Zo zet je een succesvolle blog op
Je hoeft geen wetenschapper te zijn om op te merken dat het internet momenteel overstroomt van de blogs. Is het niet je buurmeisje, dan heeft je achternichtje van 12 zojuist wel een blog opgericht. En laten we eerlijk zijn: het wordt ons ook wel heel makkelijk gemaakt. Je kunt voor helemaal noppes een Wordpress blog starten of gebruik maken van andere gratis platforms. Het moeilijkste aan bloggen is eigenlijk het staande houden van je blog, door er voor te zorgen dat je steeds een beetje groeit. Maar laten wij daar nu precies het een en ander vanaf weten. Lees snel verder voor een mini-masterclass succesvol bloggen.
Een goede basis
Zoals ik net al vertelde zijn er meer dan genoeg gratis opties om je eigen blog op te starten. Maar als ik echt eerlijk ben, raad ik je aan om toch een heel klein beetje in je blog te investeren. Door te bloggen op Wordpress.com bespaar je geld, maar ben je ook heel erg gelimiteerd in de look en inrichting van je website. Kies daarom meteen voor Wordpress.org, dit is de versie van Wordpress waarvoor je een domeinnaam nodig hebt. (Hoe je daar aan komt vertel ik je later!) Met Wordpress.org kun je niet alleen je blog op een unieke manier vormgeven, maar heb je ook later veel meer opties om geld te verdienen en extra's toe te voegen. Je hoeft echt geen bakken met geld te investeren voor een goede website, je bent vaak voor een paar tientjes per jaar al klaar. En dan heb je een kickass website. Daarnaast kan ik je aanraden om je website niet zomaar van de een op de andere dag te lanceren. Denk goed na over je branding, hoe je website eruit gaat zien, wat je logo wordt en welke social media je gaat gebruiken. Het zijn allemaal vragen waar je goed over na moet denken. Bedenk een goede strategie, werk je plan uit en laat daarna pas je blog de de wijde wereld in.
Een domeinnaam en webhosting
Je weet waarschijnlijk van alles over schrijven, spellingsregels en creatieve concepten, maar wellicht niet zoveel over domeinnamen en webhosting. Ik kan je vertellen dat het ingewikkelder klinkt dan het daadwerkelijk is. (Gelukkig!) Ik leg je in het kort uit hoe het allemaal werkt.
Het gedeelte wat bij een website voor .nl of .com staat is je domeinnaam. Je kunt hier bijna alles voor bedenken wat je leuk vindt, het enige waar je rekening mee moet houden is of de domeinnaam al ergens anders is geregistreerd. Wanneer dit het geval is, moet je helaas iets anders verzinnen. Het is best wel belangrijk dat je domeinnaam niet te ingewikkeld is; dit is tenslotte hetgene wat je bezoekers telkens weer moeten intypen in hun webbrowser. Er zijn heel veel websites waar jij je domeinnaam kunt aanvragen, het is daardoor best wel moeilijk om een keuze te maken. Ik kan je aanraden om je domeinnaam en webhosting bij dezelfde organisatie aan te schaffen. Dit maakt het uiteindelijk allemaal een stuk overzichtelijker. Daarnaast is het fijn om een Nederlands bedrijf te kiezen, dit maakt de communicatie net iets makkelijker wanneer je iets niet begrijpt of wilt veranderen aan de 'achterkant' van je website.
Dan nog even over webhosting, met alleen een domeinnaam kom je namelijk nog nergens. Webhosting is het technische gedeelte achter je blog, wat er voor zorgt dat je website in de lucht blijft. Hoe groter je webhostingpakket, hoe meer verkeer je website aan kan. Als je net begint, is het dus absoluut niet nodig om het grootste pakket te kiezen.
Een voorbeeld van een goede combinatie van webhosting en een domeinnaam is het bedrijf 'Mijndomein.nl'. Je betaalt hier niet te veel, wordt goed geholpen en krijgt wanneer jij je aanmeldt voor webhosting een gratis domeinnaam. Zeker de moeite waard om even een kijkje te nemen!
Bezoekers naar je blog trekken
Heel leuk al die technische termen, maar uiteindelijk wil je natuurlijk vooral dat je blog goed bezocht wordt. Er zijn online heel veel programma's en cursussen die jou beloven dat je website gaat ontploffen na het volgen van zo'n peperdure cursus. Wellicht helpt het echt, maar ik heb vast wat gratis advies voor je wat je ook behoorlijk goed op weg gaat helpen.
1. Gebruik social media
Deze is waarschijnlijk best wel voor de hand liggend, maar met het gebruiken van social media bedoel ik niet alleen het aanmaken van accounts voor je blog. Meld je aan voor bloggers facebookgroepen en deel je posts, werk samen met andere bloggers door elkaars artikelen te promoten en verzin leuke acties om meer bezoekers te genereren. Het meeste verkeer op mijn eigen blog genereer ik via social media. Ook Fitgirlcode krijgt veel bezoekers via Facebook en Instagram.
2. Pinterest is je nieuwe beste vriend
De reden dat ik Pinterest niet bij het kopje social media heb benoemd is omdat het heel anders werkt. Het platform is natuurlijk erg leuk om je eigen interesses te verzamelen, maar als je veel bezoekers wilt genereren naar je eigen blog moet je het net even anders aanpakken. Ik heb heel veel geleerd over Pinterest dankzij Melyssa Griffin. Ik kan je zeker aanraden om een van haar (gratis) courses te volgen, maar voordat je begint zal ik vast een deel van mijn kennis delen. Wat jij ziet wanneer je Pinterest opent, wordt gebaseerd op de keywords die jij hebt gebruikt om te zoeken en op de pins die je eerder hebt opgeslagen. Hoe beter de keywords zijn die jij gebruikt om jouw posts te promoten, hoe meer mensen jouw pins ook daadwerkelijk zullen vinden. Heb jij een blog over reizen, zet dan in de beschrijving van jouw pin keywords die met reizen te maken hebben. (Bijvoorbeeld travel tips, travel blog, Paris tips.)
Daarnaast werkt Pinterest met verticale afbeeldingen. Zorg er dus voor dat wanneer je een blogpost promoot, je dit altijd doet met een rechtopstaande afbeelding die de maten van Pinterest matcht. Nog een paar laatste belangrijke tips: zorg dat je niet te veel verschillende borden hebt, stel een omslagafbeelding in die je bord perfect omschrijft en zorg altijd dat het bord met jouw eigen blogposts vooraan staat. Hier kun je mijn Pinterest profiel vinden om wat ideeën op te doen.
3. Laat bezoekers terugkomen met een mailing list
Nog een hele waardevolle tip die ik je kan meegeven is het opbouwen van een goede mailing list. Maar, iemand schrijft zich natuurlijk niet zomaar in. Met een pop-up die slechts 'Schrijf je in voor onze nieuwsbrief' zegt, ga je helaas niet veel inschrijvingen krijgen. Maar wanneer jouw bezoekers er iets voor terugkrijgen, zullen zij zich ineens wel inschrijven. Beloof ze bijvoorbeeld handige freebies of kortingscodes en je zult merken dat je meer inschrijvingen krijgt. Bij Fitgirlcode gebruiken we altijd Mailchimp om onze e-mails te plannen en te verzenden. Het is een supermakkelijk en leuk programma waarmee je e-mails echt een goede look hebben. Wanneer je op de link klikt, wordt er precies uitgelegd hoe het programma werkt. Ik weet zeker dat jij het ook wilt gaan gebruiken!
Ik hoop je met deze tips op weg te hebben geholpen naar de start van jouw perfecte blog. Zoals bijna alles in de wereld, heeft ook dit tijd nodig. Ga niet bij de pakken neerzitten als je na een half jaar bloggen nog niet super groot bent. Blijf je best doen en blijf doorgaan, want ik weet zeker dat als je het echt wil het je voor de volle honderd procent gaat lukken!
Wil je meer van mij zien? Neem dan ook eens een kijkje op mijn eigen blog of volg me op instagram via @howilook.nl