sport- en eetschema

Inmiddels is het alweer bijna twee jaar geleden dat ik begon aan een nieuw avontuur: een gezonde levensstijl die zou leiden tot de fitste versie ooit van mijzelf. Dit avontuur is vandaag nog steeds niet afgelopen en geeft mij elke dag weer de energie die ik nodig heb om vrolijk door het leven te huppelen. Toen ik twee jaar geleden mijn levensstijl omgooide, moest ook ik even wennen. Inmiddels kan ik me geen betere levensstijl wensen en wil ik nooit meer anders! Ben jij nieuwsgierig naar wat ik precies eet op een dag en hoe vaak ik in de week sport? Dan zit je in het goede artikel! 

Toen ik van de één op andere dag besloot om mijn levensstijl om te gooien, wist ik niet dat mij zo’n groot verschil te wachten stond. Mijn plan was om mijn voeding te veranderen en meer te gaan bewegen, maar dat daar zoveel positieve dingen bij kwamen kijken, kon ik me toen nog niet voorstellen. Ik voel me sinds ik begonnen ben vele malen beter en heb nooit meer last van een dip. Geloof me, als je twee jaar geleden tegen mij had gezegd dat het de suikers waren die ervoor zorgden dat ik op de bank plofte na een lange schooldag, dan had ik je hard uitgelachen. Suikers? Die zorgen echt niet voor een energiedip hoor, die heb ik gewoon nodig. Uhu…. Nu praat ik wel even anders. Ik wil niet zeggen dat ik nooit meer suikers eet of nooit meer moe ben (ook ik geniet af en toe gewoon van gesuikerde donuts met een heerlijke dikke glazuurlaag), maar dat ik veel minder suikers eet dan twee jaar geleden is in ieder geval zeker. Of ik de suikers die ik nu niet meer eet mis? Totaal niet. Of ik honger heb? Dat al helemaal niet. Ik heb zelfs het idee dat ik alleen maar meer ben gaan eten!

Omdat ik de laatste tijd zoveel foto’s plaats van mijn maaltijden op Instagram, krijg ik vaak vragen over wat ik precies eet op een dag en hoe vaak ik per week sport. Het is voor mij best lastig om deze vraag te beantwoorden, omdat geen enkele week hetzelfde is. En daarbij wil ik ook niet dat iedereen mijn eet- en sportschema volgt. Niet omdat het ‘mijn’ schema is, maar omdat ieder lichaam anders is. Ik ben lang en heb dus flink wat eten nodig tijdens mijn drukke dagen. Daarnaast ben ik op dit moment bezig met spieropbouw, waardoor ik nog eens ‘extra’ boven mijn behoeften eet. Dit schema werkt op dit moment goed voor mij en is dus niet per sé de sleutel tot succes voor ieder lichaam. Mijn tip is om een combinatie te zoeken in je dagelijkse eetroutine die voor jou het beste werkte, waardoor jij vol met energie zit om te knallen in de gym!

Estrella’s sport- en eetschema

sport- en eetschema

Het is je vast opgevallen dat ik bijna elke dag begin met havermout. Of ik dit nooit zat ben? Nee, absoluut niet! Sterker nog, er zijn wel eens dagen dat ik het ook nog een tweede keer op een dag eet (toevallig heb ik dat afgelopen week niet gedaan.) Maar waarom eet ik dan zo vaak havermout? Daar heb ik verschillende redenen voor! Ten eerste vind ik het gewoon mega lekker. Het is warm, vult goed en je kunt er van alles en nog wat op of doorheen doen. En ten tweede is het ook nog eens erg goed voor je lichaam. ‘s Nachts verbrandt je lichaam namelijk veel calorieën en dus ook glycogeen. Dit is de afgebroken vorm van glucose die wordt opgeslagen in je lever en spieren en de brandstof vormt voor je lichaam. Als je ‘s ochtends wakker wordt zijn de glycogeen voorraden leeg en is het noodzakelijk om deze weer snel aan te vullen. Dit kan je het beste doen door een combinatie van complexe koolhydraten (havermout) en enkelvoudige koolhydraten, beter bekend als simpele suikers (banaan en rozijnen)! Zo zie je dus maar weer dat er een heel verhaal achter een goed ontbijt zit ;).

sport- en eetschema

 

De eiwit pannenkoekjes van donderdag

Het is je misschien ook opgevallen dat ik niet bang ben om koolhydraten te eten. Als ik zin heb in brood dan neem ik dat gewoon. En heb ik een keer zin in chocolade of een stuk taart dat in de koelkast staat? Dan heb ik er ook absoluut geen problemen om mijn buikje daarmee te vullen. Ik ben blij dat ik een goede balans heb gevonden en dat ik weet hoe mijn lichaam op reageert.

sport- en eetschema

Tot slot wil ik nog wat toelichten over de eiwitshakes en eiwitrepen die je in mijn sport- en eetschema vindt. Je ziet in het schema dat ik deze producten vaak eet tijdens de snack momenten. Waarom? Ook daar heb ik een reden voor. Omdat ik bezig ben met het opbouwen van spieren en dus veel aan krachttraining doe, is het voor mij heel belangrijk om elke dag een bepaalde hoeveelheid eiwitten (150 gram om precies te zijn) binnen te krijgen.
Na een workout is het belangrijk om eiwitten binnen te krijgen voor het herstel van je spieren. Ik vind het altijd fijn om op dat moment een eiwitshake te nemen, zodat ik snel voldoende eiwitten binnenkrijg. De eiwitreep eet ik verder als aanvulling op de rest van mijn maaltijden. Dit is dus puur omdat ik met alleen mijn andere maaltijden niet de juiste hoeveelheid eiwitten binnenkrijg die ik op dit moment nodig heb. Stiekem vind ik ze ook gewoon mega lekker hoor :-). Maar wat ik duidelijk wil maken, is dat deze producten niet eet omdat ze een wondermiddel zijn ofzo, maar gewoon omdat het een efficiënte en makkelijke manier is om mijn eiwitten binnen te krijgen!

Ik hoop dat ik jullie vraag heb kunnen beantwoorden: wat eet Estrella tijdens een normale week? Als je toch nog vragen hebt, laat dan eventjes een reactie achter! Ben je benieuwd naar wat ik de komende dagen eet? Kijk dan even op mijn Instagram! En vergeet mijn tip niet: ga opzoek naar dé combinatie in je dagelijkse eetroutine die voor jou het beste werkt. Zodat jij vol met energie zit om te knallen in de gym! Succes!

Recommended Posts

4 Comments

  1. Hee ! Ik ben zelf ook bezig met spier opbouw dus dit is wel heel erg leuk om te lezen. Mag ik vragen wat voor eiwit shakes je besteld en waar ? Ik gebruik ze ook maar heb het gevoel dat het geen verschil maakt.

  2. Je bent dus boven je behoefte aan het eten; maak je dan een verschil tussen rustdagen en trainingsdagen qua calorie-inname? Ik had ook graag geweten hoeveel kcal je eigenlijk inneemt en misschien ook de macro verdeling. Ik wil zelf ook aan een (lean) bulk beginnen maar heb er nog wat schrik voor. Ik moet er eigenlijk echt aan beginnen want op zes weken tijd was ik een kleine kilo vetvrije massa kwijtgeraakt en 0,0 gram vet! Ik ben 177 cm lang, weeg 65 kilo en heb een vetpercentage van 18 procent. Ik kijk uit naar je antwoord!

  3. Leuk om te lezen! Ik vroeg me af wat voor zuivelspread je gebruikt op je crackers, moet ik denken aan een soort van Philadelphia?

    Oh enneh, in de tweede regel staat ‘lijden’ maar dit moet ‘leiden’ zijn.

  4. Herkenbaar en interessant blogje! Ben zelf ook een blog begonnen om mensen te inspireren naar een gezonde en sportieve levensstijl! zie -> fitandfeelgood.nl
    Ik vind het mooi om te lezen dat je een balans gevonden hebt voor jezelf. Ook ik ben gek op havermout en raak het echt niet zat! hihi.


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.