Het zal jullie misschien opgevallen zijn dat er steeds vaker ‘branded’ content op onze website verschijnt. Ter verduidelijking: branded content is reclame, maar dan anders. In ons geval zijn dit blogartikelen of videos waarin we aandacht besteden aan een bepaald merk (dan weet je wat ik bedoel als in dit artikel refereer naar content). Jullie zijn heus niet dom en pikken deze ‘reclame boodschappen’ er vanaf een kilometer afstand uit. We doen ons best om dit ‘advertentiegevoel’ te overstijgen, door deze ‘branded’ content net zo creatief en inspiratievol te maken als ‘normale content’. Maar dat is soms een behoorlijke uitdaging! Dat mogen jullie best weten.

Waarom dan toch al die reclame boodschappen? Het is heel simpel. Net zoals ieder ander bedrijf moet #FITGIRLCODE ook geld verdienen om te blijven bestaan. Iedereen die hier werkt moet z’n huur betalen, de kat eten geven of een winterjas kopen. Die betaalde opdrachten houden #FITGIRLCODE draaiende. Zo kunnen wij onze missie blijven uitvoeren: making the world a happier and healthier place, one Fit Girl at a time. Bovendien wordt een groot gedeelte van onze inkomsten geïnvesteerd in dingen zoals een vernieuwde website, de productie van #FITGIRLCODE goodies en de ontwikkeling van een e-book (yay eindelijk!). En zo kunnen we blijven schrijven over fit journey’s, strippers en Instagram-accounts van hete mannen. En dat is het allerbelangrijkste, toch?

Geen teatox taferelen

Het is niet zo dat #FITGIRLCODE zich ‘verkoopt’ aan ieder merk dat zich aandient. We’ve still got class, you know. We werken alleen samen met merken die dezelfde dingen belangrijk vinden als wij. Daar past een teatox bijvoorbeeld niet tussen. We gaan echt niet 14 dagen dagen alleen maar thee drinken. Nee, ook niet voor een bedrag met heel veel nullen. Bovendien zullen wij ons nooit positief uitlaten over een merk als we dat niet zijn. En als we vol lof over een merk spreken dan zijn we oprecht enthousiast. Pinky promise!

7 manieren om geld te verdienen met je blog

‘Maar goed, #FITGIRLCODE draait dus net zo goed om geld als alle andere commerciële bedrijven? He bah…’ Jup, ik ga er geen doekjes om winden. Maar nu het hoogste woord eruit is wil ik nog een stapje verder gaan. Ik wil jullie uitleggen op welke manier wij precies geld verdienen met ons blog. Wie weet heb je zelf een blog en kun je er je voordeel mee doen. En anders hoop ik dat je hierdoor beter begrijpt waarom we je zo nu en dan ‘lastig vallen’ met branded content.

1. Advertorials

In advertorials brengen we merken en producten onder de aandacht. Dit doen we vanuit onze eigen ervaring en beleving. We hebben bijvoorbeeld wel eens een advertorial geschreven voor kiemgroenten. In zo’n advertorial vertellen we wat kiemgroenten precies zijn, waarom ze zo gezond zijn en in welke gerechten ze het lekkerst smaken. Alhoewel we vaak richtlijnen krijgen vanuit het merk voor het schrijven van een advertorial, blijven we altijd oprecht en eerlijk. Als we ergens niet achter staan dan zullen we daar ook niet over schrijven. Een blog schrijven is trouwens één van de opties; we maken ook advertorials in de vorm van een video. Dat hebben we bijvoorbeeld voor Dermalogica gedaan.

Een aantal van onze opdrachten krijgen we via onze media agency, maar er zijn ook veel merken waar wij direct contact mee hebben zonder dat daar een bureau tussen zit.

2.  Reviews

In betaalde reviews (blog of video) delen wij onze persoonlijke ervaring met betrekking tot een product of dienst. Als er dingen zijn die ons minder bevallen aan een product of dienst dan zullen we dat benoemen in de review. Dat weet de klant en dat is voor hen ‘het risico van het vak.’ Soms laten we verschillende Fit Girls hetzelfde product reviewen, omdat bepaalde producten of diensten nu eenmaal heel persoonlijk zijn. Dit hebben we bijvoorbeeld gedaan voor StrongFit. Lotte, Kim en ik hebben alledrie een review geschreven over de StrongFit methode.

Het is niet zo dat we alleen maar producten reviewen als we er voor betaald krijgen. Als we iets cool vinden (of juist niet) dan delen we daar graag onze ervaring over. Een voorbeeld hiervan zijn alle healthy hotspots, een review over het boek de Mooie Voedselmachine en foodboxen Marley Spoon, Bites We Love en HelloFresh. En zo zijn er nog wel meer!

Healthy hotspot The Tealab

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

3. Affiliate marketing

Say whut? Affiliate marketing is een beloning voor gegeneerde inkomsten. Stel: ik schrijf een artikel over nieuwe sportschoenen. Ik plaats er een linkje in naar schoenen van Nike, jij vindt die schoenen supergaaf en je koopt ze. Dan krijgen wij van Nike ook een kruimeltje inkomsten omdat je die schoenen hebt gekocht omdat je ze op onze website zag. Nike is een van onze affiliate partners, maar we gebruiken daarnaast ook nog een aantal andere affiliate programma’s zoals Zanox (daaronder vallen o.a. Asos, Forever 21 & Zalando). We gebruiken speciale affiliate linkjes zodat we aan het einde van de maand kunnen nagaan hoeveel inkomsten #FITGIRLCODE gegenereerd heeft.

Ook bij affiliate marketing blijven we wel dicht bij onszelf. Ik heb bijvoorbeeld laatst mijn herfst/winter wishlist gedeeld en die heb ik niet zomaar volgeplempt met affiliate artikelen. Ik ben echt op zoek gegaan naar kledingstukken die ik leuk vind. Soms zat daar een affiliate linkje tussen, maar lang niet altijd. En ook die producten zet ik gewoon in m’n lijstje.

4. Webshop

We waren eigenlijk nooit van plan om een webshop te beginnen voor #FITGIRLCODE. Totdat we voor een giveaway een tasjes en t-shirts hadden laten maken. Ineens vroeg iedereen of de tasjes en t-shirt ook te koop waren. Toen dachten we hey: als mensen dit leuk vinden, dan gaan we toch tasjes en t-shirts verkopen. Uiteindelijk is daar een hele lijn #FITGIRLCODE casualwear uit voortgekomen. Het geld dat we daar mee verdienden hebben we voornamelijk geïnvesteerd in de ontwikkeling van een nieuwe website.

rebellious-tank-top-zwart work-it-sweater-zwart

5. Instagram features

#FITGIRLCODE is ooit begonnen als Instagram-account. Aranka en Christel deelden op dit Instagram-account foto’s van hun persoonlijke fit journey. Binnen een maand had het account al 10.000 volgers, en inmiddels telt het 101.000 volgers. Dit is vooral te wijden aan de inzet van ons eigen team, maar ook dankzij de hulp van andere grote Instagrammers. Soms promoten accounts elkaar doormiddel van een ‘feature’ (dan noem je de naam van het account in je post) zodat beiden partijen hier nieuwe volgers aan overhouden. Als je account nog niet zo veel volgers heeft maar je wilt toch dat een groot account jou featured, dan is dat meestal betaald. Nu #FITGIRLCODE zo groot is op Instagram genereren wij ook inkomsten door betaalde features. Het is niet zo dat we nooit meer iets promoten zonder dat we daarvoor betaald krijgen; als we een nieuw merk/account inspirerend vinden besteden we daar met alle liefde aandacht aan.

6. Barter deals

Barter deals zijn overeenkomsten tussen twee partijen waarbij ‘de beurzen gesloten blijven’. Wij zijn bijvoorbeeld net verhuisd naar een nieuw kantoor en daarvoor hadden we meubels nodig. We zijn hiervoor onder andere een barterdeal aangegaan met the Sofa Company. We hebben afgesproken dat wij een mooie korting van hen kregen als wij op ons blog en Instagram aandacht besteden aan hun merk. Een ander voorbeeld van een barter deal is de Smart for Four #FITGIRLCODE/Jogha ride. Met een fietsmandje kom je een heel eind, maar een auto is toch wel handig als je heel het land door moet voor afspraken/fotoshoots/interviews en dozen met Jogha en #FITGIRLCODE kleding moet vervoeren. Wij promoten Smart, zij sponsoren ons met een coole waggie (a.ka Brum, zoals Aranka hem noemt…).

Schermafbeelding 2015-11-05 om 12.45.07 Schermafbeelding 2015-11-05 om 12.47.06

7. Banners

Banners zijn de reclameboodschappen op een website die druk knipperend je aandacht proberen te trekken. Er zijn banners die heel irritant je hele scherm in beslag nemen en die je bijna niet weg kunt klikken omdat het kruisje heel de tijd verschuift. We proberen dit zo veel mogelijk te voorkomen. Als er zo’n ongeleid projectiel tussen zit, dan contacten we ons mediabureau met het verzoek om dat ding er zo snel mogelijk af te flikkeren. We willen absoluut niet dat banners jullie leesplezier verstoren, maar het gaat soms wel eens mis. De techniek staat voor alles… Yeah sure.

We proberen altijd banners te kiezen die bij jou of #FITGIRLCODE passen. “Huh, dus ik krijg andere banners te zien dan mijn buurvrouw?” Ja, gedeeltelijk. We hebben namelijk twee soorten banners:

  • Google banners

Dit zijn die banners die je dagen lang achtervolgen totdat je eindelijk supernice schoenen koopt die je in eerste instantie op de Wehkamp had gezien. Dit soort banners werken met CPC (cost per click). Voor iedere klik krijgen wij als website een bedrag. Deze banners kan iedereen die een eigen website heeft heel eenvoudig inzetten.

  • Advertentie-banners

Onze advertentie-banners worden geregeld door ons mediabureau Hot Pink Media. Dit is de bijvoorbeeld ICI Paris XL banner die je nu op onze website ziet. Dit soort banners werken met CPM (cost per mille). Dat betekent dat we voor iedere 1000 clicks een vast bedrag krijgen.

We’re all for good causes

Het is heus niet zo dat wij alleen merken promoten als we ervoor betaald krijgen. Toen #FITGIRLCODE net begon zijn er ook veel partijen geweest die ons een duwtje in de rug hebben gegeven. Dit hebben wij op onze beurt bijvoorbeeld gedaan voor startende, veelbelovende merken zoals vegan tassenmerk Denise Roobol en sieradenmerk The Boyscouts. Daarnaast besteden we graag helemaal gratis en voor niks aandacht aan goede doelen zoals de Goed Gemutste Breicampagne van innocent drinks.

goedgemutste breicampagne

#DURFTEVRAGEN

Zo, nu weten jullie in grote lijnen hoe wij #FITGIRLCODE draaiende houden. Onze brand relations manager Celeste adviseert merken altijd om verschillende advertentiemogelijkheden met elkaar te combineren. Als we bijvoorbeeld een ‘giveaway’ doen, combineren we dit vaak met een productreview. Ten eerste omdat we zeker willen weten dat we een product weggeven waar we achter staan, maar ook om jullie een beter beeld te geven van het desbetreffende product. 

Als je vragen hebt naar aanleiding van deze ‘stoomcursus’ online marketing, stuur onze salestijger Celeste dan even een mailtje (celeste@fitgirlcode.com). En als je iets anders kwijt wilt, dan horen we dat natuurlijk ook graag! Wij leren iedere dag nieuwe dingen en jullie Fit Girls spelen daar een enorm grote rol in!

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.