Misschien is jou ook iets opgevallen. Misschien niet, en ligt het helemaal aan mij. Maar dit jaar lijkt iedereen extra fanatiek bezig te zijn om zo fit mogelijk de kerstdagen door te komen. Overal vliegen de gezonde kerstmenu’s en healthy tips je om de oren! Persoonlijk lig ik na het kerstdiner het liefst met een volle buik op de bank bij te komen. Moeten we dit jaar dan allemaal in croptop? Moeten we eerst gezellig met de schoonfamilie tien kilometer hardlopen, voordat we ons op een slank bordje cranberry salade mogen storten? Ik vond het tijd voor een beetje Hollands nuchter relativeringsvermogen. Daarom presenteer ik: Fitte Kerst 2015 à la Roos!

Laat ik maar direct met de deur in huis vallen. Je wordt niet dik tussen Kerst en Oud&Nieuw. Dat word je wél tussen Oud&Nieuw en Kerst! Dit is dit jaar mijn motto tijdens de feestdagen. Ik kan het je van harte aanbevelen! Ik ga met volle teugen genieten van de gezelligheid en van het eten. Oké, don’t worry, ik zal me echt niet een hele week compleet vol schranzen en alle remmen losgooien. Nee hoor. Maar met een schuldgevoel aan de kersttafel zitten is echt zonde van je goede humeur. Net als je macronutriënten bijhouden, of een stukje zelfgemaakte kerststol van oma overslaan, alleen maar omdat je vindt dat je dat niet mag van jezelf.

Ik spreek uit ervaring. Drie jaar geleden ben ik 12 kilo afgevallen. Ik vond het soms moeilijk om daarna de balans te terug te vinden. Soms mag je wat lekkers van jezelf, maar niet te vaak. Zeker met de feestdagen vond ik mezelf constant in een spagaat als er wat lekkers op tafel stond “Ik wil wel, maar mag ik? Kan ik?” Ik wilde niet falen in mijn goede voornemens. Ik had het gevoel dat ik een slappeling zou zijn, als ik zou vervallen in oude gewoontes. Ook was ik een beetje bang, dat ik mezelf na de kerstdagen niet meer in de hand zou kunnen houden, en weer een dikkerdje zou worden. Dus yep, ik heb me constant ingehouden. En ik heb nu nog spijt dat ik de tiramisutaart van mijn moeder heb overgeslagen. Sorry mam. Hij zag er zo lekker uit!

Oké, dus hoe pak ik het aan deze kerst? Ik geef je mijn persoonlijke Kerst Guide. Hopelijk heb jij er iets aan. Maar ik wil ook weten hoe jullie de kerstdagen aanpakken!

  • Ontbijt: Normaal. Ik heb geen kerstontbijt gepland. Daar heb ik ook niet zoveel mee. Dus gewoon lekker yoghurt met muesli en fruit, of havermout. Zo begin ik de dag goed, en stort ik niet gelijk in een enorm carb coma.
  • Lunch: Ook normaal. Een salade, wraps met kipfilet, of een broodje ei. Niks bijzonders! Tweede kerstdag moet ik werken, dan zal het een broodje worden met verse jus d’orange.
  • Snacks: Ik ga lekker snoepen van kerstkransjes en ik kan me nu al verheugen op de borrel aan het eind van de middag. Glaasje wijn erbij, toastjes met kaas: heerlijk!
  • Diner: Alles wat ik lekker vind, schep ik op. En nog wel twee keer. Het enige wat ik mijn achterhoofd houd, is dat ik na het eten van heel veel koolhydraten vaak erg lusteloos word. Dus liever een stukje kalkoen extra, dan een schep aardappelpuree. Anders zit ik de hele avond te knikkebollen voor de kerstboom.
  • De dagen voor kerst: Ik ga niet extra diëten van te voren, maar ik zal wel even zorgen dat ik voldoende groente en fruit binnen krijg.
  • De dagen na kerst: Meestal heb ik na de kerst automatisch “even genoeg” van veel eten. Ik vertrouw dus op mijn gevoel! Ook na de kerst ga ik lekker veel groente en fruit inslaan.

Wat sport betreft, vind ik het een ander verhaal. Ik vind sporten heerlijk om te doen, dus ja, ook best met kerst! Even een uurtje trainen ‘s ochtends vind ik echt geen straf! Mijn actieplan en tips voor jou:

  • Check van tevoren of de sportschool open is. Zo ja, ga zeker even ‘s ochtends wat doen, joh! Why not!
  • Spreek af om ‘s middags een wandeling te maken met familie.
  • Ga (als je geen familieverplichtingen hebt) een stuk fietsen of wandelen met een vriendin. Ouderwets gezellig! Voor het ultieme kerstgevoel drink je daarna een kopje koffie of chocomel in een gezellig café.
  • Geen sportschool tot je beschikking? Plan een workout van 20-30 minuutjes na het ontbijt. Tip: gebruik de NTC app van Nike of kies een willekeurige yoga video van Youtube.
  • Zin in een uitdaging? Rondom kerst zijn er in veel steden hardloopwedstrijden. Op hardloopkalender.nl kun je checken wat er bij jou in de buurt te beleven valt.
  • Als je echt geen zin of tijd hebt om te sporten tijdens kerst, no big deal. Spreek dan nu met jezelf af dat je lekker NIKS gaat doen. Heerlijk! En nu hop, genieten!

Ik ga mezelf deze kerst niet schuldig of zielig voelen! Voor mij draait kerst om gezelligheid met elkaar. Als je daar een leuke sportactiviteit in kunt passen of een healthy menuutje: helemaal perfect. Zo niet, dan niet. Er zijn nog 363 andere dagen in het jaar om wél supergezond bezig te zijn.  Het is natuurlijk helemaal prima om een gezonde(re) kerst te plannen. Maar doe dat dan vooral omdat je het leuk vindt. Of omdat het hele gezin dit kan waarderen. Niet omdat het moet.

Nu wil ik van jullie horen: hoe zullen bij jou de kerstdagen eruit zien? Ga jij sporten? Laat je het vieren? Hoe denkt je familie over de kerst? Laat een berichtje achter in de comments!

x

Roos

@fitgirlroos

 

 

 

 

 

Recommended Posts

5 Comments

  1. Thank you! Helemaal mee eens.

  2. Fijn om dit te lezen, ontbijt en lunch doe ik inderdaad ook zoals altijd. Ik onthoud mezelf meestal de chocolade en toastjes met als gevolg dat ik dan aan t einde van de dag of de volgende dag helemaal los ga. Ik ga dit jaar genieten van een paar lekkere dingen. Thanks! En inderdaad, gewoon trainen, heerlijk! Tweede kerstdag de KerstWOD :), dus kom netjes aan m’n 5 trainingen :)!

  3. Yess ik had dezelfde gedachte, gewoon eten wat de pot schaft ;).
    En indd gewoon lekker de sportschool induiken.


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.