Fit Moms

Hoera je bent zwanger! Ja. Ge-wel-dig. Is het echt zo geweldig? Als het een geplande zwangerschap is en je hebt al je zaken op orde is het geweldig. Als jij en je partner voor het zingen de kerk uit wilden gaan, maar er negen maanden later een serenade door je huis in acapella galmt, kunnen de zaken net even iets anders lopen. Natuurlijk ben je blij met het kleine wonder wat in je buik groeit. Althans, laten we daar voor het gemak vanuit gaan, want anders wordt het een heel ander soort blog. Wat de meeste vrouwen echter niet zo geweldig vinden is hoe zwangerder ze worden, hoe meer ze zich een buitenaards wezen voelen. Een organisme niet afkomstig van de planeet aarde, maar van de firma Olifant, Zeekoe & Co. Fit Moms, I come to the rescue. 


728x90 shop GIF banner

Een gewaarschuwde buik telt voor twee

Toen ik zwanger was, kwam ik binnen vier maanden 14 kilo aan (and counting). Mijn heupen groeiden in de breedte alsof ik drie hongerwinters moest zien te overleven. Dat ik zo hard ging kwam doordat ik at als een kudde losgeslagen bizons. Bastognekoeken, repen chocolade, patat met mayonaise, liters Fernandes, cashewnoten for life, ik at voor twee. Ik at eigenlijk voor vier terwijl ik toch echt zwanger was van één kind, in plaats van een drieling. Ik at alles wat binnen mijn handbereik lag, er niet bij stilstaand dat ik op een dag gruwelijke spijt zou krijgen omdat al die kilo’s er ook weer van af moesten. Ja okee, ik had veel stress waardoor ik niet lekker in mijn vel zat en ging eten. Maar toch, hoe heb ik mezelf zo kunnen laten gaan?! Laat ik een voorbeeld zijn voor alle toekomstige poepluierexperts die denken dat een zwangerschap betekent dat je alles kunt eten wat los en vast zit. Een gewaarschuwde buik telt voor twee! Nu is het absoluut niet mijn bedoeling om een negatief beeld te schetsen van een zwangerschap of om je bang te maken. Als een echte Moeder De Gans wil ik deze gelegenheid graag aangrijpen om het belang van gezonde voeding in de juiste proporties aan te kaarten als je in verwachting bent. Het is absoluut niet nodig om voor twee te eten. Het is misschien wel een goed idee om je eten beter of anders te verdelen over de dag. Je hebt sneller last van een laag bloedsuikergehalte als je in verwachting bent. Door vaker te eten voel je je minder snel flauw en duizelig.

Beetje eng

Als je zwanger bent, krijg je te maken met een heleboel gevoelens. Allereerst omtrent de kleine jankerd die je gaat werpen, maar daarnaast ook vreemde gevoelens over je eigen lichaam. Je lichaam en gemoedstoestand veranderen en dat kan soms ongemakkelijk aanvoelen. Je buik wordt groter, je borsten worden gevoeliger, je wordt emotioneler en er staat je een grote verantwoordelijkheid te wachten. Dat kan best spannend zijn en soms zelfs een beetje eng, vooral bij je eerste kindje. Het is daarom belangrijk om goed voor jezelf en je ongeboren handenbindertje te zorgen.

Waarschijnlijk heb je al een aantal ongevraagde zwangerschapsadviezen en horrorverhalen moeten aanhoren over bevallingen from hell die traumatisch zijn verlopen. Laat je niet bang maken en hou in gedachten dat iedere vrouw anders is en een zwangerschap anders ervaart. Wat voor de ene Fit Mom geldt, hoeft voor jou niet te gelden. Geniet van alle nieuwe ervaringen en laat het gewoon over je heen komen. Neem de tijd om je lichaam en met name je buik goed te verzorgen. Sommige vrouwen (zoals ik!) krijgen striae omdat de buik in een hoog tempo groeit en de huid uitrekt. Door goed te smeren met bijvoorbeeld Bepanthen zwangerschapsstriemen balsem kun je de schade beperken.

Sporten met een dikke buik

Ik ben er een groot voorstander van om in de eerste plaats naar je lichaam te luisteren. Je lichaam is de beste graadmeter, want je hebt het al snel door wanneer iets niet goed of onnatuurlijk aanvoelt. Natuurlijk moet je niet vanuit het niets gaan beginnen met rugby in je derde trimester, maar het is ook weer niet zo dat je van porselein bent en niets kunt hebben. Zo heb ik bijvoorbeeld tot mijn zevende maand groepslessen gegeven en dat ging prima. Sommige sporten kun je misschien met een aanpassing hier en daar nog steeds blijven doen tot ver in de zwangerschap. Raadpleeg bij twijfel je gynaecoloog en stel hem of haar sowieso op de hoogte van je Fit Mom activiteiten. Informeer daarnaast ook altijd je trainer over je zwangerschap en eventuele bijkomende bijzonderheden.

Terug naar een platte buik?

Daar zit je dan op de bank. Met een schreeuwlelijk in je armen. Oh nee, schreeuwmooierd want alle moeders vinden hun kind natuurlijk prachtig. Hoe ga je nu weer terug naar de strakke Fit Girl die je was voordat je met kind geschopt was? Het clichériedeltje dat het negen maanden duurt om te ontzwangeren ga ook ik je voorkauwen. Je lichaam heeft aardig wat doorstaan na een zwangerschap en bevalling (denk maar aan een legday x 17) en daarom moet je niet te hard van stapel lopen. Per persoon is het verschillend hoe lang de herstelperiode duurt na een bevalling. Voor elke vrouw die pas is bevallen geldt: het sporten moet je rustig en verantwoord opbouwen. Als je borstvoeding geeft, kun je ook gerust gaan sporten. Zorg alleen wel voor een goede sportbeha en lege boobies. Ja, het is mogelijk om die platte buik terug te krijgen. Benodigdheden: geduld en doorzettingsvermogen. Als je trouwens behoefte hebt aan een Ladies Only Trainer die weet wat het is om na een zwangerschap weer in shape te komen, dan kun je altijd contact opnemen met mij.

Tips

Tot slot nog een aantal tips voor de Fitmoms (in spe) met de leukste maar slechtst betaalde baan van de wereld:

  • Blijf sporten (weliswaar aangepast)
  • Let op wat je eet. Zo min mogelijk onbewerkt voedsel, kies voor voedsel met vezels zoals volkoren, granen, en brood, pasta, rijst en groentes
  • Als je ergens trek in hebt, eet het dan! Hou het echter wel menselijk en overdrijf niet door er te veel van te eten
  • Focus je op het heden. Als je baby er is, is het tijd om aan je lichaam te werken. Het heeft nu geen zin om je daarover druk te maken.
  • Verzorg je lichaam goed (met name je buik)
  • Drink veel water
  • Neem je rust. Dat die afwas blijft staan is niet erg hoor.

En als laatste… Power to all Fit Moms!

Recommended Posts

3 Comments

  1. Wat een leuk artikel! Ik ben overmorgen uitgerekend van de eerste en herken heel veel. Vooral die dikke buik vind ik verschrikkelijk. Gelukkig ben ik in heel de zwangerschap maar 12 kilo aangekomen maar ik ben nu al aan het aftellen om straks weer te gaan sporten! Samen met de recepten uit de fitgirlcodeguide hoop ik dat ik snel weer terug in vorm ben. Maar…wel op een gezonde en verantwoorde manier!

  2. Hi Angelique,

    Spannend!! Bijna bevallen van je eerste kindje! Hou lekker beide benen op de grond (nadat je bent bijgekomen) en bouw het rustig op, dan gaat het helemaal goed komen =) Groetjes Samantha. P.S. laat je even weten wat je hebt gekregen en hoe je progressie gaat?

  3. Voor alle moms to be and already moms kijk eens naar mominbalance.com! Een trainingsprogramma voor alle fitmoms!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *