fbpx

PROBEER EEN VAN ONZE FITGIRLCODE GUIDES

Bekijk Guides
Fitness Transformations

De Fit Journey van Michelle

Iedere week zetten we een Fit Girl in de spotlights die een bijzondere Fit Journey heeft afgelegd. Ze deelt haar ups- en downs, tips en tricks, ergernissen, slechte en goede gewoontes en hoopt jou hiermee te inspireren om ook de fitste versie van jezelf te worden. Als zij het kan, dan kan jij het ook!

Michelle (23) was altijd al het ‘mollige meisje’ van de klas maar wilde vooral vanwege gezondheidsredenen afvallen. Na verschillende diëten te hebben geprobeerd en het welbekende jojo effect, is Michelle door gezonde voeding en de juiste hoeveelheid beweging 13 kg afgevallen. Lees hieronder haar verhaal.

Wat was voor jou de reden/aanleiding om het roer om te gooien? Ik was zeventien jaar, deed totaal niet aan beweging en at alles wat ik wilde. Ik was ook veel te zwaar, maar dat maakte me destijds weinig uit. Sommige mensen vonden wel dat ik ‘te dik’ was en vonden dit ook nodig om te zeggen. Ik weigerde af te vallen voor een ander, maar het maakte me wel heel erg onzeker. Toen ik een jaar later het nieuws kreeg dat ik meer kans op hart en vaatziekten heb omdat mijn vader hartpatiënt is (en dit erfelijk is), schrok ik ontzettend. Ik wist dat ik het niet geheel kon voorkomen, maar ik wilde er in ieder geval niet aan bijdragen. Op dat moment verkocht ik mijn geliefde scooter en deed ik alles op de fiets. Ik begon zelfs met hardlopen en daarnaast verdiepte ik mij in gezonde voeding.

Wie of wat heeft jou gemotiveerd? Gek om te zeggen natuurlijk, maar de ziekte van mijn vader heeft me behoorlijk wakker geschud. Soms dacht ik: het is niet eerlijk, sommige mensen kunnen alles eten wat ze willen en komen geen gram aan en ik MOET op dieet. Maar ik doe het ook echt voor mijn binnenkant. Ik doe het zodat ik een goede conditie heb en zodat mijn lichaam krijgt wat het nodig heeft om te overleven. Een gezonde levensstijl kan de kans op hart- en vaatziekten aanzienlijk verkleinen en deze gedachte motiveert me nog steeds om ermee door te gaan.

Waar schaamde je je vroeger voor? Ik schaamde me als kind niet voor mijn gewicht. Zodra mensen me erop aan begonnen te spreken, kwamen de onzekerheden kijken. Ik schaamde me altijd heel erg voor mijn brede heupen en love handles. Ik ging op foto’s altijd zijwaarts staan zodat ik minder breed leek. Ook heb ik me heel erg geschaamd voor mijn moedervlekjes. Afgelopen jaren heb ik er keihard voor gewerkt om mijzelf te accepteren zoals ik ben. Tegenwoordig ben ik best trots op mijn rondingen en heb ik mijn bouw geaccepteerd. Ook heb ik mijn moedervlekjes na een hele lange tijd geaccepteerd. Ze horen nou eenmaal bij mij en het maakt me uniek. Niet iedereen hoeft het mooi te vinden zolang ik het zelf maar doe.

Wat durf je nu wat je voorheen niet deed? Wauw, zoveel! De belangrijkste verandering is dat ik nu alleen naar de sportschool durf. Een jaar geleden wilde ik niet in de sportschool gezien worden. Toen ging ik met vriendinnen en droeg ik wijde kleding. Ik wilde vooral niet opvallen. Nadat ik de oefeningen beheerste en me steeds meer op mijn gemak ging voelen durfde ik ook alleen te gaan. Nu ga ik bijna elke ochtend alleen en voel ik me heerlijk in mijn sportkleding. Ook durf ik jurkjes te dragen en ga ik gewoon op de foto zonder me te schamen. Er is heel veel angst weggevallen en dat is misschien wel het grootste ‘gewichtsverlies’.

Wat was jouw slechtste gewoonte? Heel erg veel eten. Ik kende geen portiecontrole, kon totaal geen maat houden. Bij het avondeten schepte ik 2 à 3 keer op. Bij ons thuis staat altijd de hele tafel vol met lekkers, of het nou zaterdag of maandag avond is. Ik kon daar gewoon niet mee omgaan, ik kon er geen nee tegen zeggen. Ik kon geen één koekje nemen, nee het hele pak moest leeg. Ik heb heel veel avonden gehad met vriendinnen waarin ik alles door elkaar at, tot misselijk aan toe.

Heb je deze slechte gewoonte vervangen voor een goede gewoonte of heb je het in balans kunnen brengen? Ik heb het in balans kunnen brengen. En dat zeg ik met heel veel trots! Door het tellen van macro’s heb ik geleerd portiecontrole toe te passen en dat is iets waar ik al erg lang naar op zoek was. Met ‘flexible dieting’ kan je ook prima een koekje eten of een paar stukjes chocolade zonder dat het nadelig is voor je resultaten en gezondheid. Dat werkt voor mij op dit moment erg goed. Ik heb leren genieten met mate.

fit journey

Wat kan je absoluut niet uit je leven schrappen? Ik zou het heel erg vinden als ik nooit meer chocolade mocht eten. Maar ook geniet ik met volle teugen van het Indische eten wat mijn vader maakt. Ik zorg er dan gewoon voor dat ik de rest van de dag voedzaam heb gegeten en dan is dat verder geen probleem. Genieten van eten is iets wat ik NIET ga schrappen, want dat is te belangrijk!

Wat is het grootste diepte- en hoogtepunt in jouw journey? Het grootste dieptepunt was mijn knieblessure. Ik mocht niet meer dansen/hardlopen en moest rust houden. Ik kon nog geen week stilzitten en daardoor werd de blessure alleen maar erger. Ik werd daar heel verdrietig van en daardoor ging ik meer eten. Hallo extra kilo’s! Ik heb van deze periode geleerd dat je echt naar je lichaam moet luisteren en rust erg belangrijk is. Het grootste hoogtepunt zijn de leuke berichtjes die ik krijg! Mensen die me niet kennen zeggen dat ik hen motiveer en daar kan ik echt gelukkig van worden. Ook vind ik het super tof dat ik gevraagd word om mijn verhaal te delen. Ik denk heel vaak dat ik niet iets toe kan voegen, omdat ik niet afgetraind ben. Maar toch reageren mensen heel enthousiast en dat doet me goed!

Wat heeft voor jou het verschil gemaakt, sporten/voeding of bijvoorbeeld de combinatie? Ik heb heel erg lang cardio gedaan en ben nog maar een jaar bezig met krachttraining. Ik had nooit verwacht dat ik dat zo leuk zou vinden. Eerder kon ik nog geen zak aardappels optillen, nu doe ik zonder moeite een deadlift van 50 kg. Afgezien van het feit dat je spiermassa opbouwt, werk je elke keer aan je doorzettingsvermogen en word je sterker, zowel mentaal als lichamelijk. Voor mij heeft dat dus veel verschil gemaakt! Qua voeding ben ik blij dat ik erachter ben gekomen dat je nog steeds kunt genieten, maar dan met mate! In principe is dan alles mogelijk. Na eindeloos diëten en mezelf dingen ontzeggen, is dit wel echt een prettige manier van leven.

Wat is jouw doel op de korte- en lange termijn? Ik heb voornamelijk doelen die niet gericht zijn op lichaamsgewicht of kledingmaten. Mijn lange termijn doel is dat ik conditioneel fit, lichamelijk gezond ben en dat ik me sterk voel. Het belangrijkste hierin is dat ik naar mijn lichaam blijf luisteren. In het verleden ging ik eindeloos door maar na een aantal blessures heb ik geleerd dat rust net zo belangrijk is voor het bereiken van een fit lichaam. Verder heb ik als doel op korte termijn dat ik voor het einde van 2015 een chin up kan met mijn eigen gewicht. Op dit moment kan ik hem met 20 kg ondersteuning.

Volhouden is vaak het aller moeilijkste. Hoe zorg je ervoor dat je fit blijft? Ik blijf doorgaan. Ook als ik een keer een rot dag/week heb, of ontzettend moe ben, ik blijf doorgaan met hetgeen wat voor mij werkt. Soms fiets ik met tegenzin naar de sportschool maar als ik er dan ben, voel ik me weer beter. Daarnaast schrijf ik alles op: mijn korte termijn/lange termijn doelen, mijn trainingsschema, voedingsschema etc. Hierdoor staat er zwart op wit wat ik wil bereiken en dat motiveert me.

Als je iets kon zeggen tegen de persoon die je was ‘voor’ je transformatie, wat zou je dan zeggen? Als je al je energie gebruikt voor het accepteren van je lichaam/uiterlijk, die je nu gebruikt voor het haten ervan, zou je versteld staan van de resultaten.

fit journey

Hoe ziet jouw sport-regime eruit? En heb je een vast schema? Momenteel werk ik met een splitschema. Dat betekent dat ik (bijna) dagelijks train, maar elke keer andere spiergroepen. Ik heb twee rustdagen, minimaal één van die rustdagen doe ik aan actief herstel, in de vorm van cardio. Op zondag doe ik meestal een HIIT sessie, om mijn conditie op peil te houden.

Maandag: Borst + triceps
Dinsdag: Rust
Woensdag: Biceps + rug
Donderdag: Schouders + buik
Vrijdag: Benen
Zaterdag: Rust
Zondag: HIIT

Daarnaast doe ik soms nog een dansles mee, maar dat is meer voor plezier. Eerder deed ik ook aan hardlopen, maar vanwege een scheenbeen blessure ben ik hier tijdelijk mee gestopt. Ik vind het een prettige manier van trainen omdat ik het gevoel heb dat mijn lichaam wordt uitgedaagd op een manier waarbij het niet overbelast wordt.

Wat vind jij de grootste bullshit hype op fitness gebied? Ik vind het wel storend dat mensen elkaar veroordelen op basis van hun keuzes. Sommige mensen voelen zich lekker bij crossfit, anderen bij fitness, of totaal iets anders. Ik vind dat je elkaar lekker in de waarde moet laten en beter de ander kunt aanmoedigen dat hij/zij iets heeft gevonden wat voor hen werkt.

fit journey

Wat is je grootste Instagram-ergernis als het aankomt op health&fitness? Sommige reacties onder foto’s. Naar mijn mening is er weinig verschil tussen iemand te dik/te dun/lelijk noemen op straat of op social media. Het is net zo kwetsend en ik ga waarschijnlijk nooit begrijpen waarom mensen dit doen. Soms worden er transformatie foto’s geplaatst en dan zeggen mensen: “links was je mooier.” Dan vraag ik me af of je wel beseft wat je aanricht met zo’n opmerking. Nogmaals, je hoeft het niet mooi te vinden, maar laat de ander in zijn/haar waarde. Als zij er gelukkig mee zijn, is dat toch alleen maar bewonderenswaardig?

Hoe zorg jij voor balans in je voeding? Sinds een paar weken houd ik alles bij in MyFitnessPal. Bijzonder, want dat wilde ik twee maanden geleden absoluut niet. Ik was ervan overtuigd dat ik er geobsedeerd door zou raken maar het heeft me veel rust en balans gebracht. Soms moet je dingen proberen voordat je ze compleet uitsluit.

Hoe staat jij tegenover het tellen van calorieën en macro’s? Voor mij werkt het, op dit moment: geweldig. Ik heb niet meer die eetbuien die ik eerder had en doe dus ook niet meer aan cheat days. Als ik zin heb in chocolade zorg ik ervoor dat dit past in mijn macro’s. Het helpt me om niet te overeten en gebalanceerd te eten.

Hoe ziet een healthy menu a la Michelle eruit? Dit voedingsschema is van een trainingsdag. Ik ben dan meestal tussen 07:00 en 07:30 in de sportschool.

Pre workout: lauwwarm water met citroensap + een eiwitshake.
Ontbijt: proteine pannenkoeken met 15g Nutella en bosbessen.
Lunch: salade van spinazie, komkommer met kip, hüttenkäse en ei.
Middagsnack: beltsanderbrownie (Eiwitpoeder/cacao en sojamelk) + 40gr protein kruidnoten.
Avondeten: zilvervliesrijst met gestoomde broccoli en gegrilde zalm.
Avondsnack: magere franse kwark met yoghurt protein balls.

Wat is jouw favoriete ‘foodprep’ maaltijd? Volkoren wraps met hüttenkäse, kip en komkommer. Erg makkelijk om mee te nemen, vullend en lekker!

Doe je ook aan de zogeheten cheat meals/cheat days? Nee. Ik heb hier heel lang wel aan mee gedaan. Ik deed dan 6 x per week ‘’clean eating’’ met 1x per week een cheat. Dat liep al gauw uit de hand want ik heb ontzettend moeite met maat houden. Nu ik calorieën aan het tellen ben, cheat ik eigenlijk wanneer ik zin heb, maar met mate. Ik kan veel meer genieten van een klein stukje Tony’s Chocoloney dan dat ik de hele reep binnen een kwartier op eet, en me vervolgens rot voel. Ik zie het niet meer als een ‘traktatie’, maar gewoon iets lekkers wat prima past in een gezonde levensstijl, als je het maar met mate doet.

Wat is een gezond alternatief voor je guilty pleasure? Ik ben gek op taart, cake en koekjes. Dus zoek ik elke keer recepten op van ‘gezonde taartjes’. Laatst had ik een healthy cheesecake uitgeprobeerd en dat was heerlijk! Ook ben ik fan van de beltsanderbrownie. Het voelt alsof ik een lekkere en ongezonde brownie aan het oppeuzelen ben maar het is gewoon een eiwitbom die best verantwoord is. Beetje pindapasta erbij en smullen maar!

Wat is jouw ultieme Lazy Fit Girl product? Beetje saai, maar momenteel zweer ik bij kwark. Skyr kwark is erg lekker, maar ook de magere Franse kwark eet ik veel. Het is vullend en makkelijk om mee te nemen naar werk/school. Meestal doe ik er wat yoghurt protein balls doorheen of ongezouten noten en dat smaakt heerlijk!

Vind je het leuk om me te volgen? Mijn instagram naam is: @michellexmabelle. Wil jij zelf nu ook een paar kilo’s kwijt en een healthy en happy levensstijl opbouwen? We hebben een speciale Fitgirlcode guides pagina gemaakt waar je alles vindt om jouw Fit Journey vandaag nog te starten! Voedingsschema’s, full body workouts, berekende macro’s en nog veel meer! Neem nu een kijkje!

Ken jij of ben jij iemand die ook een bijzondere fit journey heeft afgelegd? Stuur dan een mailtje naar michelle@fitgirlcode.com. Jouw verhaal kan voor iemand het laatste of eerste duwtje in de goede richting zijn. 

Plaats een reactie

Comments

  1. Kleinesheep

    Toppertje!!!!