Ken je dat: van die avonden dat je vroeg wilt gaan slapen, maar dat het echt niet lukt? Daar lig je dan, lekker naar het plafond starend en balend dat je niet in slaap kunt komen. Dan toch nog maar even op je telefoon spelen tot je echt moe bent. Ja, en dat is dus juist het slechtste wat je kunt doen als de slaap niet wilt komen. Wat je dan wel moet doen? Hieronder lees je mijn 5 tips!

1. Uit met dat scherm

Dit is al zo vaak gezegd, maar stiekem maken we ons er allemaal schuldig aan: ’s avonds nog op je telefoon of laptop kijken. Terwijl het hartstikke slecht voor je is. Het blauwe licht in je televisie, laptop of smartphone zorgt er namelijk voor dat je hersenen actief blijven. Precies datgene wat je niet wilt als je rustig in slaap wilt vallen. Zet dus minimaal een half uur van tevoren al je schermen uit voor een goede nachtrust.

2. Donker en koel

Hoe donkerder je slaapkamer, hoe beter. Zorg voor verduisterende gordijnen, zodat er zo min mogelijk licht in je slaapkamer komt. Daarnaast is het handig om altijd voldoende frisse lucht in je kamer te laten en niet de verwarming torenhoog te zetten. De ideale temperatuur om in te slapen is namelijk 15 á 16 graden.

3. Lees een boek

Dit is mijn persoonlijke all time favorite. Als ik een boek lees, voelt het net alsof ik een slaappil heb ingenomen. Tien bladzijdes en mijn ogen vallen bijna dicht. Let er wel op dat je geen spannend boek leest, anders wint de adrenaline en val je alsnog niet in slaap!

4. Schrijf het van je af

Lig je eindelijk in bed, bedenk je ineens een oplossing voor dat probleem waar je al zo lang mee zat. Of iets wat je morgen echt, echt niet mag vergeten. Wanneer je eenmaal ideeën in je hoofd hebt, zullen die daar ook blijven malen tot je er iets mee doet. Mijn tip: schrijf het meteen op. Op die manier kun je het makkelijker loslaten en hoef je niet bang te zijn dat je het de volgende ochtend bent vergeten.

5. Doe wat yogaoefeningen

Soms heb ik al mijn schermen al uitgezet, maar voel ik me toch nog te onrustig om te gaan slapen. Dan doe ik altijd een yogaroutine waar ik helemaal van ontspan. Ook voor een vermoeid lichaam na een harde dag werken kan yoga pijn verlichtend en rustgevend werken (win-win!). Toen ik zelf nog niet zo veel oefeningen kende hielp dit filmpje altijd heel erg. Het makkelijke: je kunt alle oefeningen op bed doen. Ideaal!

Met deze tips in the pocket val jij vannacht hopelijk heerlijk in slaap! Wat doe jij altijd als je niet kunt slapen?

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.