Als je van je studentenleven of actieve (bij)baan opeens naar een kantoorbaan gaat, zal je waarschijnlijk een hoop veranderingen meemaken. Omdat je opeens 8 uur lang achter een bureau zit, beweeg je vaak vele malen minder dan voorheen. Een extra kilo of twee ligt dan al snel op de loer. Aiii, niet wat je wilt! Gelukkig zijn er een hoop (kleine) aanpassingen die je kunt maken om dit te voorkomen. Volg onderstaande tips op en blijf gezond en fit – ook op kantoor!

Reken je energiebehoefte uit

Tenzij je de resterende uren van de dag enorm actief bent, zal jouw energiebehoefte flink kelderen. Het is dan ook aan te raden om uit te rekenen hoeveel calorieën per dag jij nodig hebt (om op gewicht te blijven). Een handige calculator daarvoor vind je hier. Het zou je kunnen helpen om de eerste tijd bij te houden hoeveel je op een dag eet, bijvoorbeeld met MyFitnessPal. Hierdoor krijg je gemakkelijk zicht op wat voor jou een gezond eetpatroon is en voorkom je dat je in gewicht aankomt omdat je simpelweg te veel eet.

Drink genoeg water

Heb jij ook altijd rond 4 uur een dipje? Je wordt moe, krijgt wat hoofdpijn en de zin om te snacken neemt ook toe. Het zouden tekenen kunnen zijn van lichte uitdroging. Je lichaam is niet zo heel goed in het doorgeven van dorstgevoelens, dus het kan moeilijk zijn om genoeg te drinken tijdens kantooruren. Zeker als je bent afgeleid door het scherm voor je neus. Tip: scoor een goede, grote waterfles die je van jezelf x aantal keer moet bijvullen gedurende dag. Zo kun je super makkelijk bijhouden hoeveel je drinkt op een dag.

Beweeg wanneer het kan

Ja, je kunt natuurlijk een mailtje sturen naar die collega die verderop zit. Maar je kunt ook gewoon even naar zijn/haar bureau of kantoor lopen. Moeten er pakketjes worden opgehaald beneden bij de receptie? Volunteer as tribute. Probeer waar het kan zoveel mogelijk beweging te pakken! Ook fijn: loop tijdens je half uurtje pauze eens een rondje door de buurt. Je haalt een frisse neus (zodat je straks ook weer geconcentreerd aan de slag kunt), pakt lekker een beetje beweging en die gesmeerde boterhammetjes kun je ook best lopend opeten.

Neem gezonde snacks mee

Het is super verleidelijk om tijdens je middagdipje naar die reep chocolade in je la te grijpen. Maar we weten ook allemaal dat een stukje vaak leidt tot twee stukjes en twee stukjes vaak leidt tot drie stukjes… Het is dus een goed idee om gezonde snacks mee te nemen. Zo ben je ‘verplicht’ om voor de gezonde optie te gaan en daar doe je jezelf echt een plezier mee achteraf. Lekkere snacks zijn bijvoorbeeld groenten met humus (zoals wortels, komkommers, reepjes paprika), een handje noten of rijstwafels met een smaakje.

Wat doe jij om gezond te blijven ondanks je zittende beroep? Deel jouw tips in de comments!  

Op zoek naar gezonde tussendoortjes die je makkelijk mee kunt nemen naar werk? Probeer een van deze 20 lekkere snacks eens >

Recommended Posts

1 Comment

  1. Ga in je lunch pauze een blokje om in plaats van in de kantine zitten. 🙂


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.