goede voornemens

Er is een kersvers jaar aangebroken, de perfecte timing om nog eens over je goede voornemens na te denken. Meer sporten, gezonder eten, meer tijd besteden aan je lieve vriendinnen. Dit jaar heb jij wederom hard geroepen dat het jou nu écht gaat lukken om ze vol te houden, maar eind januari is er vaak nog weinig over van deze oh-zo-goede voornemens. Ik geef je vandaag 5 tips, zodat het jou dit jaar wel gaat lukken om ze vol te houden!

1. Wees realistisch

Vaak zijn de doelen die we stellen heel onrealistisch. Je vetpercentage verlagen met dertig procent na de eerste zes maanden bijvoorbeeld. Ietsiepietsie ambitieus misschien? Je lichaam moet vaak even wennen aan grote veranderingen in je eetpatroon en/of sportroutine. Enorm ambitieuze doelen opstellen is natuurlijk heel stoer, maar vaak is het in de praktijk wat lastiger. Wanneer je de eerste maand al inziet dat het doel toch echt te hoog gegrepen is, kan dit je behoorlijk ontmoedigen. Focus dus niet te veel op cijfers, maar ga uit van je gevoel. Wanneer jij lekker bezig bent met sporten en gezond eet, dan zal je lichaam zich echt wel vormen naar hoe jij dat wilt. Soms heeft het alleen wat meer tijd nodig!

2. Begin eens met een maand

Een jaar duurt vrij lang. Dus het opstellen van een doel dat het hele jaar geldt werkt misschien niet goed voor jou. Je kunt je goede voornemens ook iedere maand bijstellen. Je kunt jezelf bijvoorbeeld in januari beloven om drie keer per week naar de gym gegaan. Als dit gelukt is, stel je voor februari een nieuw doel op. Er vaker op uit gaan met de fiets, bijvoorbeeld. Wanneer het aan het begin van het jaar al misloopt, ben je sneller geneigd om het helemaal op te geven. En dat is natuurlijk zonde!

3. Houd je resultaten bij

Even terug kijken naar wat je bereikt hebt is heel belangrijk. Wanneer jij iedere maand een foto van jezelf maakt zul je veel meer progressie zien dan dat je zelf zou denken. Op deze manier houd je duidelijk overzicht en kun je, wanneer het wat minder gaat, terugblikken op wat je al bereik hebt. Dus koop een leuk notitieboekje en houd hierin bij hoeveel centimeters je al kwijt bent, hoe lang je al gestopt bent met roken en hoe vaak je al prachtige cijfers teruggekregen hebt voor je tentamens.

4. Treat yo self

Beloningen werken echt! Hoe groot of klein ze ook zijn. Jezelf belonen nadat je je doel behaald hebt is altijd leuk. Beloon jezelf bijvoorbeeld met een mooie nieuwe sport-bh wanneer jij een x aantal keer naar de gym bent geweest in januari. Of geef jezelf een nieuw geurtje cadeau wanneer jij de moed verzameld hebt om je crush mee uit te vragen. Treat yo self!

5. Heb geduld

Als je verwacht dat je binnen no-time je droomlichaam hebt, kan dit in de praktijk vies tegenvallen. Geduld is een schone zaak, al helemaal wanneer je bezig bent met veel sporten en gezond eten. Bij sommige mensen gaat het wat sneller dan bij anderen en dat kan soms heel frustrerend zijn. Wanneer je gewoontes blijvend wilt veranderen kan je lichaam daar eerst wat stellig op reageren. Maar geloof mij, wanneer jij gezond en gelukkig het nieuwe jaar in gaat zul je écht goede resultaten gaan zien!

Maak een duidelijk plan, dat is het halve werk. Heel veel succes dit jaar. En als je een extra duwtje in de rug nodig hebt, schaf dan het #FITGIRLCODE e-book aan. Een 8 weken plan met een compleet voedingsschema, workoutschema en mindfulness oefeningen. 

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.