fbpx

PROBEER EEN VAN ONZE FITGIRLCODE GUIDES

Bekijk Guides
Food

Afvallen? Dan moet je dit vermijden na je workout!

Je ziet tegenwoordig overal advertenties voor producten die je helpen ‘bij te tanken’ of je een ‘energieboost’ geven na een workout. Hoewel ik niet de werking van dergelijke producten in twijfel wil trekken – en proteïne snacks zeker goed zijn als je een intense training hebt gehad – is het goed om te weten dat je niet na elke workout per se iets moet eten. Als je ’s ochtend voor het ontbijt hebt gesport, dan moet je daarna natuurlijk wel iets eten. Maar als je in de laatste vier tot zes uur een maaltijd hebt gegeten, dan hoef je geen post-workout snack of maaltijd te nemen. Zeker als je naar calorierijke proteïne drankjes of energierepen grijpt, loop je het risico op zelfsabotage. Wil je afvallen? Dan moet je dit vermijden na je workout!

#1. Te veel proteïnerijke producten

Het is een hardnekkige mythe dat je veel proteïnen binnen moet krijgen na een workout. Voor professionele atleten en mensen die echt hard en veel trainen, is het natuurlijk wel belangrijk. En voor de ‘gewone’ sporter? Wel, zolang je dagelijkse dieet voldoende proteïnen bevat – rond de 30 gram per maaltijd – dan heb je doorgaans echt geen extra nodig direct na het sporten. Wil je afvallen, dan kun je die proteïnerepen dus beter vermijden na je workout.

#2. Alcohol drinken

Wie weleens alcohol heeft gedronken na een intense training, weet dat dit inslaat als een bom! Maar ook na een minder zware workout is het niet verstandig om aan de alcohol te gaan. Nog afgezien van de lege calorieën, verstoort alcohol ook het herstellend vermogen van je spieren.

#3. Te veel eten

We hebben het allemaal weleens tegen onszelf gezegd: “Ik heb gesport vandaag, dus ik mag vanavond eten wat ik wil!” Het is natuurlijk helemaal niet erg om jezelf af en toe te laten gaan, maar waak ervoor dat je dit niet na elke workout doet. Als het een gewoonte wordt, neem je dit namelijk heel snel mee naar de dagen waarop je niet sport. Dan betrap je jezelf op uitspraken als: “Ik heb gisteren vijf kilometer hardgelopen, dus ik mag vandaag wel cheesecake.” Hou in gedachten dat wat je eet veel belangrijker is dan hoeveel je sport – in elk geval als het op afvallen aankomt.

#4. Te weinig water drinken

Zelfs een lichte workout – waarna je niet het idee hebt dat je veel hebt gezweet – kan leiden tot milde dehydratatie. Water drinken na je workout is altijd een goed idee – of je nu sport om af te vallen of niet.

#6. Niet vooruit plannen

De slechtste tijd om te bedenken wat je gaat eten is vlak na je workout. Als je trek hebt, zul je eerder kiezen voor calorierijk voedsel, en dat leidt vaak tot slechte keuzes. Dat is ook een van de redenen dat je nooit met een hongergevoel naar de supermarkt moet gaan. Je kunt je post-workout snack of maaltijd beter plannen voordat je naar de sportschool gaat!

Plaats een reactie