Er zijn talloze dieettrends tegenwoordig. Sommige daarvan kunnen daadwerkelijk helpen om afvallen en gezonder te eten. Maar er zitten ook een hoop diëten tussen die lang niet zo gezond zijn als je denkt. Sterker nog, sommige dieettrends zijn ronduit gevaarlijk!

Deze dieettrends zijn niet zo gezond als ze lijken…

#1. Keto

Het keto dieet behoort tot de populairste dieettrends van het moment. Toch roepen veel diëtisten en voedingsdeskundigen op tot voorzichtigheid. Keto is in feite een dieet met heel weinig koolhydraten, wat betekent dat het erg restrictief is. Dit kan mogelijk leiden tot eetstoornissen. Ook blijkt dat veel mensen bepaalde voedselgroepen als de vijand gaan zien, terwijl ze in werkelijkheid een essentiële energiebron zijn. Uit onderzoek is tevens gebleken dat het langdurig volgen van het keto dieet behoorlijk wat nare bijwerkingen kan hebben, waaronder een te lage bloeddruk, nierstenen, constipatie en tekorten aan voedingsstoffen.

#2. Glutenvrij

Voor mensen met coeliakie is glutenvrij eten geen trend, maar een kwestie van overleven. Er zijn echter ook heel veel mensen die geen gluten-intolerantie hebben en er desondanks voor kiezen om glutenvrij te eten, omdat ze denken dat het gezond is. In werkelijkheid valt dat flink tegen; meerdere onderzoeken hebben uitgewezen dat het volgen van een glutenvrij dieet terwijl je wel gluten tolereert, leidt tot een tekort aan vezels, vitaminen en mineralen. Ook zou glutenvrij eten de kans op diabetes vergroten.

#3. Carb Cycling

Carb Cycling, ook wel een cyclisch ketogeen dieet genoemd, is gericht op het manipuleren van je koolhydraatmetabolisme. Het komt erop neer dat je de inname van koolhydraten per dag varieert. Op de dagen dat je traint (high-carb dagen) moet 50% van de energie afkomstig zijn uit koolhydraten, op de dagen dat je niet traint (low-carb dagen) mag slechts 20% van de calorieën uit koolhydraten komen. Carb Cycling is echter ontworpen voor competitieve atleten die professionele begeleiding krijgen. Voor de rest van ons is het allesbehalve aan te raden; zulke drastische schommelingen in koolhydraat-innames kunnen met name bij ons vrouwen voor een hormonale hel zorgen.

#4. Het Weerwolf dieet

Het principe van het Weerwolf dieet is net zo bizar als het klinkt: gedurende de 24 uur van de volle maan of nieuwe maan, mag je alleen water, fruit en groentesappen consumeren. Volgens experts is er echter geen bewijs dat dit ook daadwerkelijk werkt; als je al gewicht kwijtraakt, zit dat er de volgende maand weer aan. Meer water drinken en fruit eten als aanvulling op je dagelijkse voeding is natuurlijk helemaal prima; daar hoeft het geen volle of nieuwe maan voor te zijn!

#5. De Master Cleanse

De Master Cleanse was een enorme rage vanaf 2006, toen Beyoncé bekend maakte dat ze het gebruikte om af te vallen voor haar rol in de film Dream Girls. Het idee is dat je 6 tot 12 keer per dag een mix van citroensap, ahornsiroop, cayennepeper en water drinkt. Natuurlijk leidt het gebrek aan calorieën tot gewichtsverlies – maar het is niet bepaald gezond voor je. En die kilo’s die je tijdens de Master Cleanse bent kwijtgeraakt komen er praktisch meteen weer aan zodra je weer normaal gaat eten.

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.