gezond leven

Ik krijg vaak de vraag hoe ik het volhoud om continue ‘gezond’ te eten, hoe ik keer op keer de motivatie heb om de gym in te duiken, en of ik dan nooit zin heb in een patatje met vette mayo. Vandaag beantwoord ik deze vragen, zodat je precies weet hoe ik mijn gezonde levensstijl dag na dag succesvol door kan zetten!

Hoe houd je het vol om continue ‘gezond’ te eten?

Ten eerste is het begrip ‘gezond’ enorm groot. De één vindt een salade altijd gezond, terwijl de ander een salade alleen als gezond beschouwt als er geen olie, kaas of vette slasaus aan te pas komt. Voordat ik deze vraag beantwoord, zal ik eerst even uitleggen wat voor mij gezond eten is.

De laatste tijd houd ik mijn voeding bij via MyFitnessPal, waardoor ik precies weet wat ik binnenkrijg op een dag. Zolang ik binnen mijn voedingswaarden (kcal, koolhydraten, vetten en eiwitten) blijf, kan ik alles eten wat ik wil. Gezond of ongezond, wat je daar dan ook onder verstaat, maakt in dat geval niet uit. Als ik een keer zin heb in een stuk appeltaart met slagroom, dan hoef ik mijzelf alleen maar af te vragen of dit binnen mijn voedingswaarden past die dag. Is dit het geval? Dan geniet ik er met volle teugen van! Past het niet binnen mijn voedingswaarden? Dan neem ik een kleiner stukje, waardoor ik alsnog van de appeltaart kan genieten!
Dit is dan ook meteen het antwoord op de vraag hoe ik het volhoud om continue gezond te eten. Ik zorg voor een balans tussen al het eten wat ik lekker vind, gezond en ongezond. Daardoor hoef ik mezelf nooit iets te ‘ontnemen’. Ik heb hierdoor nooit last van cravings, geniet van al het lekkers dat de winkels tegenwoordig te bieden hebben en volg toch een gezonde levensstijl. Een win-win-win situatie dus 🙂

Hoe kan het dat jij altijd motivatie hebt om de gym in te duiken?

Dat is voor mij geen moeilijke vraag! De gym is voor mij een soort paradijs waar ik volledig tot rust kom en alle zaken van de dag even op een rijtje kan zetten. Tussen de oefeningen door, neem ik de dag altijd even door en geniet ik van de rust. In de gym kom ik echt even helemaal tot mijzelf. Hetzelfde gevoel krijg ik wanneer ik op een parelwit strand met palmbomen lig. Als ik het zo omschrijf, begrijp je mijn dagelijkse motivatie om naar de sportschool te gaan misschien al beter?

Bovendien is dit paradijs voor mij de ideale plek om aan mijn doelen te werken. En nee, ik doe niet mee aan een bikini-wedstrijd, ook al heb ik wel enorm veel respect voor de meiden die dat wel doen. Maar doelen heb ik wel degelijk. Ten eerste heb ik een eigen bedrijf (Jorellafit) waarvoor ik onder andere fitness- en voedingsschema’s maak. Hierdoor ben ik veel bezig met het coachen en begeleiden van mensen. Ik vind het heel belangrijk dat ik alleen dingen aanraad die ik zelf heb geprobeerd. En waarvan ik dus zeker weet dat het werkt (of juist niet). Eén van mijn doelen in de gym is dan ook om erachter te komen wat het beste werkt voor mijn lichaam en of dit bij andere personen ook werkt. Een soort ontdekkingstocht in de sportschool! Ik vind het bijvoorbeeld geweldig om zelf te ontdekken wat de beste en efficiëntste workout is om je billen te trainen! Daarnaast heb ik nog een ander doel, namelijk elke dag fitter en sterker worden. Mijn motto is dan ook: start every day strong, finish every day stronger!

Heb je nooit zin in een patatje met vette mayo?

Nee, maar wel in een pizza met extra veel kaas en een Magnum en een flink stuk chocola! Of dit erg is? Nee. Want als ik hier zin in heb, zorg ik ervoor dat het die dag binnen m’n macro’s past, waardoor ik er volop van kan genieten en alsnog ‘gezond’ bezig ben. Om nog even terug te komen op het patatje met de vette mayo; die hoef ik echt niet. Ruim drie jaar geleden, toen ik niet eens van het bestaan van Fit Girls afwist, was het bij ons thuis iedere zondag ‘patatdag’. Standaard ging de pan aan en werd de vraag gesteld welke twee snacks ik bij m’n patat wilde hebben. ‘Doe mij maar, euhhhh, een frikandel en een kaassouflé. Ohh, en als we nog bitterballen overhebben, lust ik er daar ook nog wel 3 van!’ Ja geloof me of niet, maar zo ging het echt! Ik kan dat me nu bijna niet meer voorstellen. Als er iets is wat ik nu niet meer lekker vind, is het patat wel! Maar mocht ik er plotseling toch zin in hebben, dan is dat ook geen probleem. It’s all about balance en die patat past op dat moment dus ook prima in mijn gezonde levensstijl!

Nu ik deze vragen beantwoord heb, zal je misschien wel denken. Ja ja… Ze zegt leuk dat ze ook pizza’s en magnums eet, maar op haar Instagram zie ik toch echt (bijna) alleen maar gezonde voeding voorbij komen. True that! Maar dat doe ik bewust! Ik vind het namelijk onwijs gaaf en leuk om jullie te inspireren en motiveren met gezonde receptjes. En die Magnum, pizza en chocoladereep, maak ik toch echt niet zelf. Behalve een pizza wrap en m’n chocolade pindarotsjes dan, maarja die vind je dan wel weer terug op mijn Instagram 🙂 Mocht je echt willen weten wat ik op een dag eet, dan kan je mij volgen op snapchat (fitfoodestrella). Hier plaats ik namelijk wel mijn Magnum, pizza en chocoladereep!

Recommended Posts

1 Comment

  1. Goeie balans, snap helemaal hoe je het zo vol kan houden!
    Wat ik mij echter afvraag als ik ‘as long as it fits my macro’s’ weer eens tegenkom is het volgende.
    Als je binnen je voedingswaarden blijft op een dag maar wel ongezonde voeding eet zoals patat, pizza etc. moet dit toch haast wel een ander effect hebben dan als je je vetten (of e/khl) uit de ‘gezondere’ varianten haalt zoals avocado en vette vis.
    Het lijkt mij heel gek (ondanks dat je binnen je voedingswaarden blijft) als dit geen invloed heeft op bijvoorbeeld je progressie… Hoe kijken jullie hier tegenaan?


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.