PROBEER EEN VAN ONZE FITGIRLCODE GUIDES

Bekijk Guides
Food

De vakantie is bijna voorbij. It’s time to go back to normal!

De zomer is bijna voorbij en wij hebben intens genoten. De tijd met ons gezin, het lekkere eten en de vrijheid om te bewegen wanneer we zin hadden. 

Maar nu is het weer tijd voor ritme en regelmaat. Hoe komen we weer makkelijk in de structuur en pakken we ons gezonde patroon weer op. 

Vakantie voorbij

De werkdagen zijn vol met afspraken, de wekker gaat weer vroeg elke ochtend en de broodtrommels moeten weer gevuld worden. Alles draait nu om een goed planning en een goed gevulde koelkast. 

De broodtrommels wil je natuurlijk vullen met lekkere en gezonde dingen. Maar je moet ook vooral niet vergeten je eigen lunch klaar te maken! 

Regelmatig zien we pakjes drinken en zoete koeken mee naar school. Maar wist je dat er een goedkoper en gezonder alternatief is. Zo geven wij de kids een bidon water mee naar school, de ene keer met sinaasappel schijfjes de andere keer met munt. Deze homemade limonade is echt zo gemaakt en lekker ook!

In plaats van voorverpakte koeken kun je natuurlijk ook gaan preppen! Samen met de kids op zondag een uurtje de keuken in om lekkere muesli repen te maken of havermoutkoeken te bakken. Op onze website staan verschillende zoete recepten die vrij zijn van geraffineerde suikers. 

Voordeel is dat je zo je eigen tussendoortjes ook klaar hebt! Op zondag snijden we ook vaak veel fruit, we verdelen dit in verschillende zakjes en vriezen dit in. Het enige wat we ‘s morgens doen is een zakje fruit eruit halen en een smoothie maken, zo zorg je ook voor een goed begin van je eigen dag. 

Ochtendritueel

We horen regelmatig dat het ochtendritueel stress bij ouders geeft! Ook wij staan wel eens in de chaos, schoenen aan, tas pakken, gymspullen mee. Herkenbaar dat ze na zo een heerlijk lange vakantie van uitslapen en rustig aan doen niet vooruit te branden zijn. 

Wat helpt is toch een half uurtje eerder op te staan, jij hebt tijd om de tafel te dekken. Nog even snel wat buikspier oefeningen te doen en ruim op tijd zit iedereen aangekleed aan tafel. Geen stress, koffie erbij en zelfs de broodtrommels kunnen rustig worden klaar gemaakt. 

Echt het half uurtje minder in je bed liggen maakt het ochtend ritueel een stuk relaxter, is even wennen maar is het waard!

Nog een paar laatste tips om weer in je ritme te komen. 

  1. Maak een weekmenu, schrijf uit wat je gaat koken.
  2. Haal je boodschappen voor een aantal dagen, zo kom je niet in de verleiding om extra lekkere dingen mee te nemen.
  3. Vul een liter fles met water, zorg dat die in je buurt staat voor de nodige vocht aanvulling. 
  4. Plan je sport momenten of ga direct na het avondeten 30 minuten wandelen. 
  5. Maak een schema voor je kids, zodat ze de eerste weken goed weten wanneer sport, spelen en uitjes op het programma staan. 
  6. Ritme met slapen, blijf niet hangen in dat zomerse ritme, maar probeer weer vaste tijden naar bed te gaan en op te staan. 
  7. Ontspan, pak je rust momenten even 10 minuten helemaal niks doen!


Hierbij nog wat broodtrommel-inspiratie;

  1. Wraps met pindakaas en banaan mee naar school;
  2. Haverkoeken;
  3. Rauwkost of mini salade bowl als lunch;
  4. Banaan yogurt pancakes;
  5. Yoghurt in een knijpzakje die je tegenwoordig zelf kunt vullen.

Plaats een reactie