STAY FIT AT HOME MET 48% KORTING
OP DE FIT AT HOME KIT!

Shop nu
Fit

4 populaire soorten Yoga – een overzicht

Yoga wordt al vele eeuwen beoefend, in de loop van de tijd zijn er over de hele wereld verschillende yogavormen ontwikkelt. De ene soort richt zich meer op kracht terwijl een andere heel langzaam wordt uitgevoerd, met de focus op ontspanning. In dit artikel leggen we je graag de 4 populairste vormen van yoga op dit moment uit. Na deze uitleg kun je met je lichaam op ontdekkingsreis naar de yogavorm die het best bij jou past.

yoga-zittende-houding-FGC

Hatha/Vinyasa Yoga

Hatha en Vinyasa zijn eigenlijk twee verschillende yogastijlen, maar die kun je heel goed met elkaar combineren. Laten we beginnen met de eerste: hatha. Hatha Yoga is van alle yogavormen de meest pure vorm die er bestaat. De naam bestaat in het Sanskriet uit twee delen: Ha en Tha. Ha betekent zon en Tha maan, yin en yang, licht en donker. Hatha zoekt de balans tussen deze twee elementen door de asana’s, de houdingen binnen yoga, in balans te brengen met de pranayama, je ademhaling. Vinyasa is de beweging waarmee je twee asana’s in elkaar kunt doen overlopen, ook wel de flow genoemd. Als je alleen Hatha Yoga beoefend heeft de oefening, bijvoorbeeld de Downward Facing Dog (Neerwaartse Hond), een duidelijk begin en eind. De vinyasa gebruik je als overgang naar een complementaire oefening zoals de Upward Facing Dog (Opwaartse Hond). Deze yogavorm is heel geschikt voor beginners, zorgt voor een sterk en lenig lichaam en ontwikkelt een goede beheersing van de ademhaling.

Yin Yoga

Yin Yoga heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen in populariteit, dit komt vooral doordat wij met zijn alle veel meer zijn gaan zitten. Veel zitten geeft allerlei problemen, zoals verkorte en stijve spieren, gewrichten en pezen. Waar andere yogastijlen zich richten op het lenig en sterk maken van de spieren, richt yin yoga vooral op het ontspannen en rekken van diepere spieren, bindweefsel en het bekkengebied. Yin yoga is heel geschikt voor mensen met een zittend beroep, doordat je lang in dezelfde houding zit verstijven de gewrichten en het bindweefsel. Tijdens Yin yoga worden de houdingen langer vastgehouden dan normaal, vaak zo’n 3 tot 5 minuten. Hierdoor rek je de knopen en spanning uit dieper gelegen gebieden in het lichaam en kun je jezelf volledig focussen op de juiste houding en gebieden in het lichaam die je met andere sporten niet zo snel zult gebruiken. Ook wordt de doorbloeding gestimuleerd en dat heeft weer een positief effect op de spieren en gewrichten.

Power Yoga

Power Yoga is een van de nieuwste soorten yoga die bestaan. Het is een energieke soort yoga die zich richt op kracht, cardio en conditie en is daardoor een perfecte aanvulling op krachttraining. Power yoga wordt vaak staand uitgevoerd waardoor veel kracht vanuit de core en benen komt. Doordat deze gebieden in het lichaam veel energie verbruiken wordt power yoga vaak ingezet bij het afvallen. De houdingen tijdens power yoga worden maar een aantal seconden vastgehouden en er wordt snel afgewisseld, hierdoor gaat de hartslag omhoog en ontwikkel je kracht in je spieren. Deze soort yoga richt zich als de enige van alle yoga soorten vooral op het lichaam en veel minder op de geest.

Restorative Yoga

Waar power yoga zich volledig focust op het lichaam, richt restorative yoga zich volledig op de geest. Zoals de naam al een beetje doet vermoeden is deze vorm van yoga volledig ontwikkeld als herstel voor geest en lichaam. Tijdens Restorative Yoga zit of lig je comfortabel in een donkere en warme ruimte terwijl het lichaam wordt ondersteund door kussens en dekens. Vaak wordt ook gebruik gemaakt van een oogmasker om invloeden van buitenaf zoveel mogelijk buiten te sluiten. Tijdens een sessie neem je maar een aantal houdingen aan die je ongeveer 20 minuten vasthoudt. Eigenlijk is Restorative Yoga meer een soort meditatie waarbij het doel is om te herstellen van dagelijkse en chronische stress. Door de focus te leggen op de ademhaling gaat de hartslag omlaag, spierspanning wordt losgelaten en het zenuwstelsel kalmeert.

Welke Yogavorm past het best bij jou?

Nu je een goed beeld hebt van de verschillende soorten yoga is het aan jou om te bepalen welke het best bij je past. Wil je echt kennis maken met de originele vorm van yoga, dan is Hatha yoga de beste optie. Ben je iemand die van aanpakken houd en werk je jezelf graag in het zweet? Kies dan voor power yoga. Ben je toe aan ontspanning en verlichting van stressklachten? Kies dan voor Yin of Restorative yoga. Je kunt natuurlijk ook alle vormen een keer proberen, of verschillende vormen combineren. Het is maar net hoe je energie die dag voelt.

Dit is een gastblog van www.happywithyoga.com

Plaats een reactie