Heb je het gevoel dat je door de dagelijkse drukte opgebrand bent en geen energie of motivatie meer kunt vinden voor de bezigheden op het werk? Dan heb jij misschien wel last van een burn-out. 13% van de Nederlanders heeft last van burn-outklachten, en stress op het werk is hiervan de grootste oorzaak. Maar geen paniek! Drie keer raden wat volgens recent onderzoek de beste manier is om een burn-out te voorkomen? Juist, beweging! Dat wisten wij Fit Girls natuurlijk allang.


728x90 shop GIF banner

Wat is een burn-out?

Een burnout op het werk is een chronische en psychologische aandoening die gekarakteriseerd wordt door uitputting. Volgens Christina Maslach, hoogleraar psychologie aan de Berkeley Universiteit, gaat het er niet om dat mensen simpelweg moe zijn, maar dat ze in een sociaal giftige omgeving werken. En als je voor een langere periode in een negatieve situatie zit zonder een oplossing kun je last krijgen van werkstress. Misschien is je baan frustrerend of gewoonweg saai. En ook al ben je net als ik absoluut gek op je werk, het blijft toch werk.

Het onderzoek

Dit was de reden voor onderzoekers in Australië om een makkelijke en efficiënte manier te vinden om een burn-out op de werkvloer te voorkomen. Dat het antwoord hierop sporten is, zal je niet verbazen maar hoe het werkt en voornamelijk hoe goed het werkt, zal ervoor zorgen dat je tijdens je lunchpauze je hardloopschoenen aantrekt om een blokje om te rennen.

De deelnemers in het onderzoek werden verdeeld in drie groepen waarbij de eerste groep een cardiovasculair programma volgde, de tweede aan krachttraining deed en de derde groep geen enkele vorm van beweging mocht uitvoeren (arme controle groep!). Door middel van een test werd voorafgaand aan het onderzoek de mate van een burn-out gemeten. Vervolgens werd dit na twee weken herhaald en tenslotte vier weken nadat het experiment geëindigd was opnieuw.

Het resultaat

Zowel de cardio als de krachttraining groep bleken na vier werken minder stress te ervaren en voelden zich in het geheel gezonder. Vooral de cardio groep voelde minder psychologische druk en emotionele uitputting door werk. Krachttraining is aantoonbaar effectief voor het bevorderen van het welzijn en de persoonlijke prestaties en vermindert daarnaast stress op het werk. Het experiment werkte zo goed dat de helft van de mensen aangaf helemaal niet het gevoel van een burn-out te ervaren en de andere helft wel nog een beetje stress had, maar zeker minder dan eerst. En de deelnemers die helemaal niet bewogen? Tja, die voelden zich uitgeputter dan ooit tevoren.

Ondanks het feit dat het experiment klein is, zijn de resultaten zo overweldigend en positief dat de onderzoekers alle bedrijven aanraden om hun werknemers meer te laten bewegen. Staat het bedrijf waar je werkt er nog niet voor open? Neem dan het heft in eigen handen en organiseer bijvoorbeeld een wandelgroep of yogales tijdens de lunch. Zorg er in ieder geval voor dat je cardio met krachttraining combineert en geniet van alle voordelen die het met zich meebrengt!

source: shape.com

Recommended Posts

2 Comments

  1. In de verschillende takken’ van de gezondheid zorg is het werken Zonder werkelijke pauze nog gewoon !! Alleen kantoor personeel de groeps werker die eet met de groep en mag blij zijn Wanneer die pauze kan nemen! Werken vaker 8- 9 uren achter elkaar door!!
    Tussendoor!!! Pauze en opladen en goede!! Gezonde time management zouden Wij wel gewild hebben.. Geduld dat eerst zovele echt echt in protest komen en er echt opstaan!! Spreek het Bedrijf aan!! Ga bij lichte klachten niet voorbij aan de oorzaak!! En Ga alleen staan!!

    • Dat is inderdaad niet de bedoeling, pauze heb je allemaal nodig!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *