De zomer is er! Superleuk, maar van de gedachte dat ik in bikini moet, krijg ik stiekem wel een beetje kriebels. Hoewel ik werk bij de leukste blog van Nederland waar we dagelijks over sport en voeding schrijven, kan ik soms de balans een beetje kwijt zijn. Nope, ik zit niet met een sixpack op kantoor. Ik heb soms, zoals een heleboel vrouwen, ook momenten dat een cheat meal een cheat day wordt. Of een cheat week. Woops. Die biertjes op het terras en foodtruck festivals waarbij je bij minstens 4 kraampjes een gerecht wilt proberen, helpen ook niet bepaald mee.

En dus zocht ik een oplossing. Geen quick fix waarmee ik binnen korte tijd veel kon afvallen, want ik weet dat je daarmee niet de handvatten voor een healthy lifestyle leert. Crashdiëten zorgt voor een jojo-effect – iets wat ik twee jaar terug goed heb meegemaakt. (Ik ging in een jaar tijd van 10 kilo eraf naar 7 kilo erbij.) Maar wel iets wat me een zetje in de goede richting kon geven om weer wat meer op mijn voeding te letten. Ik kan namelijk heel zwart/wit zijn en in periodes met veel verleidingen (a.k.a. die terrasjes, dus) vind ik het moeilijk om de balans te houden. Er is gewoonweg te veel lekker eten en drinken beschikbaar en de visie dat voeding jouw lijf op een gezonde manier draaiende kan houden, wint het dan niet van het idee dat ik gewoon heel erg veel én heel erg lekker én heel erg slecht wil eten.

What to do?

De zoektocht begon dus. Op internet kwam ik allerlei tips tegen, van de meest ongezonde diëten tot maaltijdvervangers. De bekendste variant die ik ken zijn shakes, maar loop je daar niet de hele dag van met een hongergevoel rond? En is het wel gezond om je maaltijden te vervangen door iets wat je moet drinken? Toch las ik een hele hoop succesverhalen, wat mijn aandacht stiekem wel een beetje trok. Het feit dat ik geen dieet maar een kickstart in de goede richting zocht, gaf de doorslag dat ik me er toch in ben gaan verdiepen.

zomerdoelen

Wat blijkt? Mijn vooroordelen zijn niet bepaald gegrond. Toen ik op de website van Weight Care keek, zag ik dat alle producten zijn goedgekeurd door de EFSA (European Food Safety Authority) en 33% van de dagelijks aanbevolen vitamines en mineralen bevatten. Vul dat aan met een goed gebalanceerde maaltijd, twee stuks fruit en een hoop (snack)groente tussendoor – en je komt een heel eind met jouw benodigde brandstoffen. En naast shakes bestaan er gelukkig ook verschillende repen en andere tussendoortjes, waardoor je niet de hele dag alleen maar shakes hoeft te drinken.

Een pakket vol lekkers!

Zo gezegd, zo gedaan. Enkele dagen later vond ik dan ook een uitgebreid pakket van Weight Care op de deurmat: bomvol shakes, tussendoortjes, een shaker en een hoop andere handige items die mij kunnen helpen bij mijn zomerdoelen! Ik heb alles uitgestald en allereerst een plan gemaakt: wat wil ik welke dag gebruiken?

zomerdoelen

Vanmorgen was het dan zover en ben ik begonnen met de eerste maaltijdvervanger: een vanille shake met magere melk. De shake is vol, romig en wordt een vrij dikke substantie, waardoor hij goed vult. Ik ben heel benieuwd wat de komende tijd voor mij in petto heeft en hoe het me afgaat! Hopelijk kunnen de maaltijdvervangers van Weight Care mij dat zetje geven, waarna ik zelf aan de slag kan met gebalanceerde voeding. Aan het eind van het traject vertel ik jullie hoe het me is afgegaan, dus houd vooral de blog in de gaten voor deel II van dit verhaal! 🙂

Even voor de goede orde: ik was op zoek naar een zet in de goede richting om daarna zelf weer aan de slag te gaan met balans in mijn voeding, omdat ik van mezelf weet dat ik soms een grote switch moet maken om daarna zelfstandig door te kunnen. Maaltijdshakes/repen kunnen daar hartstikke goed bij helpen en kunnen jou een zetje in de goede richting of een leidraad geven tijdens jouw fit journey. Ook kun je maaltijdvervangers natuurlijk hartstikke goed gebruiken als je eens geen tijd hebt om te koken of een ontbijtje in elkaar te flansen, zoals Aranka altijd heeft. Met zo’n shake kom je alsnog aan belangrijke voedingswaarden, vitamines en mineralen! Iedereen heeft eigen manieren die voor hem of haar werken.

Benieuwd wat een diëtiste te zeggen heeft over de havershakes van Weight Care? Lees het hier! >

Disclaimer: dit artikel is in samenwerking met Weight Care geschreven. Dit verandert echter niets aan mijn mening, ik sta 100% achter dit artikel! 🙂

Recommended Posts

4 Comments

  1. Eigenlijk vind ik het best vreemd dat er via dit platform reclame gemaakt wordt voor een product als Weight Care. FGC brengt zelf verschillende guides uit waarin gezonde voedingsadviezen gegeven worden. Geen crashdieet, maar verantwoord en vooral voldoende eten.
    “Goedkeuring” door de EFSA zegt bovendien bijzonder weinig. Dat orgaan toetst bot gezegd alleen of een product niet schadelijk (giftig) is en de gezondheidsclaims van een product; liegen ze niet op de verpakking? ‘Very low calorie diets’ – VLCD: < 800 kcal, met maaltijdvervangers – ofwel de door ons allen zo gehekelde crashdiëten, worden ook goedgekeurd door de EFSA. Ze maken hun claim dat je er gewicht mee verliest namelijk helemaal waar. Dat is genoeg. Dat het geen duurzaam resultaat is en misschien zelfs ongezond, maakt niet uit.
    Weight Care komt ook aardig in de richting van een (V)LCD, als je het mij vraagt. 2 maaltijden à 200 kcal + 1 tussendoortje, 2 stuks fruit, onbeperkt rauwkost en een gewone maaltijd. Dat is 1000 kcal per dag? En dan heb je nog niet het strengste programma…

    Om nog maar te zwijgen over de samenstelling. Waarschijnlijk voldoende vitamines/mineralen, maar de macro's zijn niet uitgebalanceerd. Uit een test bleek dat er in de drinkmaaltijd van Weight Care meer suiker zat dan in een glas cola. Daarnaast voldeden de maaltijdvervangers niet aan de richtlijnen voor eiwitgehalte (minimaal 20 gram). Zie dan je macro's maar eens recht te trekken met die ene gewone maaltijd per dag.

    Dit alles staat toch waanzinnig ver af van alles waar jullie voor staan? Wat er geschreven staat in de guides?

    • Hi Thirza! Ik snap je punt – onze visie van anti-crashdieet lijkt heel veel weg te staan van deze samenwerking. Wat we met de guides doen is ook 100% waar wij zelf achter staan, daar verandert dit niks aan! Voor mij is dit meer een experiment om te kijken hoe het werkt. Wat ik in het artikel ook al aangaf; ik ken alleen maar de hele negatieve verhalen over maaltijdvervangers. Onder andere de punten die jij benoemt zijn dingen die ik altijd via (social) media zag langskomen. Daarom besloot ik om het eens zelf aan de test te onderwerpen en te kijken hoe het is. Een kwestie van horizon verbreden, maar ik vind ook van mezelf dat ik eerst iets moet proberen om er een oprechte mening over te kunnen vormen! Vandaar dat ik de uitdaging ben aangegaan. Ik deed dit ook niet om ‘op dieet’ te gaan, maar om te kijken of het mij een zetje in de goede richting kon geven om zelf weer balans in mijn voeding te krijgen. Of het mij weer op scherp zou zetten om zelf met mijn macro’s aan de gang te gaan, niet omdat ik eindeloos aan maaltijdvervangers wilde gaan totdat ik een gewenst resultaat had behaald. Ik denk dat Fit Girls daar ook niet de doelgroep voor zijn, omdat zij zelf al bewust bezig zijn met voeding en sporten. Wel kan het een zetje in de goede richting geven of voor iemand met weinig tijd een goede oplossing zijn, bijvoorbeeld ‘s ochtends bij het ontbijt. Voor iedereen zijn er andere dingen die wel of niet werken! 🙂

  2. Eventjes een commentaar op de foto en niet het artikel.
    Love the shoes!! Waar heb je die gehaald? 🙂

    • Hi Femke! Helaas zijn het niet mijn eigen schoenen. 🙁 De foto is van de Noorse blogger Eirin Kristiansen. Hopelijk kom je ze online in de Nike (of een andere) webshop tegen!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.