Dessert

Gezonde brownies met zwarte bonen à la Fit With Marit

Een paar weken geleden kreeg ik een recept doorgestuurd van een van mijn fitte vrienden: brownies met zwarte bonen. In eerste instantie denk je misschien: “Really? Brownies met zwarte bonen?”, maar het is echt een winnende combi. De ‘kleffe’ structuur van de bonen zorgt er namelijk voor dat je brownie lekker sappig blijft. Iedereen weet, er is niks kutter dan een droge brownie. Bovendien bevatten bonen boemveel eiwitten. En daar houden wij Fit Girls van: eiwitten naar binnen harken! En voor wie een beetje huiverig is voor een bonensmaak; daar proef je helemaal niks van. Fit met Marit, thanks voor het delen van dit awesome brownie recept!

Ingrediënten

Bereidingswijze

  • Verwarm de oven voor op 180 graden.Doe de rozijnen in een bakje en doe hier wat kokend water bij. Giet de zwarte bonen in een vergiet, was deze en laat ze uitlekken.
  • Doe in een beslagkom de eieren, rozijnen, eiwitpoeder, cacao poeder, bakpoeder en ook de zwarte bonen als deze uitgelekt zijn. Laat de kokosolie smelten (in de magnetron of oven) en voeg deze ook toe.
  • Mix het geheel. Ik deed het met een staafmixer, maar het kan ook in de blender. Het kleeft wel wat, daarom is het wat lastiger los te halen in een blender.
  • Als het een glad geheel is voeg dan de walnoten in kleine stukjes toe en roer deze er doorheen.
    Doe bakpapier in een cakeblik en doe hier het beslag in. Goed verdelen en dan in de oven voor 30 minuten op 180 graden. Even laten afkoelen en in plakken snijden.

Tip: Check na 20 minuten in de oven even hoe het met de brownie gaat. Iedere oven is anders en misschien heb jij wel een iets kortere bereidingstijd nodig. Like I said, nobody likes a dry ass brownie!

Voedingswaarden per plak
Kcal = 137
Koolhydraten = 12,9 gram
Eiwitten =  11,3 gram
Vetten = 3,3 gram

Wist je dat je ook hele lekkere brownies kunt maken met zoete aardappel? Dat moet je echt een keer proberen!

brownies met zwarte bonen

 

Plaats een reactie

Comments

  1. Suzanne

    Super lekker recept! Het smaakt bijna als een echte brownie!

  2. Annemiek

    Klinkt heerlijk, maar wat als je geen eiwitpoeder hebt?

    • Shelley

      Hi Annemiek, het eiwitpoeder kun je weglaten. Er zitten dan iets minder eiwitten in, maar dat maakt voor de smaak niet zo veel uit. X Shelley

  3. Angela

    Dit recept gemaakt van de week. Erg tevreden over de smaak!!
    De structuur is stevig zoals een brownie.. alleen een beetje droog. Waar kan dit aan liggen of wat kan ik voor ingrediënt toevoegen zodat ie wat ‘natter’ wordt maar wel gezond blijft?

  4. Marieke

    In hoeveel stukken hebben jullie de brownie gesneden om aan de genoemde voedingswaarde te komen? 🙂

    • Emily Verleun

      Hi Marieke,
      Je kunt de brownie in 6 stukken snijden

  5. Marieke

    Heel lekker, maar als ik alle ingrediënten bij elkaar doe, kom ik op bijna 1400 calorieën, dus met zes plakken klopt de voedingswaarde niet.

    • Emily Verleun

      Hi!
      Dan moet je het in meerdere stukken snijden en kijken naar de voedingswaarde.

  6. Marieke

    Heel lekker, maar als ik alle ingrediënten bij elkaar doe, kom ik op bijna 1400 calorieën, dus met zes plakken klopt de voedingswaarde niet.

    Ik zie dit ook in de guide. Als ik bijvoorbeeld de ingrediënten bekijk in de mangocurry kom ik op 590 kcal, en niet op 390.

    • Emily Verleun

      Hi Marieke,
      Bedankt voor je feedback. Wij zullen het even gaan checken.