PROBEER EEN VAN ONZE FITGIRLCODE GUIDES

Bekijk Guides
Fit

Beginner’s guide: macro’s tellen

Als je wilt afvallen, denk je misschien die dat stukje chocolade verleden tijd is. En toch zie je andere meiden op Instagram nog steeds bueno’s door hun kwark heen doen of pizza eten.  Iets wat in eerste instantie niet lijkt te passen bij het fitte leven, maar wat echt prima kan! Het gaat allemaal om de balans vinden van je macro’s. We vertellen je alles over deze macronutriënten: wat is het, waarom moet je ze tellen en hoe houd je het bij?

If it fits your macros

Macronutriënten voorzien je lichaam van energie die nodig is voor je dagelijkse activiteiten. Onder macro’s vallen: koolhydraten, eiwitten en vetten. Wanneer je niet de juiste hoeveelheden van deze drie binnen krijgt, kan je lichaam ook niet goed functioneren. Het is dus belangrijk dat je de goede macro’s binnenkrijgt, want met minder energie loop je de kans dat je sneller ziektes of aandoeningen onder de leden krijgt.

Eiwitten zijn niet alleen belangrijk als je sport, maar ook in je dagelijkse leven. Eiwitten zorgen niet alleen voor de bouw van spierweefsel en voor een beter herstel, maar het is ook belangrijk voor je stofwisseling en spijsvertering. Eiwitten zitten in veel dagelijkse voedingsmiddelen, maar je kunt ook kiezen voor proteïne poeders zoals die van FITSHE. Alle producten van FITSHE zijn gemaakt van 100% natuurlijke ingrediënten, bevatten extra magnesium en zijn vegetarisch! Daarnaast hebben ze ook een vegan variant.

Waarom moet ik macro’s tellen

Door macronutriënten te tellen heb je een duidelijk overzicht van wat je op een dag binnenkrijgt. Hierdoor weet je of je misschien te veel koolhydraten of te weinig eiwitten binnen krijgt, en kun je gemakkelijk je voedingsschema aanpassen op de behoeften van jouw lichaam. Het gaat dus niet zozeer om calorieën tellen, maar om het bijhouden van de hoeveelheid voedingsstoffen die je binnenkrijgt.

Hoe houd je je macro’s bij

Een handige manier om je macro’s bij te houden is door het gebruiken van een app als MyFitnessPal. Hierin kun je persoonlijke doelen stellen en aangeven of je bijvoorbeeld wilt werken aan spieropbouw of wilt afvallen. Je voert vervolgens de producten en recepten in die jij op die dag eet en de app berekent voor jou je macro’s. Het is even werk, maar je raakt er al snel aan gewend!

START OP 3 FEBRUARI

Een andere manier waarop je zeker weet dat je het goede aantal macro’s binnenkrijgt, is door het volgen van een voedingsschema. In onze Happy Healthy Guide zitten bijvoorbeeld twee verschillende soorten voedingsschema’s. Het eerste schema is gebaseerd op afvallen en het tweede op bijhouden. Wil je dus niet per se afvallen, maar ben je wel op zoek naar een manier om je fitte lifestyle bij te houden? Ook dan heb je een ideaal schema met de juiste macro’s. Wij hebben het tellen al voor je gedaan! 🙂

Mijn advies

‘Moet ik dan nu elk hapje eten gaan berekenen?’ Wat mij betreft: zeker niet! Raak alsjeblieft niet obsessed met tellen van je macro’s en calorieën, daar wordt niemand gelukkig van toch? Het allerbelangrijkste advies dat ik je kan geven is dat je moet genieten! Het tellen van macro’s is slechts een manier die je kan helpen in je fit journey, maar lang niet iedereen heeft er profijt van. Heb jij het idee dat je helemaal lekker zit in je huidige eetpatroon, ga daar dan vooral mee door!

Wil je nu ook zo’n superhandig voedingsschema en wil je motivatie, tips & tricks van ons ontvangen? Op 3 februari starten wij weer met een groep meiden aan onze Guides! En jij kunt nog meedoen. Dit kan met alle Guides. Wij mogen je ook een mooi cadeautje* erbij geven voor nog meer motivatie, namelijk deze fles van Kambukka!

START OP 3 FEBRUARI

*Dit geldt voor de eerste 10 bestellingen.

Plaats een reactie