier niet obsessief in te worden. Het kan een hele fijne rode draad zijn om je niet schuldig te voelen over zogeheten ‘cheats’.

Hoe ziet een healthy menu er voor jou uit?
Ontbijt:
Havermout met vanille whey, appel en kaneel.
Snack:
Banaan met een handje noten.
Lunch:
2 boterhammen met kipfilet en 30+ kaas
Snack:
Eiwitreep / Mueslireep of een shake
Avondeten:
Gebakken aardappeltjes met kipfilet en veel groenten. (Tip, verwerk groenten in je gebakken aardappeltjes! Paprika, ui, zo krijg je heel veel volume in je maaltijd en extra groenten binnen!)

naamloos

Wat is jouw favoriete ‘foodprep’ maaltijd?
Het liefste prep ik een pasta, dit vind ik het lekkerste als het weer opgewarmd moet worden. Vaak maak ik dan pasta met 300+ gram groenten en kipfiletblokjes of tonijn. De saus maak ik vaak van 1 of 2 tomaten die ik zacht bak en daar voeg ik dan een beetje tomatenpuree aan toe met oregano en basilicum. Easy does it!

Doe je ook aan de zogeheten cheat meals/cheat days?
Zoals ik hierboven beschreef, nope! Ik eet waar ik zin in heb, alleen houd ik het in balans door het te compenseren. Cheatdays zorgden er in het verleden voor dat ik mijn balans verloor en daarom kijk ik er niet meer zo naar, dan ga ik het mentaal mezelf weer moeilijk maken en dat wil ik niet.

Wat is een gezond alternatief voor je guilty pleasure?
Momenteel zijn dat de fulfill repen haha, die met caramel is echt net een snickers dus als ik heel veel zin heb ik chocolade eet ik er daar 1 van! En als je ‘s avonds nog zin in hebt in wat lekkers: gooi dan wat pure vlokken door je kwark, net stracciatella! 😉

Wat is jouw ultieme Lazy Fit Girl product?
Optimel Griekse stijl! Als ik te druk ben voor havermout in de ochtend, pak ik dit. Of geblikte tonijn! Vergeten kip te halen? Blikje tonijn erbij en klaaaar eiwitjes weer binnen!

Nieuwsgierig naar Marije’s progressie? Check snel haar Instagram paginaWil jij zelf nu ook een paar kilo’s kwijt en een healthy en happy levensstijl opbouwen? We hebben een speciale Fitgirlcode guides pagina gemaakt waar je alles vindt om jouw Fit Journey vandaag nog te starten! Voedingsschema’s, full body workouts, berekende macro’s en nog veel meer! Neem nu een kijkje!

Ken jij of ben jij iemand die ook een bijzondere Fit Journey heeft afgelegd? Stuur dan een mailtje naar michelle@fitgirlcode.com. Jouw verhaal kan voor iemand het eerste of laatste duwtje in de goede richting zijn. 

 

Plaats een reactie