spierherstel

We weten allemaal dat voldoende slaap erg belangrijk is als je regelmatig sport. Niet alleen jij, maar ook je spieren hebben deze tijd nodig om te herstellen. Maar in hoeverre heeft de hoeveelheid slaap invloed op je spierherstel? Wij zochten het voor je uit.

Verschillende slaapfases

Zoals je waarschijnlijk wel eerder hebt gehoord bestaat je slaap uit verschillende fases. Ongeveer 20% van je nachtrust verkeer je je in de REM-slaap. Deze fase is erg belangrijk voor je geestelijk herstel en zorgt ervoor dat jij je goed voelt. Naast de REM-slaap, verkeer je ongeveer 40-50% van je nachtrust in een diepe slaap. Dit wordt ook wel non-REM-slaap genoemd. Deze fase is belangrijk voor je spierherstel. In deze fase gaan er namelijk extra zuurstof en voedingsstoffen naar belangrijke plekken in je lichaam. En dit is ontzettend belangrijk voor je spierherstel.

Spierherstel tijdens je slaap

De non-REM-slaap is dus het belangrijkste voor je spierherstel. Wanneer je lang genoeg in deze fase zit, dan produceert je lichaam groeihormonen. Deze stimuleren het herstel en de groei van je spieren. Te weinig slaap zorgt ervoor dat je dus minder groeihormonen aanmaakt. Een tekort kan er zelfs voor zorgen dat je spiermassa afneemt, ondanks dat je sport.

Hoe lang moet ik slapen voor optimaal spierherstel?

Als je veel sport en wilt aankomen in spiermassa is voldoende slaap dus van groot belang. Wanneer je je spieren wilt laten groeien heb je echt wel een nachtrust van minimaal 8 uur nodig om snel resultaat te zien. Daarbij zal je met voldoende slaap ook meer uitgerust zijn. Dat maakt de kans dat je beter presteert in de sportschool ook groter. Naast veel sporten en gezond eten is je nachtrust dus ook essentieel voor je spiergroei.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.