Een jaar en 3 maanden geleden woog ik 20 kilo zwaarder en was ik drie kledingmaten groter. Ik kan je vertellen, dat is niet over één nacht ijs gegaan. Maar ik ga vandaag geen ellenlang verhaal over mijn transformatie of fit journey ophangen, want dat kennen jullie inmiddels wel. Ik ga jullie wel vertellen wat ik de afgelopen maanden van Narinder Doerga, oprichter en voedingscoach van Strongfit geleerd heb. Zijn methode heeft mij weer een stap dichter bij mijn einddoel gebracht. 


728x90 shop GIF banner

Extra duwtje in de rug

Voordat ik met Strongfit begon, was ik al best een gevorderde Fit Girl. Ik wist in grote lijnen wat ik moest eten en op welke manier ik moest trainen om resultaten te bereiken. Toch was ik benieuwd wat Strongfit voor mij kon betekenen, want mijn einddoel had ik nog niet bereikt. En het leek me een goede stok achter de deur, zo vlak voor de zomer

Ieder pondje gaat door het mondje

Nadat ik mijn persoonlijke doelen met Narinder besproken had, zou ik de week daarna direct beginnen. Ik had niet echt een SMART doelstelling voor ogen, maar het zou me in ieder geval een stapje dichter in de buurt brengen van Anna 2.0. Zodra je met het programma begint moet je eerst een week lang je voeding bijhouden in MyFitnesspal. Je hoeft de eerste week nog niet te letten op wat je eet, maar toch werd ik even met mijn neus op de feiten gedrukt: ieder pondje gaat écht door het mondje. Ja ook die lepel Nutella en dat plakje kaas wat je voor de koelkast even snel naar binnen propt. En ja ook die moet je invoeren in MyFitnesspal. In het begin had ik een beetje de neiging om te cheaten, want ja, stel je voor dat je coach je een vreetzak vindt. Dat slaat natuurlijk nergens op, want ik deed het voor mezelf, en als je coach niet weet hoe je er écht voor staat kan hij je ook niet helpen. Dus hup, ook die lepel Nutella en dat plakje kaas erin. Als je al dat ‘sluipvoedsel’ bij elkaar optelt heb je, zonder dat je het doorhebt, aan het einde van de dag een extra maaltijd gegeten. En dat zijn nou precies de dingen die het verschil maken. Dat was wel even een wake up call.

Pain in the ass

Na afloop van deze eerste week kreeg ik kort feedback op hetgeen dat ik de afgelopen 7 dagen naar binnengewerkt had: ik was best wel lekker bezig! Zelfs met die lepels Nutella erbij. Uiteraard was er ruimte voor verbetering, maar ik had ook niet anders verwacht. Het aantal calorieën per dag moest omhoog en ik kreeg een voedingsschema. Ik had gelijk zoiets van, uhhh moet ik dit eten? Er stonden bijvoorbeeld best veel boterhammen in het schema  en ik vind brood best prima, maar ik word gelukkiger van een goed gevulde salade. Ik ben van nature best wel eigenwijs. Ik wil altijd weten waarom iets op een bepaalde manier moet. Sorry Narinder, ik weet dat ik af en toe een pain in the ass ben geweest. Opper Coach Narinder liet zich niet gek maken, hij zei: “ik weet het goed gemaakt, je mag van het voedingsschema afwijken, maar ik wil wel dat je binnen de doelen blijft van je macro-nutrienten en aantal calorieën per dag.” Piece of cake dacht ik 😉

strongfit2

Spoedcursus macro-nutrienten

Na de eerste week kwam ik er achter dat ik eigenlijk helemaal niet zo veel van voeding afwist als dat ik dacht. Een x-aantal calorieën per dag eten is één ding, maar daarnaast zorgen dat het ook binnen je macro’s past is een tweede. Mijn voeding werd namelijk opgesplitst in 30 % eiwitten, 30 % vet en 40 % koolhydraten. Zo gebeurde het vaak dat ik er tegen de tijd van mijn diner achterkwam dat ik nog maar 10 gram koolhydraten mocht eten, maar vijf stukken zalm moest eten om mijn eiwitdoel van die dag te behalen. Ik legde dit probleem voor aan Narinder en hij heeft mij, zogenaamd gevorderde Fit Girl, toen nog even een spoedcursusje macro-nutrienten gegeven. Ik wist wel dat er in kip en kwark eiwitten zaten, en ook in bonen (zo ver ging mijn kennis nog net), maar een lijstje met eiwitrijke voedingsmiddelen was toch wel een uitkomst. Want het zat hem vooral in die verdomde eiwitten. Ik sport 4 a 5 keer in de week, dus heeft mijn lichaam behoorlijk wat eiwitjes nodig om mijn spieren te herstellen.

IMG-20150611-WA0006

Eiwitten for life

Narinder leerde mij dat iedere maaltijd die je eet genoeg eiwitten moet bevatten, anders moet je aan het einde van de dag 3 bakken kwark en een pak vissticks wegwerken. Bovendien is het beter om je eiwitinname te verspreiden over de dag, omdat je lichaam alleen gebruikt wat ie op dat moment nodig heeft. De rest poep je er gewoon weer uit! Dat was een hele wijze les. Toen ik dat wist ben ik er bij iedere maaltijd gaan letten of het bestond uit genoeg eiwitrijke ingrediënten. Een salade met tonijn, hoppa nog wat kikkererwten erbij. Een soepje als lunch? Nope, niet genoeg eiwitten. Dan maar rijstwafels met huttekase en kipfilet erbij. Toen ik de ‘regels’ een beetje doorhad werd het ineens een spelletje om de puzzel op te lossen, en appte ik Narinder iedere keer trots als ik mijn doelen behaald had.

IMG_9079

Personal touch

Wat ik heel fijn vond aan de Strongfit Methode is dat de coaching aangepast wordt op je persoonlijkheid. Zoals ik al zei, sloot het initiële voedingsschema niet helemaal aan op mijn persoonlijke wensen, maar Narinder bood wel de ruimte om daar aanpassingen in te doen. Op die manier kon ik het progamma makkelijker integreren in mijn levensstijl. Daarnaast was het eigenlijk de bedoeling dat ik me iedere week zou wegen, maar daar voelde ik me niet zo fijn bij. Ik heb een beetje afscheid genomen van de weegschaal omdat het zo weinig zegt als je veel aan krachttraining doet. Zodra de kilo’s op de weegschaal ‘tegenvallen’ raak ik gedemotiveerd, terwijl ik eigenlijk heel goed bezig ben. Dit heb ik aan hem uitgelegd en hier had hij begrip voor. We hebben toen afgesproken dat ik de kilo’s aan hem door zou geven als ik er zelf klaar voor was. Soms was dat iedere week, en soms zaten er drie weken tussen.

Mijn personal Cheerleader

Wat ik erg fijn vond aan het hebben van een personal coach, is dat er behalve jijzelf nog iemand anders superblij is dat jij vooruitgang boekt. Voor mij was Narinder een soort van Personal Cheerleader! Als ik was afgevallen, 5 workouts in de week gekilled had of braaf mijn eiwitjes had gegeten was hij net zo trots op mij als ik zelf. Dat is een lekker gevoel, en ook gelijk een stok achter de deur. Want als je coach je appt hoe het er voor staat deze week, wil je wel met een gaaf verhaal komen zodat je een reactie krijgt met heel veel spierbal-emoticons. Voor minder deed ik ‘t niet 😉 Nu moet je niet denken dat Narinder je met zijden handschoentjes behandeld, als je hebt geslacked krijg je ook gewoon billenkoek. Virtueel misschien, maar je voelt het nog steeds. Dus neem je de volgende keer een klein bakje Ben&Jerry’s (ipv de hele bak) en ga met zondagochtend gewoon met je brakke hoofd naar de gym. A Fit Girl’s gotta do what a Fit Girl’s gotta do.

stronfit

Resultaat

Uiteindelijk ben ik 5 kilo afgevallen in 12 weken, maar zoals ik eerder al zei, ik hecht nog maar weinig waarde aan de mening van mijn weegschaal. Ik ben vooral blij met de kennis over voeding die ik heb opgedaan! Ik vond het soms heel irritant om alles wat ik at bij te houden (jeez, weet ik veel hoeveel gram kip dit is), en ook al krijg ik superveel energie van sporten, soms moest ik mezelf echt met een stok van de bank afslaan. Maar eigenlijk zijn deze obstakels maar klein als je bedenkt wat je er uiteindelijk voor terug krijgt. Ik zie er niet alleen beter uit, maar ik waardeer mezelf echt meer als persoon. Ik ben een Fit Girl met cajones en heb de afgelopen tijd keihard gewerkt voor mijn eigen geluk. En daar ben ik apetrots op! Dus of je nu aan het begin staat van je Fit Journey of zogenaamd een gevorderde Fit Girl bent, Strongfit kan je naar hoger level tillen. Maar je moet er wel voor de volle 100% voor gaan.

Recommended Posts

4 Comments


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *