STAY FIT AT HOME MET 48% KORTING
OP DE FIT AT HOME KIT!

Shop nu
Fit

Stress en angst door corona? Zo ga je daarmee om

Over de hele wereld worden mensen geconfronteerd door de impact van het coronavirus. Stress uit zich bij iedereen anders, maar niemand is er immuun voor. Ook niet als je in thuisisolatie zit. Daarom in dit artikel een aantal tips voor het omgaan met stress en angst door corona.

Tips voor het omgaan met stress en angst door corona

#1. Begin bij de basics

We kunnen niet voor anderen zorgen als we niet eerst voor onszelf zorgen. Dat betekent ten eerste zorgen dat de basics gedekt zijn: voldoende slapen, gezond eten, veel water drinken, elke dag bewegen.

#2. Gun jezelf wat (extra) self-care

Als je zoals velen nu wat extra tijd hebt, maak dan van de gelegenheid gebruik om jezelf eens te verwennen. Geef jezelf een voetmassage met een lekkere crème. Lak je nagels weer eens. Gebruik eindelijk dat haarmasker dat al weken in de kast staat. Of maak eens een ritueeltje van je bad/douche door kaarsjes aan te steken en een muziekje aan te zetten.

#3. Creëer een routine

Zorg dat je een routine ontwikkeld. Probeer op vaste tijden op te staan en naar bed te gaan. Ook als je vanuit huis werkt is het belangrijk om dagelijks om dezelfde tijden pauzes te nemen. Routine en structuur bieden een soort houvast, en dat kan veel helpen als je last hebt van stress en angst door corona.

#4. Stop je gevoelens niet weg

Schaam je vooral niet voor wat je nu voelt. We hebben er allemaal last van! Probeer niet om je stress en angst weg te stoppen, maar erken je gevoelens. Geef het toe aan jezelf. Dat alleen al kan al een hoop schelen. Het kan ook helpen om je gevoelens op papier te zetten. Door het te verwoorden kun je het een plekje geven.

#5. Praat erover

Praat door je angsten heen met iemand die je vertrouwt. Door erover je praten creëer je meer ruimte en geef je jezelf de mogelijkheid om de zaken vanuit een ander perspectief te bekijken.

#4. Verleg de focus

Ondanks het feit dat het belangrijk is om over je angsten te praten, moet je ook dat je de tijd nemen om over iets anders te praten, en de focus even te verleggen. Zo voorkom je obsessieve gedachten.

#5. Beperk het checken van nieuws en social media

Het checken van nieuws en social media kan soms geruststellend werken, omdat het je bevestiging geeft dat anderen zich ook met deze crisis bezighouden. Maar als je er de hele dag mee bezig bent, kan het je angstgevoelens juist versterken. Beperk daarom het checken van nieuws tot een bepaald tijdstip van de dag (liefst niet vlak voordat je gaat slapen!) en ga daarna weer verder met iets anders.

#6. Sluit jezelf niet te veel af

Je kunt dan misschien geen vrienden opzoeken, maar dat betekent niet dat je al het contact moet laten verwateren. Probeer in elk geval elke dag met één persoon te communiceren. Even appen, een lange mail sturen, Skypen of een lekker ouderwets telefoongesprek kan je echt goed doen.

#7. Laat je niet gek maken

Geef jezelf toestemming om gesprekken met mensen die je angst triggeren of aanwakkeren, te beperken of gewoon te beëindigen. We hebben allemaal wel een vriend of vriendin die super dramatisch is of altijd van het ergste uitgaat, en dat kan soms aanstekelijk zijn. Bedenk van tevoren een aantal zinnen waarop je dit kunt communiceren. Zoals: “Het spijt me, maar hierover praten doet me op dit moment geen goed” of “Ik wil graag met je praten, maar kunnen we het over iets anders hebben?”

#8. Maak een lijstje van leuke dingen

Maak een lijstje van dingen die je kunt doen waar je blij van wordt. Het maakt niet uit hoe onbenullig ze lijken – zet ze erop! Knuffelen met je kat, guilty pleasure series kijken, videogames spelen – whatever ‘sparks joy’! Op die manier heb je altijd iets achter de hand om de ruimte op te vullen die anders door misschien angst wordt ingenomen.

Stay safe, stay strong. Ook jij komt hier wel doorheen!

Plaats een reactie