hardloopblessures

Een blessure is de grootste angst van iedere hardloopster. Helaas is hardlopen ontzettend blessuregevoelig… Ik kan erover meepraten. Zelf loop ik nu al een jaar te tobben en dat is flink balen kan ik je vertellen! Om jou deze ellende te besparen 5 tips om hardloopblessures te voorkomen.

Koop de juiste hardloopschoenen

Misschien een erg voor de hand liggende tip, maar toch gaat het hier vaak fout. Het kopen van het juiste paar hardloopschoenen. Het is erg belangrijk dat je erachter komt wat jouw loopstijl is. Loop je neutraal of ben je een overproneerder? Koop een schoen die jou op de juiste manier ondersteunt.

Let ook goed op dat je de juiste maat hardloopschoenen koopt. Vaak is dit een iets grotere maat dan die van je normale schoenen. Dit komt omdat je voeten bij het hardlopen wat opzwellen. Heb je een verkeerde maat schoenen, dan kan dit zorgen voor zere of zelfs blauwe teennagels en blaren.

Bouw je schema geleidelijk op

Loop (letterlijk) niet te hard van stapel. Je spieren en pezen hebben de tijd nodig om te wennen. Ook als je vaker sport en een topconditie hebt. Juist als je een goede conditie hebt loop je snel te ver, waardoor de kans op overbelasting groter is.

Kies een schema met een rustige opbouw en houd je prestaties bij in een app als Nike+ of Runkeeper om je runs regelmatig terug te kunnen zien. Erg leerzaam.

Doe aan krachttraining

Uit onderzoek is gebleken dat krachttraining ook voor hardlopers ontzettend belangrijk is. Je wordt sterker en sneller, maar krachttraining verkleint ook de kans op blessures. (bron: Runner’s World) Doe oefeningen als de squat, deadlift, brug en de plank om je benen en core sterker te maken.

Werk aan je flexibiliteit

Naast krachttraining is ook flexibiliteit erg belangrijk. Stretch regelmatig of pak eens een lesje yoga mee. Je spieren zullen het zeker waarderen!

Pak voldoende rust

Last but not least. Pak je rust! Rust is ontzettend belangrijk om je spieren de tijd te geven om te herstellen. In één van mijn eerste blogs schreef ik al eens hoe belangrijk rust is! Nog niet gelezen of is de info je even ontschoten? Lees het artikel.

Denk jij erover om te beginnen met hardlopen? Of heb je een leuke run op de planning staan en wil je jouw afstand opbouwen? Denk dan zeker aan deze tips om vervelende hardloopblessures te voorkomen! Wil je op de hoogte blijven mijn hardloopavonturen volg me dan zeker op #FITGIRLCODE en Instagram @Nathalie2605. Deel hier ook zeker jouw ervaringen!

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.