Als het op ontbijten aan komt, hebben we altijd geleerd dat dit de belangrijkste maaltijd is van de dag. Het start je motor, je verbranding en brengt je darmen op gang. Toch zijn er heel veel mensen die ‘s ochtends naar hun werk of studie gaan zonder iets te hebben gegeten. Zijn die mensen dan echt ongezond bezig?


728x90 shop GIF banner

Wat is ontbijt?

Hier begint het tegenstrijdige al. Zit er een tijd vast aan het moment dat je eet of het ontbijt is of lunch? Als je in het weekend pas om 12 uur opstaat, en dan wat eet, telt dat dan nog als ontbijt? Eigenlijk is ontbijt gewoon het eerste wat je eet op een dag, wanneer dit ook is. Ontbijt overslaan doe je dus eigenlijk nooit, mits je iets op een dag eet.

Ontbijters vs. niet-ontbijters

We gaan eens kijken of er nou verschil is tussen mensen die wel en niet ontbijten. Uit onderzoeken is namelijk gebleken dat mensen die hun ontbijt overslaan – of dus eigenlijk, lange tijd uitstellen – gemiddeld dikker zijn en meer gezondheidsproblemen hebben dan mensen die ontbijten. Aan de andere kant zijn er ook onderzoeken die 2 groepen hebben getest – ontbijters en niet-ontbijters – waaruit is gebleken dat er lichamelijk geen verschil tussen de 2 groepen was. Kort gezegd, er zit over het algemeen wel verschil tussen mensen die wel en niet ontbijten, maar dit is niet per se gekoppeld aan de handeling ‘ontbijten’ zelf. Dit verschil moet dus ergens anders liggen.

ontbijt overslaan

Stabiel eetpatroon

Als je verder kijkt naar eetpatroon van wel- en niet-ontbijters is de oorzaak van het hogere gewicht aan te duiden. Mensen die wel ontbijten zijn over het algemeen de hele dag bewuster bezig met gezonde voeding dan mensen die niet ontbijten. Niet-ontbijters zijn dan weer vaker gestrest of onderweg dan ontbijters. Hierdoor grijpen zij sneller naar een ongezonde snack of broodje to-go dan mensen die de tijd nemen om ‘s ochtends goed te ontbijten. Als je jouw ontbijt dus overslaat, en je eet de rest van de dag gezond, ben je dus helemaal niet ongezond bezig. Sterker nog, als je probeert af te vallen kan het goed zijn om je ontbijt eens over te slaan, omdat onderzoek ook aan heeft getoond dat na de lunch, ontbijters en niet-ontbijters niet verschillen in verzadiging. Je moet er wel goed op blijven letten dat je gezond eet!

Is ontbijt overslaan slecht?

Zolang je ervoor zorgt dat je voldoende calorieën en macronutriënten binnen krijgt, is er geen probleem met je ontbijt over slaan. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat je lichaam energie nodig heeft om te functioneren. Je hersenen werken alleen op glucose, dus je hebt voeding nodig. Als je jouw ontbijt overslaat, kan het zijn dat je meer moeite hebt om actief te zijn. Aan de andere kant: als jij elke ochtend opstaat zonder trek moet je jezelf ook niet gaan forceren om dat broodje door je keel te proppen. Mijn advies is dus: kijk wat voor jou het beste uit komt en wat bij jouw levensstijl past, maar zorg ervoor dat je een gezond aantal calorieën en macronutriënten binnenkrijgt.

Slaan jullie wel eens je ontbijt wel eens over? Wat eten jullie dan later op de dag om ervoor te zorgen dat je toch van alles voldoende binnen krijgt? Laat het weten in de comments!

Bronnen: Foodlog, Mens Good Life, Droge Spieren, NRC.nl, Finelinervreter (illustratie)

Als ontbijt of niet, deze recepten met avocado zijn altijd goed! >

Wil je meer van mij zien? Lees dan mijn artikelen of volg me op Instagram op @rooshijwegen!

Recommended Posts

1 Comment

  1. Goeie blog! Ik zou zelf het ontbijt echter nooit overslaan; ik sta op met honger en trek! Is mijn favoriete maaltijd van de dag, en ik weet van mezelf dat als ik de deur uitga zonder, ik al snel zwarte vlekjes zie 😉 Dus ik ben 100% ontbijter!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *